Taxa "Vlădescu" blochează piaţa auto din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comisia Europeană a transmis un ultimatum pe adresa Bucureştiului privind taxa de primă înmatriculare Bruxelles-ul a transmis, ieri, României un ultimatum, somând-o să renunţe la taxa

Comisia Europeană a transmis un ultimatum pe adresa Bucureştiului privind taxa de primă înmatriculare

Bruxelles-ul a transmis, ieri, României un ultimatum, somând-o să renunţe la taxa de înmatriculare a automobilelor, care creează discriminări, defavorizând importul de maşini de ocazie din statele membre UE. Scrisoarea oficială de avertisment trimisă României constituie prima etapă în declanşarea procedurii de infracţiune stipulată în Articolul 226, de încălcare a Tratatului Comunităţii Europene.

A doua etapă a procedurii începe în două luni, dacă la Comisia Europeană nu se primeşte un răspuns satisfăcător care să demonstreze că legislaţia şi taxa respectivă au fost modificate.

Aceasta înseamnă că va fi sesizată Curtea Europeană de Justiţie şi va începe, la Luxembourg, procesul între România şi Comisia Europeană.

Comisia nu a pierdut niciun proces pe această temă

Potrivit jurisprudenţei Curţii Europene de Justiţie, este posibilă introducerea unei taxe de înmatriculare pe vehiculele de ocazie importate, sub condiţia ca aceasta să nu fie mai mare decât cea aplicată produselor naţionale similare. În consecinţă, nu se pot institui reguli mai stricte pentru maşinile second-hand din alte state membre decât pentru maşinile vechi din România. Proceduri similare au fost declanşate de Comisia Europeană pentru aceeaşi infracţiune de încălcare a Tratatului CE şi împotriva Poloniei, Ciprului şi Ungariei. Ungaria este chiar ţara de provenienţă a comisarului responsabil, Laszlo Kovacs.

De fiecare dată, Comisia Europeană a câştigat procesele, iar aceste state au fost obligate să returneze contribuabililor banii încasaţi.

Taxa nu are nicio legătură cu protecţia mediului

Executivul de la Bruxelles a anunţat, tot ieri, că România pretinde în mod eronat că taxa introdusă va servi protejării mediului. Contestaţiile Bucureştiului pe această temă nu vor fi luate în calcul. Factorul de îmbătrânire a maşinii nu este acelaşi lucru cu performanţele diferitelor automobile în protejarea mediului şi micşorarea poluării.

Vlădescu o ţine pe a lui

România şi Uniunea Europeană vor găsi o soluţie care să permită ţării noastre protejarea mediului înconjurător în condiţiile importurilor de autoturisme second-hand, în paralel cu respectarea principiilor din Tratatul de aderare, a declarat, ieri, ministrul finanţelor, Sebastian Vlădescu. Totuşi, surse din Comisia Europeană au susţinut că taxa de primă înmatriculare din România are mari şanse să fie inclusă în pachetul supus procedurii de infringement (încălcare a tratetelor). Forul European a indicat că ţara noastră ştia încă de anul trecut că taxa auto nu este în regulă, însă România nu a acţionat în perioada de graţie oferită de UE, adică până la 1 ianuarie 2007. Sebastian Vlădescu declara, în urmă cu o lună, că solicitarea Uniunii de modificare a taxei a survenit abia după ce România a devenit membru UE.

Sulfina vrea să scadă taxa

Scăderea cuantumului taxei de primă înmatriculare este soluţia cea mai corectă, întrucât nivelul acesteia a crescut foarte mult în momentul în care parlamentul a aprobat Codul Fiscal, a declarat, ieri, ministrul mediului, Sulfina Barbu. În opinia sa, taxa de primă înmatriculare reprezintă o măsură de mediu corectă, dar care "ar trebui să fie suportabilă pentru cetăţean". Potrivit Sulfinei Barbu, România s-a angajat faţă de Uniunea Europeană să reducă emisiile de gaze cu 8% în 2012 şi cu 20% până în 2020. De asemenea, ministrul mediului a precizat că ţinta UE în privinţa reducerii emisiilor de noxe este de 120 de grame de dioxid de carbon pe kilometru pentru fiecare maşină.

Importatorii second-hand acuză guvernul

Liviu Dobrin, preşedintele consiliului de administraţie al Autovit, consideră că taxa de primă îmatriculare nu protejează nicidecum mediul înconjurător, ci doar interesele importatorilor de maşini noi şi cele ale producătorilor autohtoni. Dobrin mai spune că influenţa acestei taxe pe piaţa auto second-hand se va face simţită printr-o creştere a preţurilor şi va avea ca efect încetinirea împrospătării parcului auto românesc sau poate chiar o îmbătrânire a lui. Asta pentru că, din taxa adăugată preţului autoturismului, coroborată cu puterea de cumpărare scăzută, va rezulta că deţinătorul va fi lipsit de opţiune după vânzare, pentru că nu are forţa financiară necesară de a sări brusc de la un autoturism de două, trei mii de euro la unul de nouă, zece mii, cât costă cele mai ieftine modele de autoturisme noi. "Se vede că actualul guvern a pus un pariu cu această taxă, şi anume că ea va fi acceptată de Uniunea Europeană. Aş propune ca, în varianta neacceptării ei, toate eventualele penalităţi şi pierderi pe care România le-ar avea de suportat să le achite cei care ţin neapărat să fie introdusă, şi nu de la bugetul naţional, adică de la noi toţi care, culmea, vom plăti şi taxa, fără a fi de părere că este necesară", a mai spus Liviu Dobrin. Preşedintele Autovit spune că media de vârstă a autoturismelor comercializate în târgul Vitan este de cinci-şase ani, cu mult mai mică decât a majorităţii autoturismelor înmatriculate în Romania. Cei de la AAA AUTO, un alt mare importator de maşini la mâna a doua, consideră că introducerea taxei de primă înmatriculare afectează importurile de maşini vechi şi poluante. Efectul taxei va limita numărul intermediarilor neautorizaţi, care introduceau în ţară acest tip de autoturisme. Consumatorii se vor îndrepta către companiile multinaţionale care le vor oferi o gamă largă de autoturisme aproape noi, la preţuri competitive.

Românii au înmatriculat, în primele două luni din acest an, peste 8.300 de automobile second-hand, cu 30% mai puţine decât în aceeaşi perioadă din 2006, când au fost înregistrate mai mult de 12.800 de vehicule "la mâna a doua" în toată ţara, conform unei statistici întocmite de Ministerul Administraţiei şi Internelor. Acelaşi document arată că parcul auto din România, cu o vechime de 13 ani, numără peste patru milioane de vehicule.

Comisia Europeană a dat deja în judecată Ungaria, Polonia şi Finlanda

România nu este singura ţară criticată de Bruxelles pentru taxele protecţioniste impuse la înmatricularea maşinilor. În ultimii ani, Comisia Europeană a mai declanşat procedura de încălcare a articolului 90 din Tratatul Constituţional împotriva altor şase ţări din spaţiul comunitar: Ungaria, Finlanda, Danemarca, Cipru, Polonia şi Grecia. Principalele nereguli sesizate de Bruxelles sunt taxarea discriminatorie a maşinilor second-hand de pe piaţa internă, în comparaţie cu cele cumpărate din alte state membre, taxă aplicată la prima înmatriculare, şi nivelul prea mare al taxei pentru maşinile vechi, calculată fără a se ţine seama de uzura maşinii.

În octombrie 2005, Comisia Europeană a declanşat procedura de amendare a taxelor impuse de Ungaria la prima înmatriculare a maşinilor, atât noi, cât şi vechi, importate din Uniunea Europeană. Ungaria mai aplica însă şi o suprataxă de 25% peste taxa de înmatriculare pentru maşinile second-hand aduse din alte state membre şi înregistrate prima dată acolo.

Polonia a impus, la rândul ei, o taxă pentru prima înmatriculare a unei maşini din alt stat membru al UE, care variază undeva între 3,1% şi 13,6% din valoarea maşinii, la o maşină care are mai puţin de doi ani. La o maşină mai veche de atât, taxa creşte progresiv şi poate ajunge până la 65% la maşinile cu cel puţin şapte ani vechime. Comisia Europeană a declanşat procedura de amendare a taxei poloneze în luna decembrie a anului trecut. Tot atunci, Comisia Europeană a acţionat în judecată şi Finlanda, care aplică şi ea un regim preferenţial de taxare pentru maşinile second-hand importate dintr-un stat membru în comparaţie cu cel aplicat maşinilor deja înregistrate. Finlanda fusese deja notificată de Comisia Europeană de două ori, în aprilie şi iunie 2006, dar răspunsurile sale au fost considerate nesatisfăcătoare, motiv pentru care CE a apelat la justiţie.

Prevederile Uniunii Europene

Conform articolului 90 din Tratatul Constituţional, un stat membru UE nu are voie să impună nicio taxă, direct sau indirect, pe produse achiziţionate din alte state membre, superioară celei aplicate produselor din piaţa internă. Mai mult decât atât, Curtea de Justiţie Europeană spune că articolul respectiv cere ca un stat din Uniunea Europeană să ia în calcul gradul de uzură al autoturismului la aplicarea unei taxe de înmatriculare, pentru că altfel această taxă poate ajunge să depăşească nivelul taxei reziduale încorporate în valoarea unor autovehicule similare, la mâna a doua, care sunt deja înmatriculate.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite