Trenuri electrice în Vestul Ardealului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După ce liniile ferate de pe tronsonul Cluj-Oradea-Arad vor fi electrificate, durata călătoriilor va scădea cu 20%. Modernizarea căilor ferate care leagă trei dintre principalele oraşe din vestul ţării a devenit o prioritate după mulţi ani.  

Un drum cu trenul de la Oradea până la Cluj-Napoca, fie şi cu cel mai rapid din trenurile aflate în dotarea CFR Călători, Inter City, durează în medie două ore şi jumătate. Durata e considerată de conducerea CFR mult prea mare pentru o distanţă relativ mică. Singura soluţie pentru  diminuarea timpului petrecut în tren este electrificarea liniilor între cele două oraşe.

Acelaşi lucru este valabil şi pentru traseul Oradea – Arad. Ţinut ani la rând aruncat într-un birou de la Ministerul Transporturilor, proiectul de electrificare a liniilor de cale ferată a revenit în actualitate. Costurile nu sunt, deocamdată, cunoscute, iar termenul de realizare este estimat la un an şi jumătate – doi ani. 

Cluj-Oradea, în două ore

Ministerul de resort a decis că, de anul viitor, vor începe lucrările de modernizare a mai multor trasee de cale ferată. Considerată poarta de intrare în ţară, Oradea va fi legată la reţeaua electrificată a CFR. „Proiectul este vechi. În cele din urmă s-a înţeles importanţa scurtării timpului pe care un călător îl face din Oradea până la Cluj-Napoca. Anul viitor, electrificarea liniilor nu va mai fi un proiect, ci o realitate”, spune Cristina Derban, şeful Staţiei CFR Călători Oradea.

Proiectul realizat de CFR prevede electrificarea, în 2009, şi a liniilor de cale ferată dintre Oradea şi Arad. Până când între Oradea şi Cluj-Napoca, respectiv Oradea şi Arad vor circula trenuri electrificate, CFR Călători trebuie să modernizeze calea de rulare. Măsura este obligatorie, deoarece spre deosebire de locomotivele Diesel, cele electrice ating o viteză mult mai mare, ceea ce impune o cale de rulare mai stabilă.

Electrificarea, o prioritate

Consecinţele imediat următoare electrificării vor fi reducerea timpilor de mers, reducerea gradului de poluare a mediului înconjurător, creşterea siguranţei circulaţiei feroviare, reducerea accidentelor şi creşterea gradului de confort în transportul călătorilor şi a calităţii serviciilor puse la dispoziţia acestora.

„Electrificarea liniilor de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor şi Arad – Oradea a devenit, în sfârşit, o prioritate. Cei care vor beneficia de aceste lucruri vor fi până la urmă călătorii”, spune Cristina Derban.

Acesta speră că odată cu aceste modernizări, CFR să ofere condiţii la standarde europene şi trenul să devină o alternativă la utilizarea autoturismelor.

Pasul următor în dezvoltarea CFR este racordarea liniilor de cale ferată electrificată din România la cele din Uniunea Europeană, pentru a asigura o acoperire teritorială completă.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite