Teoria a salvat de la moarte pasagerii cursei Carpatair

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Situaţia ca trenul de aterizare să nu se deschidă se întâmplă o dată la un milion de cazuri,spun profesorii de pilotaj de la cea mai importantă şcoală privată de profil din regiune. Iurie Oleacov, unul dintre piloţii eroi de la Timişoara învaţă „Gestionarea resurselor echipajului”.

Iurie Oleacov participă de o lună şi jumătate la cursul „Gestionarea resurselor echipajului”, de la şcoala de piloţi Carpatair, de la Timişoara. Pilotul a fost nevoit să pună în practică materia învăţată.

„E doar o coincidenţă că el participă la aceste cursuri. Cert este că şi-a făcut foarte bine treaba. Nu am avut nicio emoţie. Ştiam că dacă se ajunge la asta nu există alternativă. Nu ai cum să faci reparaţii în aer şi nici pe pasageri nu poţi să-i paraşutezi din avion”, a declarat Dan Andrei, directorul şcolii de pilotaj Carpatair.

Sunt pregătiţi pentru situaţii mult mai grele

Profesorii susţin că piloţii sunt pregătiţi să facă faţă situaţiilor mult mai grave decât incidentul care a avut loc duminică. „O situaţie de acest gen apare poate o dată la un milion de cazuri. Sunt atât de rare încât nu intra nici la trainguri. Piloţii rezolvă problema din experienţă.

Dacă ştii să evaluezi riscurile totul este sub control”, a spus Dan Andrei, directorul şcolii de piloţi. Acesta a dezvăluit că piloţii învaţă din greşelile altora, care raportează orice eroare umană sau tehnică, voluntar, fără să dea nume. „Din greşeli se învaţă. În aviaţie există cultură preventivă. Sunt doar două cazuri când piloţii sunt trimişi la procuror: neglijenţa clară sau intenţie”, a mai spus Andrei.

De pe elicopter, pe avion

Patru piloţi tineri din Republica Moldova îşi dau examenele în aceste zile pentru a absolvi prima serie a şcolii. Piloţi cu experienţă pe elicoptere (cu misiuni în Afganistan, Irak, Sahara), vor să treacă pe avioane de pasageri.

„Am urmărit cu sufletul la gură aterizarea, dar ştiam că nu au o misiune foarte grea. Piloţii ştiau ce au de făcut. Pe simulator te antrenezi pentru situaţii de acest gen. Acolo nu se fac zboruri de agrement. Se decuplează un motor şi se simulează incidente care pot apărea. Au avut timp suficient să analizeze cum să facă aterizarea”, a declarat Sergiu Pesterev.

Cursanţii au ascultat discuţia dintre turnul de control şi piloţi şi afirmă că doar experienţa i-a făcut să fie atât de calmi. „Nu au făcut nimic la întâmplare, nu inventează, toate procedurile de acolo sunt scrise cu sânge. Din greşelile altora învaţă ceilalţi. La un incident aviatic, 80 la sută se datorează factorului uman”, a spus Victor Danilescu. Preşedintele Republicii Moldova Vladimir Voronin a semnat un  decret pentru distincţii de stat acordate piloţilor aeronavei Carpatair care a aterizat forţat.

Ordin de onoare

Potrivit decretului semnat de Voronin, piloţii Leonid Babivschi şi Iurie Oleacov vor primi “Ordinul de Onoare”, iar însoţitoarele de bord Natalia Borozan şi Violeta Ţîbulschi - Medalia “Meritul Civic”. Distincţiile vor fi acordate “pentru înaltul profesionalism şi spiritul de sacrificiu manifestate în situaţia excepţională apărută în timpul efectuării cursei aeriene Chişinău-Timişoara”.

Inspecţie tehnică din Suedia

Avionul Saab 2000 se află în hangarul aeroportului timişorean. A sosit şi proiectantul aeronavei, care, alături de specialişti din Suedia şi din ţară încearcă să înţeleagă cauza incidentului. „Sunt  şi cei la asigurări. E ca la Mecca. Sunt întrebări care nasc alte întrebări”, a spus Dan Andrei, directorul şcolii de pilotaj.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite