Sindicaliştii vor lefuri mari, nu performanţă la catedră

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Salarizarea în funcţie de rezultate este agreată de dascăli, nu şi de liderii de sindicat. Directorii de la şcolile cu renume şi specialiştii în Educaţie susţin că este normal ca profesorul să fie evaluat la clasă, acolo unde predă zi de zi, şi nu la inspecţie sau la orele speciale.

Ministerul Educaţiei a supus dezbaterii publice un proiect potrivit căruia profesorii din învăţământul preuniversitar ar urma să fie plătiţi în funcţie de performanţa de la clasă a elevilor. Proiectul a iscat discuţii aprinse între directorii de şcoli, lideri de sindicat şi părinţi.

Preşedintele Asociaţiei Naţionale a Profesorilor din România, Dan Şumalan, crede că „a trecut vremea în care criteriul de bază al salarizării în învăţământ era „vechimea în domeniu sau funcţiile deţinute” şi că este cazul să se producă schimbări.
La rândul lor, directorii de şcoală arată că evaluările profesorilor sunt bine-venite, mai ales pentru şcolile de prestigiu. “La criteriile acestea ne gândim şi noi de mai multă vreme.

Sunt necesare şi vor fi încununate de succes în şcolile unde media de admitere e mare şi care sunt obligate să facă învăţământ de calitate. Directorii trebuie lăsaţi să-şi spună punctul de vedere atunci când se angajează un profesor. Şcolile mari sunt primele care se lovesc de aşa ceva. Se ajunge la situaţii în care profesorii sunt mai slabi decât elevii”, ne-a declarat George Cazacu, director al Colegiului Naţional “Sf Sava” din Bucureşti.

Un alt director de şcoală arată că evaluările de până acum nu erau relevante pentru evoluţia elevilor. “În principiu, criteriile de acum sunt adecvate. Evaluarea profesorilor va fi mai aproape de adevăr dacă profesorii vor fi testaţi din mai multe părţi. În orice caz, aceste criterii sunt mult diferite faţă de ce se întâmplă acum”, susţine Gabriela Băncilă, director general la Colegiul Naţional “I.L. Caragiale”.

„Este o idee bună“

Specialiştii în programe de educaţie afirmă că este foarte important modul în care vor fi puse în aplicare aceste criterii. “Criteriile nu sunt neapărat noi. Foarte multe şcoli mari din Bucureşti le folosesc deja. E o idee bună, dar depinde cum va fi primită în sistem.

Mi se pare normal ca profesorul să fie evaluat la clasă, acolo unde predă zi de zi, şi nu la inspecţie sau la orele speciale”, spune George Pataki, specialist la Centrul Educaţia 2000+. Proiectul Ministerului Educaţiei va rămâne în dezbatere publică până pe 28 noiembrie.

„Tentativă de a mima o salarizare diferenţiată”

Sindicaliştii resping din start propunerile venite de la minister şi susţin că ei nu au contribuit cu nimic la elaborarea acestor criterii. “Pot să vă spun că ceea ce face Ministerul Educaţiei e o tentativă de a distrage atenţia de la faptul că nu vrea să aplice legea majorării cu 50% a salariilor profesorilor.

Criteriile propuse de ei nu au niciun fel de relevanţă şi nici nu pot fi puse în practică. Niciun director nu are capacitatea legislativă de a utiliza astfel de criterii de performanţă. Ministerul ar trebui să ne spună cum se vor pune în practică. E o tentativă jalnică de a mima o salarizare diferenţiată”, ne-a declarat Marius Nistor, preşedintele executiv al Federaţiei “Spiru Haret”.

Şi reprezentanţii părinţilor califică proiectul ministerului ca fiind superficial şi greu de aplicat. “Criteriile sunt prea generale şi lasă loc de interpretări. Să evaluezi un profesor în funcţie de evoluţia notelor unui elev înseamnă să-l determini pe acesta să fie subiectiv.

El va avea tendinţa să dea note mai mici la începutul anului, atunci când vor fi date testările naţionale, şi note mai mari la sfârşitul anului”, susţine Mihaela Gună, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi din România.

Criteriile propuse de minister

Evoluţia notelor obţinute de elevi la evaluările curente şi la cele naţionale.
Implicarea în activităţi extracurriculare şi contribuţia proprie la prestigiul şcolii.
Activităţi interdisciplinare şi parteneriate încheiate.
Evaluarea activităţii profesorului de către consiliul de administraţie, elevi şi părinţi.
Aplicarea metodelor moderne de predare.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite