Un camion cu azotat de amoniu s-a răsturnat pe autostradă
0Poliţia, jandarmii şi pompierii au intervenit de urgenţă, pentru a evita o catastrofă. Un autocamion încărcat cu 24 de tone de azotat de amoniu s-a răsturnat, ieri dimineaţă, pe autostrada A2, Bucureşti – Constanţa, la kilometrul 78. Nici un om nu a fost rănit, iar marfa a fost recuperată aproape în totalitate.
Maşina, marca Mercedes, aparţine firmei de transport “Lazar Company” din Piteşti şi se deplasa spre Bucureşti, după ce încărcase saci cu azotat de amoniu la Combinatul de îngrăşăminte chimice „Amonil” Slobozia.
Echipele de intervenţie au acoperit cu pământ petele de motorină scursă din maşină, pentru a evita ca aceasta să intre în contact cu azotatul şi a preveni, astfel, o explozie devastatoare. Amintim că acum cinci ani, la Mihăileşti (judeţul Buzău), după un accident similar, 20 de tone de azotat de amoniu au făcut explozie, producând moartea a 17 persoane.
Comuna Dâlga – aproape de catastrofă
Accidentul de ieri s-a produs la ora 10,25, în apropierea localităţii Dâlga (judeţul Călăraşi), la scurt timp după ce autocamionul intrase pe autostradă. La locul accidentului, pe sensul de mers spre Bucureşti, şoseaua face o curbă uşoară spre stânga.
Din motive neclare, maşina, care circula iniţial pe banda 1, a intrat pe banda de urgenţă, care limita partea carosabilă, iar de acolo a alunecat în şanţul din dreapta şoselei, a rupt un gard de protecţie şi s-a răsturnat. La locul acidentului au venit imediat Poliţia Rutieră, jandarmii, pompierii de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Călăraşi, lucrători de la Compania Naţională de Autostrăzi, precum şi reprezentanţi ai Ministerului Mediului. Aceştia au plecat primii, întrucât nu erau probleme legate de poluare.
După răsturnare, din maşină au curs motorină şi ulei. Petele au fost acoperite cu pământ, pentru a nu intra în contact cu azotatul de amoniu. Şoferul era singur în maşină şi nu a fost rănit. Poliţişti spun că acesta avea toate actele în regulă, inclusiv un atestat care îi dădea dreptul să transporte mărfuri periculoase. Şoferul a avut prezentă de spirit şi a scos imediat extinctoarele din maşină, pentru a le folosi în cazul în care ar fi început un incendiu. Din fericire, acest lucru nu s-a întâmplat.
Viteza maşinii a fost cu siguranţă regulamentară, întrucât aceasta are un limitator electronic la 90 de kilometri la oră, în timp ce viteza maximă pe autostradă este de 120 de kilometri la oră. Şoferul a declarat că înainte de accident a auzit o bubuitură în partea din dreapta faţă, ceea ce ar sugera că anvelopa a făcut explozie, şi că după aceea nu a mai putut redresa maşina.
Poliţiştii au însă rezerve faţă de această explicaţie, întrucât pe şosea nu au fost găsite nici un fel de fragmente de anvelopă. Este posibil ca şoferul să fi adormit la volan, dar este foarte puţin probabil, întrucât el abia plecase în cursă. Mai plauzibil este că pe şofer “l-a furat peisajul… se mai întâmplă”, spun poliţiştii.
Sacii cu azotat de amoniu, de câte 50 de kilograme, au fost încărcaţi într-un alt autocamion, trimis de aceeaşi firmă, cu ajutorul pompierilor. Maşina răsturnată a fost repusă pe roţi cu ajutorul unei automacarale.