Un tramvai numit teroare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un tramvai din linia 41 care s-a blocat pe şine într-un pasaj din Capitală s-a dovedit a fi o provocare prea mare pentru cei trei vatmani care au băgat în spital 86 de persoane.

Trei tramvaie de pe linia 41 au fost implicate într-un accident rutier de proporţii, ieri-dimineaţă, în jurul orei 7.25. Evenimentul a avut loc în Pasajul Lujerului din Bucureşti, pe sensul spre Piaţa Presei Libere, şi s-a soldat cu 86 de victime. Dintre acestea, două sunt în stare foarte gravă, având multiple plăgi şi traumatisme cranio-cerebrale.

Neprofesionalismul celor trei vatmani a produs cel mai grav accident rutier din istoria Capitalei. Primul tren s-a defectat şi a rămas blocat pe şine, chiar în curba din pasaj. Oprit în mijlocul pasajului, conductorul s-a dat jos pentru a afla care este problema, fără să anunţe însă nici dispeceratul, nici vreun coleg că staţionează.

Click pe infografie pentru a vizualiza



Călătorii au rămas în tramvai, aşteptând ca defecţiunea să fie remediată. În mai puţin de cinci minute, un alt tren a intrat în pasaj, observându-l în ultima clipă pe cel dintâi, din cauza vizibilităţii scăzute din unghiul în care se afla. Cu toate acestea, vatmanul din al doilea tramvai a reuşit să frâneze la timp şi s-a oprit la jumătate de metru de vehiculul defect.

Martorii spun că acesta a intrat în pasaj cu o viteză regulamentară, respectiv de maximum 30 de kilometri la oră. Vatmanul s-a dat şi el jos din tramvai cu intenţia să-şi ajute colegul, însă nu a trecut mai mult de un minut şi a apărut al treilea tren care a provocat dezastrul.

Al treilea tramvai le-a lovit violent pe celelalte două oprite pe linie, după ce a coborât panta de intrare în pasaj cu o viteză mai mare decât cea legală, după spusele călătorilor. În acel moment, aproape toţi pasagerii au căzut unii peste alţii, lovindu-se de aparatele de taxat şi de scaune. Ultimele două tramvaie au deraiat, iar pasagerii din al treilea metrou uşor au fost nevoiţi să spargă geamurile pentru a ieşi din infernul de fier. Călătorii au fost primii care au apelat numărul de urgenţă.

Exod către spital

În urma accidentului din Pasajul Lujerului, 86 de persoane au fost rănite. La circa trei minute de la apelul la 112 au apărut primele ambulanţe, iar echipajele medicale au cerut întăriri când au constatat proporţiile catastrofei.

În total, 16 ambulanţe au transportat la spital victimele cu cele mai grave leziuni. Alţi pasageri au primit îngrijiri la locul dezastrului, a declarat Daniel Vasile, purtător de cuvânt la ISU Bucureşti. 

Cele patru spitale bucureştene unde au fost transportate victimele au înregistrat 86 de prezentări la Unităţile de Primiri Urgenţe, iar şapte persoane au rămas internate.

Metroul uşor, greu de condus

Numai la Spitalul Universitar au ajuns 41 de persoane, dintre care două, un bărbat şi o femeie, au fost internate la ortopedie. Totodată, la Elias s-au prezentat 14 persoane, dintre care una a rămas internată în clinica de ortopedie.

O altă victimă, o fetiţă de opt ani, fost transportată la Spitalul „Grigore Alexandrescu", dar nu a necesitat internare. Mircea Ionescu, şeful sindicaliştilor RATB, susţine că, dacă ar fi urmat procedura normală, cei doi vatmani care staţionau în pasaj ar fi trebuit să semnalizeze defecţiunea.

„În mod normal, atât primul, cât şi al doilea a trebuiau să anunţe prin staţie că se staţionează. Cred că acest accident s-a întâmplat din cauza reacţiei întârziate a vatmanului din al treilea tramvai. Chiar dacă nu aveau staţie, trebuiau să folosească telefoanele mobile", susţine Mircea Ionescu, preşedintele sindicaliştilor RATB. De asemenea, oficialul susţine că tramvaiul 41, supranumit metroul uşor, este greu de condus.

Transportul public este un haos

„Să nu vă imaginaţi că dispeceratul nostru este vreun centru NASA cu monitoare performante şi posibilitatea de a monitoriza colegii în trafic", ne-au declarat surse din cadrul dispeceratului RATB. Chiar dacă vatmanul ar fi sunat la dispecerat, noi nu am fi putut să-l identificăm în timp util pe vatmanul care circula la acea oră în spatele celor staţionaţi pentru a evita dezastrul", ne-au declarat sursele.

Potrivit unui vatman de pe linia 41, doar cel de-al doilea tren implicat în accident era dotat cu staţie de transmisie, dar „oricum, în pasajul Lujerului nu este semnal", a spus vatmanul.

Copil lovit de tramvai

Tot ieri, un copil care a traversat necorespunzător strada a fost lovit pe Calea Rahovei de tramvaiul 32, care pleca din staţia Inox. Un poliţist aflat la faţa locului a declarat că victima are şanse de supravieţuire. 

Vatmani cu antecedente. RATB îşi cere scuze

Cei trei conductori de pe linia 41 care se fac responsabili pentru cel mai grav accident de circulaţie din istoria Capitalei au mai avut la activ şi alte accidente, însă RATB le încadrează la categoria „uşoare".  De asemenea, aceştia au o vechime ca vatmani cuprinsă între 13 şi 20 de ani.

image

Cinci dintre cele 86 de victime au fost rănite foarte grav

Deşi unul dintre ei a fost rănit în coliziune, a fost audiat, aseară, alături de ceilalţi doi, de către Brigada de Poliţie Rutieră pentru a da explicaţii cu privire la ce s-a întâmplat în pasaj, la defecţiunea invocată şi care a generat tot accidentul.

Cu atât mai mult cu cât, se pare, cele trei tramvaie, pline ochi, corespund din punct de vedere tehnic şi al siguranţei circulaţiei, având efectuate la zi toate reviziile tehnice specifice.

Răniţii vor fi despăgubiţi

O altă explicaţie pe care trebuie s-o ofere doi dintre vatmani este de ce nu au apelat dispeceratul pentru a anunţa defecţiunea, pentru ca astfel să se evite coliziunea. 

Conducerea RATB a precizat că s-a constituit o comisie tehnică pentru stabilirea cauzelor producerii accidentului şi, în funcţie de rezultatele anchetei, se vor lua măsurile legale ce se impun.

„Precizăm că RATB are contracte pentru servicii de asigurare a pasagerilor şi a bagajelor. RATB cere scuze călătorilor pentru acest eveniment nedorit", se arată într-un comunicat de presă.

Bucureştenii care locuiesc vizavi de Pasajul Lujerului susţin că vatmanii de pe 41 se comportă ca nişte haiduci. „Locuiesc în zonă şi circul frecvent cu 41 între Militari şi Drumul Taberei. Vatmanii merg întotdeauna ca nişte demenţi prin pasaj, se iau la întrecere cu maşinile. Păcat că a fost nevoie să se întâmple această nenorocire ca să atragă atenţia asupra vitezei cu care circulă aceştia", spune unul dintre martori.

„Nefericit accident! Însă poate dă de gândit vatmanilor care intra în Pasajul Lujerului cu o viteză enorm de mare pentru un tramvai. De multe ori merg mai repede decât maşinile de alături. Normal că nu a mai putut să le oprească la timp, ţinând cont că era şi pantă", povesteşte un alt bucureştean din zonă.

Fişa tehnică a metroului uşor

Pe linia 41 circulă tramvaie de tip V3A modernizate. Proiectat şi construit în România, acest model de tramvai are o capacitate de aproximativ 200 de persoane, în condiţiile în care se calculează 6,5 persoane/ metrul pătrat.

image

Tramvaiele implicate în accident aveau revizia la zi

Potrivit Primăriei Capitalei, primul tramvai implicat în accident, care a rămas defect pe linie, este fabricat în 1997, a fost modernizat în 2004, iar cea mai recentă revizie tehnică (RT1) a fost făcută în 30 aprilie 2012, în timp ce revizia zilnică (CIZ) a fost efectuată la data de 09/10.05.2012. CIZ înseamnă revizia zilnică pe care o efectuează Regia de Transport la retragere, iar revizia RT1 se efectuează la 5.000 de kilometri.

Al doilea tramvai, care a reuşit să oprească la timp, este fabricat în 1980, modernizat în 2002, iar cea mai recentă revizie RT1 este din 4 mai 2012, având CIZ în data de 09/10.05.2012, a precizat municipalitatea.

„Cel de-al treilea tramvai, care nu a mai reuşit să oprească la timp şi a lovit cele două tramvaie aflate pe linie, este fabricat în 1999, modernizat în 2004, iar ultima revizie RT2 (un control tehnic ce se face la 20.000 de kilometri) a fost făcută marţi, 8 mai, având CIZ în data de 09/10.5.2012", ne-au declarat oficialii primăriei.

Teoretic, tramvaiele implicate în accident nu prezentau probleme tehnice. Practic, însă, surse din cadrul dispeceratului RATB au declarat pentru „Adevărul" că aceste controale tehnice de zi cu zi sunt o simplă formalitate de tipul „dă hârtia s-o semnez şi mergi acasă".

Viteza Normală, 30 km/h

Preşedintele sindicaliştilor RATB, Mircea Ionescu, a precizat că reviziile tehnice se pot face şi zilnic, dacă vatmanul decide că este nevoie. De asemenea, a mai explicat că viteza normală a unui „metrou uşor", adică tipul tramvaiului care circulă pe linia 41, este de 30 de km/h.

„Tramvaiele de acest tip sunt cel mai greu de condus, dar au, totodată, limită de viteză pentru 30 de km/h, nu pot merge mai repede de atât", a mai adăugat acesta. Pe de altă parte, fişa tehnică a modelului de tramvai V3A, publicată pe site-ul transportbucuresti.trei.ro, ne arată că viteza maximă este de 55 km/h.

În ceea ce priveşte măsurile de siguranţă, tramvaiul de tip V3A modernizat are în dotare trei sisteme de frânare: electrodinamică (frână de serviciu), cu patină la şină (frână de urgenţă) şi dispozitive de acţionare cu resort electric sau electrohidraulic (frână de staţionare). 

În privinţa ieşirilor de urgenţă prevăzute la Pasajul Lujerului, ele sunt aceleaşi de peste 22 de ani, adică lipsesc cu desăvârşire. Pasajul Lujerului a fost proiectat şi executat în perioada comunistă, în anii 1987-1988. A fost gândit pentru a avea două benzi pe sens şi o linie de tramvai, fără însă a avea o bandă de urgenţă, cum are orice fel de pasaj modern.

„De atunci şi până în prezent nu s-a umblat la organizarea lui. O bandă de urgenţă ar însemna limitarea celor două benzi pe sens, ceea ce este imposibil de realizat. Trăim în România, nu există bani pentru aşa ceva, ce pasaj de la noi este prevăzut cu bandă de urgenţă?", a declarat Carmen Dincă, purtătorul de cuvânt al Administraţiei Străzilor din Bucureşti.

image
Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite