Televizorul, balaurul care înghite copilăria

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aproximativ o treime din copiii români petrec, în medie, două ore pe zi în faţa micului ecran Raportul Consiliului Naţional al Audiovizualului în ceea ce priveşte influenţa programelor tv

Aproximativ o treime din copiii români petrec, în medie, două ore pe zi în faţa micului ecran

Raportul Consiliului Naţional al Audiovizualului în ceea ce priveşte influenţa programelor tv şi radio asupra copiilor arată că 52% din aceştia folosesc televizorul ca singurul mod de informare, dublu faţă de anul 2004.

Televiziunea rămâne canalul de informare la care copii sunt din ce în ce mai expuşi. De cele mai multe ori, ei ajung să nu mai facă diferenţa dintre realitate şi ficţiune, dintre personajele de pe sticlă şi lumea din jur. Aceasta pare să fie concluzia raportului CNA, "Expunerea copiilor la programele tv şi radio" (modele culturale ale comportamentului de consum), lansat ieri.

Rezultatele cercetării au fost efectuate pe un eşantion de 1.250 de copii, dar şi de părinţi. Studiul arată că televizorul color a pătruns în aproape 97% din gospodării din toatăă în 2004, 36% de familii aveau în casă două sau mai multe televizoare, în 2007 ponderea acestora a crescut de două ori. ţara. Mai mult, dacă în 2004, 36% de familii aveau în casă două sau mai multe televizoare, în 2007 ponderea acestora a crescut de două ori.

Aproape 35% din copiii chestionaţi au spus că petrec, în medie, două ore în faţa televizorului în timpul săptămânii. Totuşi, adevăraţii maniaci, cei care se uită la programele tv aproximativ şase ore, reprezintă doar 2%. Şcoala rămâne activitatea căreia copiii îi alocă cel mai mult timp (47%) şi este urmată îndeaproape de uitatul la tv (33%).

Cercetarea comandată de CNA relevă un lucru de care părinţii ar trebui să ţină cont: 47% din copiii cu vârste cuprinse între 11 şi 15 ani învaţă despre sexualitate de la televizor şi 54% din copiii cu aceeaşi vârstă învaţăă. Studiul mai arată că 32% din copiii români cu vârste cuprinse între 11 şi 15 ani învaţă despre minciună la televizor, iar, despre adevăr, doar 2% învaţă de la tv. de la tv lucruri despre violenţ

De notat este faptul că la întrebarea "Care dintre următoarele lucruri ţi-ar lipsi cel mai mult dacă nu ar mai exista?", 58% din cei intervievaţi au răspuns, fără dubii: televizorul. Procentul a crescut cu 3% faţă de acum trei ani. Asta în detrimentul până al calculatorului, a cărui lipsă ar fi simţită doar de 16% din copii.

"Odată cu diversificarea aparaturii, a crescut şi posibilitatea copiilor de a se informa mult mai repede. CNA se aliniază trendului european de a atenţiona părinţii cu privire la pericolele televiziunii", a afirmat Răzvan Popescu, preşedintele CNA. Acesta a mai adăugat că mare parte din valorile tradiţionale sunt învăţate în şcoalăşi în familie. În schimb, "valorile moderne, precum vedetismul, sunt induse de televizor şi sunt prost asimilate".

Studiul realizat de CNA în colaborare cu Institutul Metro Media Transilvania şi finanţat din fondurile PHARE relevă faptul că jumătate din copiii chestionaţi preferă desenele animate, în schimbul filmelor (17%), al muzicii (10%) şi chiar al telenovelelor (5%). Interesant este faptul că emisiunile pentru copii sau cu copii sunt urmărite de doar 1%.

O situaţie interesantă este şi în cazul posturilor tv cu cea mai mare notorietate în rândul copiilor. Dacă în 2004, 41% urmăreau cu interes programele Pro TV, în 2007 televiziunea are parte de o cotă de doar 26%. Primul loc în clasament îl deţine Cartoon Network (39%). Se pare că personajele Tom şi Jerry îi atrag mult mai mult pe copii. Canalul este urmat de Minimax (29%).

Răsturnarea clasamentului se datorează, după cum au afirmat reprezentanţii Metro Media Transilvania, exploziei de televiziuni digitale, a canalelor difuzate prin cablu care a avut o intrare fulminantă chiar şi în mediul rural, unde procentul gospodăriilor dotate cu televizoare este de 84%.

Radioul nu ocupă foarte mult din timpul copiilor. Aproximativ 24% din cei chestionaţi ascultă circa o oră un post de radio. Cei care depăşesc cinci ore sunt în proporţie de doar 1%.

Cercetarea făcută de CNA reprezintă continuarea campaniei "Nu-ţi lăsa copilul educat de televizor". Dupăşi a reclamelor outdoor, CNA, susţinut de Ministerul Educaţiei, vrea să intre şi în şcoli.

Au fost editate 50.000 de exemplare care vor fi distribuite în şcolile din România. spoturile tv, radio şi a reclamelor outdoor, CNA, susţinut de Ministerul Educaţiei, vrea să intre şi în şcoli. Au fost editate 50.000 de exemplare care vor fi distribuite în şcolile din România.

Evenimente

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite