Zeci de milioane de dolari de origine necunoscută, cheltuiţi în campania electorală din Iran

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Principalii candidaţi la alegerile prezidenţiale de vineri din Iran au cheltuit zeci de milioane de dolari, bani despre a căror origine nu se vorbeşte, notează AFP.

Cei doi protagonişti principali, preşedintele în exerciţiu Mahmoud Ahmadinejad şi fostul premier Mir Hossein Moussavi, duc o veritabilă campanie de stradă, cu ajutorul unei armate de susţinători. Campaniile celor doi candidaţi cu şanse mai mici, conservatorul Mohsen Rezai şi reformatorul Mehdi Karoubi, sunt însă puţin vizibile pe străzile Teheranului.

Sunt folosite în scopuri electorale vitrinele magazinelor, ca şi maşinile particulare, în asemenea măsură încât poliţia i-a ameninţat cu amenzi pe şoferii a căror vizibilitate este redusă de posterele candidatului preferat puse pe parbriz, potrivit NewsIn.

Aşa cum era de aşteptat, nu s-au dat publicităţii sumele cheltuite în campanie. Nici nu s-a spus de unde provin aceşti bani.

"Campania noastră este populară. Fiecare îşi imprimă materialele şi le distribuie"
, afirmă cu cea mai mare seriozitate un membru al staff-ului lui Ahmadinejad. Întrebat cum se face totuşi că toate posterele sunt identice, el răspunde că "probabil că un activist a imprimat mai multe şi le-a distribuit în oraş".

Miliţiile islamice, folosite în campania electorală


Adversarii preşedintelui îl acuză că foloseşte reţeaua bassidji, o miliţie islamică. Reprezentanţii acesteia au negat însă orice implicare.

La un miting al lui Ahmadinejad într-o mare moschee din Teheran, "voluntarii" au distribuit zeci de mii de CD-uri, drapeluri, postere, fotografii şi ziare de campanie.

"Cheltuielile campaniei lui Moussavi se ridică poate la 30-40 de milioane de dolari", declară sub acoperirea anonimatului un membru al staff-ului principalului contracandidat al lui Ahmadinejad.

În fiecare cartier, magazine goale au fost transformate în sedii de campanie, pentru o chirie situată între 20 şi 40 de milioane de riali (2- 4.000 de dolari) pe lună. După-amiaza şi mai ales seara, tinerii se adună în faţa acestora pentru a distribui materiale electorale şoferilor care le trec prin faţă.

"Avem un cartier general însărcinat cu distribuirea tuturor materialelor la sediile de campanie din cele 22 de sectoare ale capitalei", explică Milad Javaheri, din conducerea campaniei lui Moussavi. "Sunt mulţi tineri care vin să ajute şi distribuie materiale. Nu sunt plătiţi. Discută cu alegătorii indecişi pentru a încerca să-i convingă", adaugă el.

Moussavi este acuzat de adversarii săi că beneficiază de generozitatea "bogaţilor" şi în special a lui Akbar Hashemi Rafsandjani, fost preşedinte pe care Ahmadinejad îl consider adevăratul şef al acestei campaniei.

Şi presa a fost cooptată. "Prieteni" ai lui Moussavi au lansat cotidienele Andishe No (Noua gândire) şi Kalameh Sabz (Cuvântul verde), în urmă cu o lună. Ahmadinejad se foloseşte de Vatan Emrouz, condus de un apropiat al său, Mehrdad Bazrpash, care este şi directorul Saipa, al doilea producător de maşini din Iran, deţinut de stat. Tot pentru Ahmadinejad fac campanie ziarul guvernamental Iran şi cotidianul Kayhan, deşi sunt finanţate din fonduri publice.

Potrivit presei, numărul de SMS-uri trimise în Iran a urcat de la 60 de milioane la 110 milioane pe zi, fiind folosite în special pentru a chema oamenii la mitinguri, sloganuri sau pur şi simplu glume.

Cele două tabere se acuză reciproc că au distribuit milioane de DVD-uri pentru a strica imaginea candidatului rival.    

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite