Singurul submarin românesc n-are ITP!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

„Delfinul” funcţionează, dar nu se poate scufunda pentru că n-are inspecţia tehnică la zi. Acumulatorii submarinului au fost schimbaţi ultima oară în 1988. Autorităţile au promis acum câteva luni că “Delfinul” va fi repus pe linia de plutire până la sfârşitul acestui an, dar până acum nu s-a făcut nimic.  

Nava se află în “Dana 0” a portului Constanţa de peste 12 ani. Toate instalaţiile funcţionează în condiţii optime, implicit motorul, pe care echipajul îl porneşte în fiecare zi timp de zece minute.

Singura problemă care ţine submarinul la mal  este bateria,  pentru achiziţionarea căreia exista încă de acum doi ani un precontract cu firma suedeză “VARTA”. Acumulatorul nu poate fi instalat însă decât după ce va fi efectuată revizia tehnică în urma căreia se va da un aviz cu numărul de ore în care submersibilul va mai putea funcţiona.

Surse din cadrul Forţelor Navale susţin însă că nimeni nu vrea să repare submarinul pe bani puţini. Acesta ar trebui dus pentru verificări în ţara în care a fost construit ori în alte şantiere navale acreditate, cum ar fi cel din Polonia.

Există şi alternativa ca specialiştii străini să fie aduşi în România.  Numai că unul dintre motivele pentru care „Delfinul“ nu este verificat e refuzul polonezilor de a efectua revizii armamentelor de provenienţă rusească. Constructorii ruşi cer prea mulţi bani, iar prezenţa acestora într-un port militar al unei ţări membre NATO ar fi privită cu suspiciune de aliaţi.

Ultimii mohicani

De când submarinul a fost adus la ţărm, din cele 70 de persoane care au format vechiul echipaj au mai rămas la bord doar 8, restul pensionându-se. Cu toate acestea, există personal pregătit pentru submarin, deoarece oamenii care au plecat au fost înlocuiţi cu absolvenţi ai şcolilor de marină.

Astfel, câteva ore pe zi, pe “Delfinul” sunt tot 70 de persoane, mecanici, torpilori, electricieni, navigatori, radiotelegrafişti, bucătari, asistenţi medicali şi chiar medici. Cel puţin 7 oameni stau la bordul submersibilului 24 de ore pe zi. 

Cumpărat în ’86 de la ruşi

Nava a fost achiziţionată în anul 1985, cu 960 de milioane de lei vechi, de la ruşi şi este din aceeaşi clasă cu cele din dotările armatelor Rusiei, Bulgariei, Ucrainei, Irakului şi Libiei.

"Funcţionează impecabil până la adâncimi de 350 de metri, dar rezistă şi până la 500 de metri. Este construit din titan special în Rusia şi face parte din clasa KILO, model 877. Învelişul este făcut dintr-un tip de cauciuc care îi permite deplasarea fără să fie depistat de radarele şi detectoarele de submarine ale altor nave.

Delfinul a funcţionat până în 1994, când resursele energetice alocate de către Ministerul Apărării s-au terminat şi a fost nevoie ca submarinul să fie dus în “Dana 0” a portului Constanţa, unde a rămas până în prezent”, ne-a declarat comisarul-şef Adrian Burcea, fost torpilor pe submarin, în prezent şeful serviciului de Relaţii Publice al Poliţiei de Frontieră Constanţa.

Precontract pentru baterie

Acum doi ani, exista deja un precontract semnat cu  firma suedeză “Varta”  pentru achiziţionarea bateriei, dar în vara acestui an, ministrul Apărării, Teodor Meleşcanu, a declarat că “în prezent se face evaluarea a trei companii din Polonia, Germania şi Grecia şi urmează să se aleagă unul dintre cei trei furnizori”. Valoarea lucrărilor şi a pieselor de schimb necesare era estimată, anul trecut, de specialiştii români, la 12-15 milioane de euro.

image

Delfinul" este construit din titan special în Rusia. Învelişul îi permite să se deplaseze fără să fie depistat de radare

image


Adrian Burcea
fost torpilor pe submarin

Proiectul submarinului nuclear

În primăvara anului 2006, ministrul de atunci al Apărării, Teodor Atanasiu, ne tăia răsuflarea cu un anunţ şocant: Armata Română intenţiona să cumpere un  submarin nuclear second-hand de la Forţele Navale ale SUA. În schimbul acestuia, partea română dorea să le ofere americanilor submarinul “Delfinul” şi o sumă de bani (al cărei cuantum nu a fost dezvăluit).

Teodor Atanasiu susţinea că livrarea către România a unui submarin nuclear nu încalcă niciun tratat internaţional. Negocierile pe tema schimbului de submarine ar fi fost coordonate de amiralul Gheorghe Marin, actualul şef al Statului Major General, care acum doi ani era şeful Statului Major al Forţelor Navale. Amiralul Marin a negat, ulterior, implicarea sa în această afacere, iar Teodor Atanasiu a demisionat de la conducerea Ministerului Apărării.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite