Senzorii de viteză au trădat Airbusul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Anchetatorii vor să afle dacă aceste instrumente au transmis piloţilor date eronate. Compania Air France primise recomandarea de a înlocui acest tip de senzori din septembrie 2007. Până acum, nu a reuşit să facă acest lucru asupra tuturor aeronavelor A330.

Mai citeşte şi:
Cadavre şi resturi ale avionul Airbus A330 au fost găsite în Atlantic
Avionul dispărut în Atlantic a trimis 24 de mesaje automate de anomalie în mai puţin de cinci minute
Rămăşiţele descoperite în apele Atlanticului nu aparţin avionului dispărut
Avionul Air France nu a explodat înainte de a se prăbuşi - ministru brazilian
Morţii din Atlantic, căutaţi cu roboţi submarini
VIDEO Brazilia confirmă găsirea avionului Air France. Nu sunt supravieţuitori
Destinul frânt al unei fete de nota 10
OMM: Condiţiile meteo, rareori cauza unică a accidentelor aviatice
Zece pasageri de la bordul avionului dispărut câştigaseră la un concurs excursia în Brazilia


Agenţia franceză care investighează dezastrul zborului 447 a precizat că instrumentele respective nu au fost înlocuite pe aeronava care s-a prăbuşit la începutul săptămânii trecute în Oceanul Atlantic.

Air France susţine că a început să înlocuiască senzorii de viteză pe modelul Airbus 330 la 27 aprilie, când a devenit disponibilă o variantă îmbunătăţită. Oficiali din Aviaţie au declarat că ancheta se concentrează în prezent asupra posibilităţii ca aceste instrumente externe să se fi blocat, determinând computerul de bord să stabilească o viteză prea mare sau prea mică, ceea ce s-ar putea dovedi fatal în condiţii de turbulenţe severe.

Piloţii, „păcăliţi“ de aparatură ?

O eventuală legătură între aceste probleme de măsurare a vitezei şi catastrofă nu a fost stabilită încă, iar cauzele prăbuşirii nu au fost explicate deocamdată.

Guvernul francez a refuzat ieri să impună vreo ipoteză în legătură cu prăbuşirea avionului Airbus al Air France, recunoscând însă că o defecţiune a senzorilor de viteză ar fi putut duce la o pierdere bruscă de altitudine sau la dezintegrarea aparatului, relatează AFP.

„Dezintegrarea în zbor sau un şoc la suprafaţa oceanului. Pentru moment nu există niciun indiciu care să permită privilegierea vreunei ipoteze“, a declarat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Dominique Bussereau, citat de postul de radio RTL.

Întrebat despre existenţa unei probleme a senzorilor de viteză asupra cărora pare să se concentreze ancheta tehnică, el a apreciat că o astfel de defecţiune nu poate explica în totalitate „dispariţia zborului AF 447“.

Senzorii permit „determinarea vitezei în funcţie de presiunea exercitată asupra anemometrelor“, care măsoară viteza vântului, a spus el. „Au existat situaţii, la avioane Airbus şi poate şi la alte avioane, în care aceste sonde, care s-au jivrat deoarece se aflau în zone cu umiditate mare, zone depresionare, zone de turbulenţe, nu au mai indicat viteza“, a adăugat Bussereau.

24 de mesaje semnalau anomalii

„Consecinţa unei astfel de situaţii este că piloţii din cabină nu mai văd afişată viteza corectă, ceea ce poate avea două urmări nefericite pentru integritatea avionului: o viteză inferioară, care poate duce la o pierdere de înălţime, sau o viteză superioară, care poate duce la dezintegrarea avionului, acesta apropiindu-se de viteza sunetului, în condiţiile în care fuselajul nu este conceput pentru a rezista la o astfel de viteză“, a explicat el.

Condiţiile meteo, nu chiar atât de rele

Biroul francez pentru anchete şi analize BEA a anunţat că, în cazul avionului prăbuşit la începutul săptămânii trecute în Atlantic, au fost constatate „incoerenţe“ în ceea ce priveşte măsurătorile de viteză, iar aparatul a transmis, în decurs de cinci minute, 24 de mesaje care semnalau diferite „anomalii“, inclusiv decuplarea sistemului de pilotare automată.

Directorul general adjunct al Meteo France, Alain Ratier, a explicat că „nimic nu indică“ faptul că zborul Air France Rio-Paris ar fi întâlnit pe ruta sa „o masă turbulentă de o excepţională intensitate“ pentru luna iunie. Meteo France a notat prezenţa unui nor puternic cu dezvoltare verticală, care „era deja în fază de descreştere“ înainte ca avionul să ajungă în zona prevăzută pentru trecerea sa. Dar concluzia organismului meteorologic francez este că „nu se poate afirma caracterul excepţional“ al condiţiilor meteo din zonă.

Primele cadavre recuperate

Armata braziliană a anunţat că a descoperit sâmbătă două cadavre, iar ieri, alte trei şi mai multe obiecte identificate ca provenind de la Airbus­ul prăbuşit în Atlantic. Printre obiectele recuperate se numără un fotoliu de avion albastru cu număr de serie şi un rucsac cu un bilet la cursa Air France, dar şi părţi dintr-o aripă a aeronavei.

Cele două trupuri neînsufleţite, aparţinând unor bărbaţi, „au fost transferate pe fregata Constitution, care se îndreaptă către arhipelagul Fernando de Noronha, pentru a fi înregistrate şi transportate ulterior la Recife. Aici a fost instalată o morgă specială, unde vor fi aduse atât corpuri umane recuperate, cât şi fragmentele de avion“, a anunţat locotenent-colonelul Henry Munhoz, purtător de cuvânt al forţelor aeriene braziliene.

Munhoz a precizat că „detaliile privind obiectele personale recuperate vor fi transmise numai familiilor“. Airbusul 330 al companiei Air France, care asigura legătura între Rio de Janeiro şi Paris, a dispărut în largul coastelor braziliene în noaptea de 31 mai spre 1 iunie, cu 228 de persoane la bord, printre care se afla şi o româncă.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite