Vechiturile zburătoare ale preşedinţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aeronava prezidenţială a României, un Boeing 707, se află în serviciu de 36 de ani. Bulgaria a oprit de la zbor Tupolevul 154 al preşedintelui Gheorghi Părvanov, până la elucidarea cauzei catastrofei de la Smolensk.

Înlocuirea bătrânului Boeing 707, deţinut de compania Romavia, trenează de câţiva ani, deşi avionul este depăşit din punct de vedere tehnic, cu toate modernizările făcute.

Mai citeşte şi:

Cum sunt aleşi piloţii şefilor de stat

Potrivit unui proiect de hotărâre de Guvern din martie 2008, Ministerului Transporturilor urma să transfere două aeronave Airbus A 310 - 325 de la Tarom către Romavia. Tranzacţia ar fi costat 100 de milioane de lei, iar modificarea aparatelor de zbor, alte 100 de milioane. Aceste avioane ar fi trebuit să asigure deplasările preşedintelui şi ale primul-ministru.

Cele două Airbus-uri, fabricate în 1991, nu mai corespundeau nevoilor companiei Tarom, care renunţase la zborurile lung curier. În 2007, ambele avioane fuseseră revizuite complet la uzina Airbus din Franţa, costul total ridicându-se la aproximativ 15  milioane de dolari. Aeronavele nu au mai fost însă preluate de Romavia din cauza lipsei fondurilor. Cele două Airbus-uri A 310 -325 au rămas la Tarom şi execută doar zboruri sporadice.

Actuala aeronavă prezidenţială, de tip Boeing 707, este depăşită din mai multe puncte de vedere. Motoarele vechi, deşi bine întreţinute, depăşesc nivelul de poluare fonică acceptat în UE. Astfel, acest avion nu poate ateriza noaptea în spaţiul european decât cu derogare specială.

În 2008, preşedintele Traian Băsescu s-a văzut nevoit să plece cu alt avion, întrucât Boeing-ul 707 avea o problema la aparatura de bord.

Tupolevul bulgariei, scos la licitaţie

În februarie 2010, Ministerul Transporturilor din Bulgaria a început o procedură de vânzare a avionului Tu-154, care a fost implicat în câteva accidente de-a lungul anilor. Astfel, la 30 ianuarie 2008, avionul în care se afla preşedintele bulgar, Gheorghi Părvanov, a efectuat o aterizare de urgenţă în Insulele Azore. 

Topul avioanelor prezidenţiale vechi

România - Boeing 707, fabricat în 1974
Mexic - Boeing 757 -225, fabricat în 1987
Slovacia - Tu-154, fabricat în 1987
Bulgaria - Tu-154, fabricat în 1989
Portugalia - Dassault Falcon 50, fabricat în 1990

Incidente româneşti cu Tupolev-154

Amerizare în Atlantic. În 1980, pilotul Paul Mitu a reuşit să amerizeze în Atlantic cu un aparat Tupolev.  Avionul, aparţinând companiei Tarom, transporta în Mauritania 180 de marinari care lucrau pe pescadoarele româneşti din Atlantic. Echipajul a ratat aterizarea pe pista aeroportului de la Nouadhibou, fiind forţat astfel să amerizeze în ocean.  În mod miraculos, în urma accidentului, au fost răniţi doar doi membri ai echipajului.

Zbor-şcoală încheiat tragic. Un alt incident, mult mai tragic, petrecut în 1978, s-a soldat cu moartea a doi piloţi. Eugen Dobre şi Iulius Traian, consideraţi la vremea respectivă printre cei mai buni instructor de zbor din România, efectuau un zbor-şcoală cu o aeronavă Tupolev 154 pentru a simula defectarea unui motor. Forţând limitele avionului, cei doi au oprit simultan două dintre cele trei reactoare, ceea ce a determinat prăbuşirea aeronavei.

image
Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite