Şefa Loteriei mânuieşte bilele pentru Voiculescu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Directorul Loteriei, Liliana Mincă, a atribuit tipografiei controlate de Dan Voiculescu contractele de tipărire a revistei „Loto-Prono“. Liliana Mincă a închis tipografia proprie a Loteriei şi a dat contractele de tipărire de bilete şi a revistei Loto-Prono unor firme controlate de familia lui Dan Voiculescu.

Aflată la un pas de plecare din fruntea Loteriei, Liliana Mincă (fostă Ghervasuc), pusă în funcţie de Partidul Conservator (PC) din care face parte, nu lasă instituţia într-o situaţie prea bună. Stocul de bilete loteristice disponibil în depozitele din Bucureşti (de la Obor) şi din ţară este la limită. Acest lucru s-a produs din cauza faptului că şefa Loteriei a făcut tot posibilul pentru a le pune câteva contracte pe tavă tipografiilor Intact, controlate de familia preşedintelui fondator al PC, Dan Voiculescu, dar şi societăţii Passerini Print Co, firmă apropiată consilierului Lilianei Mincă, Valeriu Drăghici, fost ofiţer SIE.

Liliana Mincă a fost numită politic de PC, în 2006, la conducerea Loteriei şi a fost singura persoană care a rămas în guvern şi care s-a bucurat încă de sprijinul lui Dan Voiculescu atunci când partidul condus de acesta s-a retras din Executivul Tăriceanu. Şefa Loteriei, care ocupă şi funcţia de vicepreşedinte al conservatorilor, este măritată din toamna lui 2007 cu Ion Mincă, preşedintele PC Mangalia.

Contracte atribuite fără licitaţie

În toamna anului trecut, după ce a luat decizia închiderii Tipografiei Loteriei, Liliana Mincă a organizat o licitaţie pentru tipărirea de bilete, câştigată de firma Digit4All. Dacă iniţial valoarea estimată a contractului era de 1,632 de milioane de lei, acesta a fost semnat pentru doar 519.600 de lei. Cealaltă parte din sumă a fost atribuită firmei Passerini Print Co, prin negociere directă, din care a rezultat semnarea contractului 106P/4.11.2008. Justificarea Loteriei a fost una simplă: „situaţie de urgenţă extremă survenită în urma unor evenimente care nu puteau fi prevăzute de autoritatea contractantă”.

În urmă cu câteva luni faţă de data semnării contractului, firma Passerini Print Co fusese sancţionată de directorul din acea vreme al Departamentului de dezvoltare şi exploatare resurse din cadrul Loteriei pentru nerespectarea unor termene contractuale ce priveau furnizarea de hârtie tipografică. Firma Passerini, deţinută de mai mulţi cetăţeni italieni, nu participase la licitaţie. În plus, potrivit înregistrărilor ReCom (Registrul Comerţului), firma Passerini apare ca având drept acţionar principal firma Tehnoprint Trade SRL, care figurează ca radiată.

Şi şeful pe linie de partid al Lilianei Mincă, Dan Voiculescu, s-a ales cu ceva de pe urma închiderii tipografiei Loteriei. Prin firma Intact, familia Voiculescu a primit în toamna anului trecut un contract de 148.856 de lei pentru servicii de tipărire a revistei „Loto-Prono“, şi de această dată tot prin negociere, fără publicare în prealabil a unui anunţ de participare.

Păstrată în funcţia de şef al Loteriei chiar şi după ce partidul din care face parte – PC – s-a retras din Guvernul Tăriceanu, Liliana Mincă ţine cu dinţii de funcţie şi în vremea cabinetului Boc. După împărţirea portofoliilor în noul Guvern, între PSD şi PD-L, funcţia de director al Loteriei le-a revenit pedeliştilor.

Îşi negociază rămânerea în funcţie

În urmă cu câteva zile, Liliana Mincă a negociat cu şefii PDL trecerea la acest partid, potrivit unor surse democrat-liberale. „Nu sunt abilitată să fac niciun comentariu despre acest subiect. Este problema mea personală. Eu nu am făcut niciodată politică şi încerc să lucrez cu oameni care mă apreciază din punct de vedere profesional”, ne-a spus Liliana Mincă. În prezent, în cărţi pentru a prelua şefia Loteriei sunt doi reprezentanţi ai PDL, Graţiela Iordache şi Marian Zlotea.

Lacăt pe tipografie

Tipografia Loteriei producea bilete loteristice încă de la înfiinţarea instituţiei. La instalarea Lilianei Mincă în funcţia de director al Loteriei, adică în martie 2006, tot tipografia proprie tipărea şi revista Loto-Prono.

În martie 2008 este adus în funcţia de director de mar­keting şi vânzări Cristian Stănculescu, un consilier de la cabinetul parlamentar al lui Voiculescu. Stănculescu a făcut recomandarea de a se închide tipografia proprie, propunere acceptată imediat de Liliana Mincă.

Această decizie a fost luată în condiţiile în care la acea dată nu exista un stoc „tampon” de bilete loteristice. Formularele 6/49 şi Pariloto ( pentru pariuri sportive ) ajungeau pentru cel mult o lună, iar cele Joker şi 5/40 pentru maximum două luni.

În mai 2008, când a fost închisă tipografia, unitatea avea în curs de tipărire peste două milioane de bilete 6/49 şi tot atâtea Pariloto fotbal. Liliana Mincă recunoştea criza de bilete cu care se confrunta Loteria în iulie anul trecut, printr-o circulară trimisă directorilor zonali, cărora le comunica faptul că „sunt direct răspunzători pentru asigurarea stocului de bilete necesar desfăşurării în bune condiţii a activităţii de vânzare”.

Pe 11 iulie 2008, stocul de bilete Joker era zero, iar cel de formulare 5/40 de 15.000 de bucăţi, cât să ajungă pentru câteva zile.

Ajutor constant pentru PC

Loteria Română a sponsorizat, în 2007,  cu 7.000 de euro Asociaţia pentru Protecţia Cetăţeanului aparţinând colegului de partid Cristian Popescu Piedone. Banii au fost pentru un ghid, care era o filă A4 cu adrese şi numere de telefoane din administraţia centrală.

Relaţiile Loteriei cu trustul Intact sunt de pe vremea fostului director Nicolae Cristea. În 2005, publicaţiile tipărite de Intact au încasat de la Loterie 10,4 miliarde de lei vechi din publicitate.

În 2006, Antena 1 a difuzat şi extragerile săptămânale la jocurile de tip loto, fără licitaţie.

Afaceri cu Loteria a făcut şi fostul senator PC George Copos, judecat în două dosare de corupţie.

Fiica preşedintelui fondator al PC, Camelia Voiculescu, a fost trimisă în judecată pentru manipularea pieţei de capital, după ce ar fi cumpărat „la pont” acţiuni la o societate care a tranzacţionat sedii ale Loteriei.

Loteria a sponsorizat cu 15.ooo de euro proiectul „Mărci româneşti de succes“, organizat de „Săptămâna Financiară“, publicaţie ce aparţine familiei Voiculescu.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite