Sute de unităţi bancare, amendate de ANPC. Unele impuneau clauze prin care clienţii nu puteau "să denigreze" băncile în public!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au controlat, în perioada 11-20 august, 255 de sucursale de societăţi bancare din toată ţara, mai puţin Bucureşti.

Inspectorii au verificat dacă bancile respectă legea privind protecţia consumatorilor la încheierea contractelor de credit de consum, cu sau fără ipotecă, arată un comunicat remis de ANPC. Rezultatul: 73 de amenzi în valoare de 1.339.000 de lei, 74 de avertismente şi un ultimatum de 15 de zile dat bancherilor pentru a schimba contractele potrivit legii în vigoare.

CLICK AICI PENTRU A DESCARCA DOCUMENTUL

“Pentru unele bănci, respectarea legii este facultativă”

Deşi OUG 50/2010 (privind contractele de credit pentru consumatori – n.r.) a intrat în vigoare din 21 iunie, am găsit unităţi bancare în care se credea probabil că respectarea prevederilor ei ar fi facultativă. Se pare ca mulţi nu au înţeles nici litera nici spiritul acestei legi: obligaţia de a respecta consumatorul şi de a-l trata ca parte egala în convenţia de credit, a declarat Constantin Cerbulescu, preşedintele ANPC.

Zeci de nereguli constatate

La încheierea contractelor de credit de consum, inspectorii ANPC au găsit mai multe nereguli, toate în dezavantajul consumatorilor. Printre ele:

- condiţionarea dreptului consumatorilor de rambursare anticipată parţială a creditului prin impunerea unei „sume minime ce poate fi rambursată egala cu cel puţin trei rate”.
- prezenţa în contract a unei clauze prin care, în cazul în care banca modifică unilateral prevederi privind costurile creditului (comisioane, dobânzi etc), în urma notificării consumatorul are "posibilitatea" să accepte sau să “renunţe la serviciile contractate”; această clauză este contrară legii care prevede expres că în situaţia în care consumatorul nu este de acord cu modificările, contractul rămâne nemodificat.
- nu se menţionează în contract obligaţia băncii de a trimite notificări consumatorilor cu 30 de zile înainte de a modifica conţinutul clauzelor referitoare la costuri.
- în contractul de credit era prevăzut comision pentru retragere de numerar din contul curent.

Denigrezi banca, dai toţi banii înapoi!

- clauza de exigibilitate, conform căreia banca poate declara scadent şi exigibil creditul în cazul în care clientul denigrează sub orice formă banca sau angajaţii ei.
- prezenţa în contract a unei clauze care interzice clientului să ia credite de la alte bănci.
- în contractul de credit nu era prevazută nicio informaţie privind atenţionarea consumatorului despre raportarea sa la Biroul de Credit, Centrala Riscurilor Bancare şi/sau alte structuri asemănătoare în cazul în care acesta întârzie cu achitarea ratelor scadente.
- lipsa din contract a menţiunii privind obligaţia băncii de a oferi, în momentul încetării contractului, un document care sa ateste faptul că au fost stinse toate obligaţiile dintre părţi.
- nu se notifică clienţii la modificarea ratei dobânzii ca urmare a variaţiei indicelui de referintă.
- perceperea comisionului de administare credit concomitent cu cel de administare cont curent.
- perceperea unei dobânzii majorate cu 100% peste dobânda menţionată în contract.


Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite