Ministerul Apărării bagă MIG-urile la “reşapare”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Oferta Guvernului SUA de avioane F-16 second hand pentru România a expirat la data de 3 august 2010, iar Ministerul român al Apărării nu a organizat nici o licitaţie pentru a cumpăra avioane noi. Pentru ca spaţiul aerian al României să nu rămână "descoperit", singura soluţie este prelungirea resursei de zbor la avioanele MiG 21 LanceR.

Citeşte şi:

Oficial MApN despre accidentul aviatic de la Tuzla: "Subfinanţarea armatei e de vină moral pentru tragedie"

Avioanele de luptă israeliene s-ar putea antrena în România

Principala forţă aeriană a României este reprezentată de avioanele MiG 21 LanceR, produse în fosta URSS acum mai bine de 30 de ani şi modernizate în România, după anul 1993. România a avut 110 avioane MiG 21 LanceR, dintre care sub o treime mai sunt apte de zbor. Pentru avioanele rămase în funcţiune, resursa de zbor va expira în anul 2013.
Cea mai importantă misiune a avioanelor de luptă ale României, la care nu se poate renunţa, este aceea de poliţie aeriană. Acum un an, şeful Statului Major al Forţelor Aeriene, generalul Ion Aurel Stanciu, declara că prelungirea resursei are ca scop doar menţinerea în funcţiune a avioanelor LanceR până la momentul când misiunile lor vor fi preluate de noile avioane de luptă ale României.

În anul 2010 nu sunt bani pentru a cumpăra avioane
Potrivit declaraţiilor de acum o săptămână ale premierului Emil Boc, Guvernul României nu are bani în anul 2010 pentru a cumpăra avioane de luptă. În aceste condiţii, o procedură de achiziţie de avioane ar fi lansată, cel mai devreme, în anul 2011, iar din acel moment vor trece câţiva ani până ce noile avioane ar sosi în România, iar piloţii români ar fi în măsură să zboare pe ele. Reprezentanţi ai Ministerului Apărării Naţionale ne-au explicat că MApN studiază acum posibilitatea unei noi prelungiri a resursei unor avioane LanceR, varianta aer-aer, astfel încât măcar patru – cinci avioane să rămână în funcţiune şi să execute serviciul de poliţie aeriană după anul 2013.

Aeronavele LanceR au mai fost reparate de câteva ori
Fostul şef al Statului Major al Forţelor Aeriene, generalul ( r ) Constantin Croitoru, ne-a confirmat că, din punct de vedere tehnic, o nouă prelungire a resursei de zbor este posibilă, în ciuda faptului că toate motoarele avioanelor LanceR care încă mai zboară ”au deja câte două – trei reparaţii capitale la activ”. Potrivit generalului Croitoru, prelungirea resursei de zbor a unui avion impune mai întâi o inspecţie generală la celulă (fuzelaj plus instalaţii) şi la motor, pentru a se constata dacă este posibilă prelungirea resursei. Aceasta înseamnă o reparaţie capitală a motorului şi a celulei, prin înlocuirea anumitor componente. Prelungirea resursei de zbor la avioanele LanceR se poate realiza la firma Aerostar Bacău, care a acumulat deja experienţa necesară unor asemenea operaţiuni. Componentele necesare activităţilor de reparaţii şi de prelungire a resursei s-au procurat până acum de pe piaţa internaţională, din ţările care mai deţin avioane MiG 21, cum ar statele ex-sovietice sau India. O operaţie de prelungire a resursei oferă unui avion LanceR dreptul de a mai zbura câteva sute de ore, ceea ce înseamnă că avionul va mai zbura, în România, câţiva ani – în condiţiile în care un pilot de LanceR zboară mai puţin de o sută de ore pe an. Preţul unei operaţii complete de prelungire a resursei (celulă plus motor) este de circa 1,2 milioane de dolari, dintre care trei sferturi costă operaţiile la celulă, iar un sfert cele de la motor.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite