Străzile Moldovei, invadate de rable

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Taxa de poluare a dublat numărul înmatriculărilor de maşini vechi Şoferii din Iaşi, Bacău, Suceava şi Botoşani preferă maşinile rulate în Germania, pentru care plătesc de două

Taxa de poluare a dublat numărul înmatriculărilor de maşini vechi

Şoferii din Iaşi, Bacău, Suceava şi Botoşani preferă maşinile rulate în Germania, pentru care plătesc de două ori mai puţin decât pentru un autoturism nou.

Autoturismele abandonate de occidentali împânzesc străzile din Moldova într-un ritm ameţitor. La târgul din localitatea suceveană Cumpărătura, unde sunt expuse zilnic câteva sute de maşini, automobilele fabricate în Occident la începutul anilor "90 domină oferta. La mare căutare sunt modelele Golf 2 sau 3 ale producătorului german Volkswagen.

"La o maşină din 1992 taxa de poluare este de circa 150 de euro, în timp ce pentru o maşină din 1995 taxa creşte deja până spre 400 de euro", a explicat Daniel Bortilă, comerciant de maşini second-hand. Astfel, un Golf 3 din 1993 ajunge la 2.500 euro, adică de trei ori mai ieftin decât un autoturism nou.

Se vând ca pâinea caldă

La Bacău, târgul de maşini din cartierul Şerbăneşti a devenit neîncăpător pentru vânzători. Din acest motiv, autoturismele second-hand sunt expuse în mai multe zone din oraş, cum ar fi parcarea din faţa Stadionului Municipal. Mai mulţi samsari de autovehicule au început să facă curse regulate în străinătate.

"Mă duc o dată pe lună în Germania şi aduc maşini. Cam trei-patru bucăţi. Unele pe comandă, iar altele la inspiraţie", ne-a declarat băcăuanul Andrei Cazacu.

Acesta cunoaşte foarte bine mersul pieţei. "Dacă aduci maşini mai rulate şi le dai ieftin, scapi uşor de ele. Dacă ţii la preţ şi aduci modele mai noi, o dai în două-trei săptămâni", mai spune Cazacu.

300 de cereri de înmatriculare pe zi

Explozia de maşini vechi s-a simţit cel mai bine la Botoşani. Dacă în 2007 s-au înmatriculat doar 1.592 de autoturisme rulate, numai în ultimele două luni din acest an au ajuns pe străzi peste 1.100 de maşini second-hand.

La Serviciul de Înmatriculare se depun zilnic în jur de 300 de cereri, înainte de intrarea în vigoare a taxei de poluarea fiind înregistrate maxim 20 de petiţii.

Singurul târg de maşini din Iaşi, cel din cartierul Bucium, poate "găzdui" maxim 250 de autoturisme.

Astfel, majoritatea ieşenilor îşi cumpără maşini rulate de la rubricile de mică publicitate ori merg personal în Germania, Olanda sau Franţa şi bat palma cu foştii proprietari. (A contribuit Cezar Pădurariu)

Poluarea, la pachet cu maşinile ieftine

Specialiştii în protecţia mediului avertizează că din cauza numărului mare de maşini second-hand se depăşesc în mod frecvent limitele de poluare.

Noxele şi dioxidul de carbon fac deja irespirabil aerul la orele când traficul este foarte aglomerat. "Limitele de poluare sunt depăşite la orele de vârf de trafic", ne-a declarat Dănuţ Pirchiu, şeful Agenţiei pentru Protecţia Mediului Iaşi.

Oficialii Poliţiei Rutiere prevăd din ce în ce mai multe ambuteiaje în marile oraşe ale Moldovei, din cauza lipsei unor soluţii coerente de fluidizare a traficului.

La o maşină din 1992 taxa de poluare este de circa 150 de euro, în timp ce pentru o maşină din 1995 taxa creşte deja până spre 400 de euro
Daniel Bortilă, comerciant

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite