Constanţa: Tinerii marinari, fără antrenament în largul mării

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Constanţa: Tinerii marinari, fără antrenament în largul mării
Constanţa: Tinerii marinari, fără antrenament în largul mării

Peste 500 de absolvenţi ai universităţilor de marină nu se pot angaja pentru că facultăţile de profil nu mai dispun de nave pentru a le asigura orele de practică. Absolvenţii Universităţii Maritime Constanţa şi cei ai Academiei Navale „Mircea cel Bătrân“ îşi mai pot face practica marinărească doar pe Bricul Mircea şi pe vasul Albatros.

Pentru a intra în posesia brevetului, absolventul unei instituţii de învăţământ maritim trebuie să aibă la activ un voiaj internaţional de cel puţin şase luni de îmbarcare şi cart pe navă, conform normelor internaţionale. „Dacă nu obţin acest brevet, nu-şi pot practica meseria. Fac facultatea degeaba“, explică Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN).

Refuz pe linie

În fiecare an, 600 de studenţi termină Universitatea Maritimă (UMC) şi 500, Academia Navală „Mircea cel Bătrân“. Zilele trecute, o studentă a cerut ajutorul sindicatului pentru a se putea îmbarca pe o navă unde să-şi poată face practica. „La facultate i s-a zis de la început că nu i se pot asigura condiţii pentru a-şi face practica şi că acest lucru îi priveşte doar pe studenţi“, a spus Mihălcioiu. Statul nu-i ajută cu nimic pe studenţi.

„Sunt doar câteva locuri sponsorizate de stat. Nici firmele de crewing (recrutare a forţei de muncă) nu mai iau cadeţi la bord din cauza crizei economice. Acestea ar trebui să suporte costurile îmbarcării studentului: bilet de avion dus – întors, asigurarea de sănătate şi cea de accident, mâncare şi alte cheltuieli individuale“, a precizat Adrian Mihălcioiu. În plus, studentul trebuie să primească şi un salariu care, de regulă, este între 200 şi 500 de euro.

În România funcţionează 103 firme de crewing acreditate de Ministerul Transporturilor şi Autoritatea Navală Română, însă au uşile închise pentru viitorii marinari. Reprezentanţii AB Crewing spun că au avut cândva un protocol cu UMC, dar în ultima perioadă n-au mai avut solicitări. „E o perioadă mai grea pentru nebrevetaţi“, au spus cei de la Semaship, iar firma Sea Wind Shipping refuză categoric primirea de recruţi.

Laurenţiu Neculai a absolvit Universitatea Maritimă din Constanţa în urmă cu doi ani şi nu a putut să-şi facă practica marinărească. „Am fost la mai multe firme de crewing şi toate m-au refuzat, deşi am medie mare la licenţă“, s-a plâns el.

Navă-şcoală vândută la fier vechi

Nava Neptun, pe care-şi făceau voiajele studenţii de la UMC, a fost vândută în urmă cu opt ani la fier vechi. „Ambarcaţiunea nu mai avea acte de registru şi am vândut-o“,a declarat rectorul Cornel Panait. Academia mai are în dotare Bricul Mircea, pe care pot face practică maximum 200 de studenţi, şi nava Albatros.

„Cu Albatros se fac câteva voiaje pe an. În fiecare dintre acestea merg până la 30 de studenţi“, a precizat căpitanul Lucian Neacşu, purtătorul de cuvânt al Academiei Navale. Din păcate, nici jumătate dintre studenţii unităţii de învăţământ nu reuşesc să-şi facă stagiul de pregătire pe cele două ambarcaţiuni. În medie, anual, 500 de dintre aceştia îşi caută o navă pe care să-şi poată face ucenicia.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite