Românii fac plinul la vecini

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Şoferii români profită de preţurile mai mici din benzinăriile din Ucraina şi din Republica Moldova. În Bulgaria şi Serbia, diferenţele sunt însă prea mici, iar Ungaria ne-a depăşit de mult. Un sătmărean care face plinul unui Logan în Ucraina iese mai ieftin cu 120 de lei. Suma creşte proporţional cu capacitatea rezervorului. 

Preţurile tot mai mari la carburanţi îi fac pe români să se gândească de două ori înainte de a face plinul. Dacă unii se gândesc la proteste, alţii, care au norocul de a locui lângă graniţa cu Ucraina şi Republica Moldova, merg să alimenteze la vecini, unde preţul este mai mic cu aproximativ 1,5 lei pe litrul de carburant.

Astfel, sute de sătmăreni alimentează de la benzinăriile ucrainene. Dacă la noi motorina costă, în medie, 5 lei litrul, la câţiva kilometri preţul variază de la 2,45 de lei până la 3,7 de lei. De asemenea, benzina în România se vinde cu 5,15 lei litrul, faţă de Ucraina unde costă între 2,6 şi 3,8 lei litrul.

Economie de 120 de lei

Cea mai apropiată localitate este Diakove, la şase kilometri de Vama Halmeu şi la circa 37 de kilometri de municipiul Satu Mare. Un plin de motorină pentru o Dacia Logan, cu un rezervor de 55 de litri, costă 134,75 de lei, faţă de 277,75 lei cât ar costa în România. La benzină, plinul ar costa în Ucraina 143 de lei, faţă de 283,25 de lei. Consumul de combustibil pe traseul Satu Mare-Diakove, dus-întors, este de 7-8 litri pentru cei 74 de kilometri parcurşi. Economia este astfel de 123 de lei pentru motorină şi 120 de lei pentru benzină. „Noi mergem în fiecare weekend pentru a ne face plinul atât la motorină, cât şi la alte consumabile, iar asta pentru că în Ucraina toate sunt mai ieftine. Capacitatea maşinii noastre este de 100 de litri, pe care o alimentăm o dată pe lună cu motorină de 3,7 lei, însemnând 370 de lei pe lună", a spus Papp Eniko (47 de ani), o casnică din Satu Mare.

Taximetriştii, clienţi fideli

De asemenea, taximetriştii preferă să alimenteze peste graniţă ca să iasă în câştig. „Alimentez, săptămânal, 100 de litri din cea mai ieftină benzină, adică undeva la 260 de lei. În România aş plăti dublu şi aş fi dat faliment de mult. Economisesc lunar peste o mie de lei", a explicat Răzvan Boitor (28 de ani). „Cu preţurile de la noi nu se poate supravieţui", a completat Sebastian Chiş (30 de ani), tot taximetrist. Deoarece graniţa cu Ucraina este la doar 40 de kilometri de municipiul Suceava, tot mai mulţi şoferi merg să-şi facă plinul peste hotare. Şi combustibilul de la basarabeni este cu mult mai ieftin, iar taximetriştii ieşeni preferă să o cumpere de peste Prut. „Mergem în staţiile de alimentare din Lipcani şi Costeşti ca să cumpărăm motorină. Preţurile sunt mult mai mici decât în România, iar unii trec şi de două -trei ori pe zi prin vamă fără bagaje, dar cu rezervoarele pline", a spus Costel Marcu, şofer din oraşul botoşănean Săveni. 

Pe de altă parte, deşi combustibilul este mai ieftin în Bulgaria şi în Serbia, şoferii spun că diferenţa mică nu merită un drum peste graniţă. Preţul unui litru de benzină în Ungaria este mai mare decât cel din România, ajungând la 5,80 lei. Până de curând, în ţara noastră preţurile la carburant erau printre cele mai mici din Europa. Astfel, maghiarii care făceau des drumuri peste hotar nu ocoleau chilipirul de la benzinăriile româneşti. 

Rafinăriile, ineficiente

Preţul final al carburanţilor în România, cu toate taxele incluse, este unul dintre cele mai mici din Uniunea Europeană, pentru că nivelul de taxare în alte state este mai ridicat. Doar în Bulgaria şi în Cipru găsim benzină mai ieftină. Pe de altă parte, dacă vorbim de preţurile fără taxe, România este la mijlocul clasamentului european. Carburanţii din ţara noastră sunt puţin mai scumpi decât în alte state, precum Austria, din cauza tehnologiei vechi din rafinăriile româneşti, care consumă mai mult pentru prelucrarea unei tone de produse petroliere. Florentina Cioacă Bălăceanu

image
Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite