De ce e ilegală taxa auto

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Guvernul încasează în continuare taxa de poluare, deşi Curtea Europeană de Justiţie a decis că încalcă principiile de drept ale UE. Instanţele din România sunt obligate să ţină cont de decizia magistraţilor europeni, astfel că procesele cu statul sunt câştigate pe bandă rulantă.

Deşi Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene de la Luxemburg a arătat foarte clar că taxa de poluare este discriminatorie, Ministerul Mediului se încăpăţânează să susţină, în mod  aberant, contrariul.

Vezi aici decizia integrală a Curţii Europene de Justiţie

„Taxa nu va fi desfiinţată, orice poluator trebuie să plătească", a fost reacţia ministrului Mediului şi Pădurilor, Laszlo Borbely, după aflarea sentinţei Curţii Europene. „În decizia sa, Curtea Europeană de Justiţie s-a referit la o speţă din Ordonanţa 50/2008 (act normativ prin care a fost înfiinţată taxa de poluare auto). Noi am modificat această ordonanţă în decembrie 2010", a explicat Borbely. 

Modificarea legislativă adusă în discuţie de ministrul Mediului a vizat, însă, doar modul de calcul şi cuantumul taxei de poluare şi nu principiul de aplicare. Şi n-are nicio legătură cu decizia Curţii de la Luxemburg, potrivit căreia taxa de poluare încalcă legislaţia Uniunii Europene (UE), producând un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.

Discriminare

Practic, discriminarea provine din faptul că la înscrierea unei maşini second-hand, cumpărate din străinătate, posesorul este obligat să plătesca taxa de primă înmatriculare, iar când este vorba despre o maşină la mâna a doua cumpărată din România nu se plăteşte nimic. Taxa poate deveni legală doar dacă se aplică şi la tranzacţiile de maşini second-hand înmatriculate deja în România.

Avocatul Marius Coltuc subliniază: „Modificarea Ordonanţei 50/2008 nu are nicio legătură cu decizia Curţii Europene de Justiţie. Curtea judecă principii europene de drept şi nu dosare, cazuri particulare. Singura soluţie cu şanse reale de reuşită pentru oameni este să dea statul în judecată pe contencios-administrativ şi să ceară în instanţă returnarea taxei de poluare".

Şi avocatul Gheorghe Piperea are un punct de vedere asemănător: „În urma hotărârii Curţii de la Luxemburg, statul român este obligat să returneze taxa de primă înmatriculare tuturor cetăţenilor care au plătit-o de când a fost ea instaurată. Dar evident că statul român nu va face acest lucru, motivând lipsa fondurilor, iar oamenii vor fi nevoiţi să apeleze la justiţie. După precedentul creat, toţi reclamanţii vor avea câştig de cauză. Şi, uite-aşa, după 2-3 ani cât vor ţine procesele, statul va pierde şi va fi nevoit să plătească în plus şi cheltuielile de judecată".

Mii de dosare vor fi câştigate

Casa de avocatură Coltuc lucrează la mii de dosare care au ca obiect recuperarea taxei de poluare. „Semnele sunt bune. Se câştigă procesele peste tot în ţară. Se câştigau şi înainte de decizia Curţii Europene de Justiţie, dar acum merg mult mai bine", a adăugat Marius Coltuc. Casa de avocatură Coltuc a iniţiat şi o petiţie, „Stop Taxei de Poluare", care până în prezent a strâns peste 17.000 de semnături.

"Semnele sunt bune. Se câştigă procesele peste tot în ţară. Se câştigau şi înainte de decizia Curţii Europene de Justiţie, dar acum merg mult mai bine."
Marius Coltuc
avocat

Taxa a crescut în 2011

În 2011, pentru autoturismele Euro 5, taxa variază între 60 de euro şi 1.500 de euro. Autovehiculele din această categorie nu au fost taxate până anul acesta. Cuantumul creşte pentru maşinile cu Euro 4, de la 462 la peste 8.000 de euro. Cele mai mari taxe de primă înmatriculare - între 4.400 şi 32.000 de euro - sunt prevăzute pentru maşinile non-Euro. În 2010, au fost încasate circa două miliarde de lei din taxa de poluare auto.

Cazul Tatu

Ioan Tatu, românul care a învins taxa auto la Luxemburg   Foto: Gabriela Vişan



Gabriela Vişan

Subiectul „taxa de poluare din România" a ajuns în atenţia Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene datorită sibianului Ioan Tatu. În iulie 2008, acesta şi-a cumpărat o maşină second-hand din Germania, cu preţul de 6.600 de euro. Vehiculul avea o capacitate cilindrică de 2.155 de centimetri cubi şi standard de poluare Euro 2, fiind fabricat în 1997, an în care a şi fost înscris în Germania.

Pentru a-şi putea înmatricula maşina în România, bărbatul a trebuit să plătească o taxă de poluare de 7.595 de lei. Întrucât a considerat că taxa este contrară normelor europene, bărbatul a căutat să-şi recupereze banii. A deschis, pe rolul Tribunalului Sibiu, un proces, iar instanţa a cerut punctul de vedere al Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene.

Aşteptare răsplătită

Curtea Europeană de Justiţie de la Luxemburg a decis că taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene. „Am aşteptat mult, dar a meritat. Sunt bani munciţi şi cred că a meritat să aştept. Am plătit atunci o taxă de aproape 2.000 de euro, la vremea aceea. Mi se pare aberant să achităm la început o taxă de acest gen. Ar  putea fi introdusă în combustibil, dar mi se pare aberant să dai o sumă aşa mare de bani la început", a declarat Ioan Tatu.

Dragoş Târşia, avocatul sibianului Ioan Tatu, susţine că decizia Curţii de la Luxemburg va produce efecte pentru toate persoanele care au achitat o taxă de poluare. „Toate persoanele au reale şanse de succes, să obţină în instanţă restituirea sumei de bani cu dobânda aferentă. România va trebui să dea banii înapoi", a spus Dragoş Târşia.

Decizia nu se comentează, se aplică

image

Doru Bunduc, preşedintele Tribunalului Suceava



Georgeta Cîrstean

Reprezentanţii instanţelor sucevene susţin că vor respecta hotărârea Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) ce a dat dreptate unuia dintre românii care au contestat taxa de poluare. „Este o decizie a CJUE. Nu se comentează, se aplică. Vom analiza motivaţia şi vom pune în aplicare hotărârea", a spus Doru Bunduc (foto), preşedintele Tribunalului Suceava.

Avocaţii susţin că peste 2.000 de suceveni şi-au cerut în instanţă banii înapoi de la Direcţia Finanţelor Publice. Aurora Sfichi este unul dintre cei doi suceveni care au cerut statului banii din taxa de poluare prin intermediul Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE). Femeia a cumpărat o maşină din Germania în septembrie 2008 şi a plătit 2.384 de lei taxa de poluare.

După ce a aflat că poate să-şi recupereze banii a apelat la instanţă. „Practic, după aproape şase modificări ale OUG 50/2008, care spune că se bazează pe principiul «poluatorul plăteşte» nu se aplică la toate autoturismele aflate în circulaţie în ţara, aşa cum sunt reglementările şi jurisprudenţa comunitară. Se încalcă dreptul comunitar", a explicat avocatul Răzvan Viorescu.

"Este o decizie a Curţii Europene de Justiţie. Nu se comentează, se aplică. Vom pune în aplicare hotărârea."
Doru Bunduc
preşedintele Tribunalului Suceava

Un arădean, primul român care a atacat taxa în instanţă

Judecătorii Tribunalului Arad au considerat că perceperea acestei taxe este ilegală, deoarece, aşa cum a precizat avocatul reclamantului, Cosmin Costaş, „nu există o bază legală pentru perceperea taxei". Arădeanul Ilie Iluna şi-a cumpărat în vara lui 2007, din Austria, un autoturism din 2002 pentru care a plătit 9.700 de euro. În ţară, arădeanul a fost nevoit să mai achite o taxă de înmatriculare de 6.200 de lei, echivalentă la acea vreme cu aproximativ 2.000 de euro. Iluna a plătit taxa ca să poată înscrie autoturismul, dar a contestat-o în instanţă, deoarece ştia că taxa a fost declarată ilegală în câteva ţări de pe continent.

Decizie favorabilă

Ilie Iluna a fost primul român care a atacat taxa auto de primă înmatriculare în instanţă. El a primit, în 2008, de la Curtea de Apel din Timişoara, o hotărâre definitivă şi irevocabilă favorabilă, în urma căreia şi-a recuperat banii. Avocatul Cosmin Costaş a precizat că s-a adresat instanţei de Contencios Administrativ care le-a dat dreptate, magistraţii decizând că există o discriminare între autoturismele second-hand cumpărate din alte state ale Uniunii Europene şi maşinile la mâna a doua achiziţionate în România. Avocatul arădeanului crede că statul va pierde şi alte procese pe aceeaşi temă şi că va fi nevoit să respecte hotărârea Curţii Europene de Justiţie care urmează să fie sesizată de Comisia Europeană în două luni.

Taxa, modificată aiurea

Dacă în 2007 birul pe maşinile scond-hand se numea „taxa de primă înmatriculare", din 2008 s-a schimbat denumirea în „taxa de poluare". Cuantumul acestei taxe a fost schimbat în fiecare an, dar principiul a rămas acelaşi.

image
Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite