Speranţa de a-i găsi pe scafandri, luată de curenţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Şapte zile de căutări şi nicio urmă a celor doi tineri care au dispărut în adâncul Mării Negre în timpul unei misiuni de verificare. Cea mai vehiculată ipoteză este că scafandrii au fost prinşi în interiorul navei Medy şi din acest motiv nici trupurile nu le-au ieşit la suprafaţă.

Autorităţile continuă căutările şi nu renunţă la recuperarea celor doi scafandri dispăruţi joi seară în Marea Neagră. „Căutările nu s-au oprit, vom ieşi cu navele de salvare în larg până îi găsim", a declarat Ion Voicu, directorul Agenţiei Naţionale de Salvare a Vieţilor Omeneşti pe Mare. Operaţiunea de recuperare a celor doi este însă îngreunată de curenţii foarte puternici din larg.

Profesionişti, aşa sunt caracterizaţi de către colegi Cătălin Ispas şi Cristian Zarafu, cei doi scafandri dispăruţi lângă epava navei Medy. Pe măsură ce trec zilele, semnele de întrebare cu privire la împrejurările în care au dispărut cei doi scafandri din Constanţa şi la misiunea lor acolo sunt şi mai numeroase.

„Nu aveau aviz"

Cei doi erau angajaţi pe baza unui contract de colaborare pentru efectuarea unui deviz privind evacuarea tancurilor navei Medy. „Cei doi nu erau angajaţi, aveau doar contracte de colaborare. Ca urmare, nu este vorba de un accident de muncă, iar cercetările le va face poliţia", a afirmat Valentin Ştefan, prim-procuror al Parchetului de pe lângă Judecătoria Constanţa. „Ieşirea pe mare era autorizată. Firma este autorizată pentru lucrul cu scafandri, însă pentru o lucrare trebuia să obţină permisul de lucru de la Căpitănie, iar avizarea se făcea cu 24 de ore înainte. Nu-l aveau", a precizat Paul Brânză, directorul Autorităţii Navale Române.

Pe de altă parte, reprezentanţii firmei care i-a angajat pe cei doi spun că nu aveau nevoie de permis de lucru. „Nu aveam nevoie de permis pentru că nu făceam o lucrare, ci doar o investigaţie. Abia dacă primeam comanda, ceream permisul", a declarat Jorj Unciuleanu, administratorul firmei Hunter's.

Joi, 7 septembrie, nava Cristal, având la bord patru scafandri, a plecat din port la ora 14.30. Apelul de urgenţă care a anunţat dispariţia tinerilor, prin 112, a venit însă abia la ora 19.10. În seara respectivă, la dispeceratul ARSVOM era de serviciu Alexandru Petrişor. „Auzeam discuţiile dintre şalupă şi port control. Mi-am dat seama că se întâmplă ceva, însă nu am înţeles clar ce. Îi auzeam spunând în jurul orei 18.00 că mai caută o baliză care s-a desprins de la epavă. Pe la ora 18.30 au intrat în panică. Au comunicat că îi caută pe cei doi scafandri, că a trecut plafonul de ieşire. La 19.10 am primit telefonul prin care mi s-a cerut să alertez şeful navei SAR şi să vină scafandrii", a declarat în exclusivitate pentru „Adevărul" Petrişor Alexandru.

„Le sunau telefoanele în rucsac"

Nava salvatoare Opal a plecat din port la 19.45, iar la 20.30 s-a comunicat dispeceratului că se întorc pentru că e imposibil să mai înainteze. Gheorghe Teleanu, căpitanul navei Cristal, spune că nu a bănuit niciun moment că cei doi ar fi în pericol. „Marea nu era deloc liniştită, însă la acel moment nu eram în pericol. Au coborât primii doi scafandri, au inspectat corpul navei, au ieşit după 45 de minute. Apoi a intrat tura a doua şi nu au mai ieşit. Colegii lor au intrat după ei. I-au căutat aproape până la ora 19.00. Am mai stat în zonă o oră, am crezut că i-au luat curenţii.

A trebuit să plecăm. La câteva minute după ce s-a dat apelul prin 112 au început să sune telefoanele mobile în rucsacurile băieţilor dispăruţi. Erau rudele. Nu ştiam ce să le spunem", a declarat în exclusivitate pentru „Adevărul", Gheorghe Teleanu.

„Nu sunt nişte înecaţi oarecare"

Ispas şi Zarafu s-au scufundat la 35 de metri adâncime, acolo unde se află epava. „Se poate să fi intrat în interior şi ceva să le fi blocat ieşirea. Altfel este imposibil să fi murit amândoi în acelaşi timp ", a spus Dumitru Dumitraşcu, şeful Grupului de Scafandri al ARSVOM. „Se poate să fi fost prinşi în navă, dar la fel de bine se poate să fi ignorat faptul că a trecut timpul", a spus Ion Voicu, directorul ARSOVM. Scafandrii cred că trupurile celor doi nu au ieşit încă la suprafaţă din cauza greutăţii echipamentului. „Echipamentul nostru cântăreşte 30-40 de kilograme. Nu sunt nişte înecaţi oarecare", a spus Robert Robescu, coleg cu dispăruţii.

Cazuri similare

- În perioada 1992 - 1994, trei scafandri și-au pierdut viaţa după ce s-au scufundat la celebra epavă a navei Rostock, scufundată în 1991 pe canalul Sulina, undeva în dreptul localităţii Partizani.
- Un alt scafandru a dispărut după ce s-a scufundat la epava navei Karim 1. Cargoul, pavilion Turcia, avea 1.070 de tone și s-a dus pe fundul apei în portul Constanţa în 2006 din cauza încărcăturii greșit poziţionate.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite