Românii care au învins Mercedes

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La concursul de electromobile din Ungaria, studenţii orădeni i-au surclasat pe nemţi şi pe slovaci încă din faza eliminatorie. Prototipul construit de tinerii din Oradea este acţionat cu ajutorul unor acu­mulatori de la şase maşini de găurit şi se deplasează cu 45 km/h.

Unii ar spune că este maşina viitorului. Prototipul prezentat de echipajul Universităţii Oradea la concursul de electromobile de la Miskolc (Ungaria) pare ciudat: un schelet metalic pe roţi acţionat de acumulatorii unor bormaşini. Cu toate acestea, a făcut furori printre participanţii la competiţie.

„Prototipul este acţionat cu curent continuu. Ideea concursului a fost să se găsească soluţii ca să putem circula cu şase maşini de găurit de 18 volţi, 1,5 amperi pe oră, să se poată deplasa o persoană în condiţii de concurs", a spus Traian Buidoş, profesor de Universitatea Oradea.

Construirea electromobilului nu a fost o treabă uşoară. A presupus multă muncă şi răbdare. „De trei luni lucrăm la acest proiect. Am stat zile în şir până noaptea târziu în atelier", a spus Olivian Sabou, unul dintre membrii echipajului.

În urmă cu trei săptămâni, în Ungaria, studenţii orădeni au ocupat locul I la manşa I, o etapă eliminatorie. „Proba a presupus demaraj pe 50 de metri şi frânare pe o distanţă de şapte metri. În plus, prototipul trebuia să se deplaseze cu viteza de 25 kilometri pe oră", a precizat Robert Kovacs, student şi membru al echipei de inventatori.

Concurs fără emoţii

Studenţii români s-au calificat în faza a doua a concursului, lăsând în urmă echipajele din Germania, sponsorizate de renumitul constructor Mercedes, şi pe cel din Cehia, susţinut de Skoda. Probele din concursul propriu-zis au presupus demaraj pe o distanţă de 100 metri şi parcurgerea unui circuit închis, adică 1,4 kilometri.

„Nu aveam emoţii. Testasem prototipul şi înainte de concurs şi mergea perfect. Am fost însă copleşit de multitudinea de soluţii propuse şi de inventivitate", a spus Vlad Maghiar, un alt membru al echipajului orădean. Electromobilul prezentat în concurs poate atinge o viteză de 45 de kilometri pe oră.

Studenţii de la Autovehicule Rutiere şi Mecatronică, precum şi cei de la Electro, au participat, şi în weekendul trecut, la un concurs de pneumobile organizat tot în Ungaria, în oraşul Eger.

Prototipul orădean de pneumobil este pus în funcţiune de o butelie de aer de 14 litri la 200 de atmosfere a cărei presiune este redusă la 10 bari. Acestea acţionează asupra unor cilindri pneumatici. În funcţie de soluţia motorului, rotativ Boxer sau liniar, s-au realizat şi softurile necesare. 

O pasiune scumpă

Pentru majoritatea celor care s-au implicat în proiect nu există recompense materiale. Din contră, studenţii şi profesorii suportă din propriul buzunar construcţia prototipurilor.


Caroseriile din aluminiu, sistemele de transmisie, cât şi alte componente ale hibridului sunt achiziţionate din Ungaria de către studenţii şi profesorii orădeni.

Însă toţi sunt motivaţi de pasiunea pentru automobile. „Lucrurile teoretice pe care le învăţăm la cursuri le putem aplica în practică în cadrul acestor proiecte", a precizat Letai Laszlo, student.

Un pneumobil costă 2.000 de dolari

Un pneumobil va putea fi văzut cât de curând şi pe străzile de la noi, susţine profesorul Dinu Fodor, de la Facultatea de Inginerie Managerială şi Tehnologică, care le predă studenţilor Autovehicule Rutiere şi Mecatronică.

„Motorul clasic şi cel hibrid recunoscut la ora actuală vor ceda şi vor fi înlocuite cu noile tipuri pe hidrogen, pile de combustie şi electro-pneumatic. În India se comercializează deja pneumobilul, iar preţul de achiziţie este între 2.000-2.500 de dolari. Un electromobil de producţie medie costă între 8.000-10.000 de dolari. O combinaţie fericită ar costa maximum 12.000 de dolari şi ar avea independenţă de până la 500 de kilometri. Ar mai trebui ţinut cont şi de protejarea mediului şi a resurselor necesare obţinerii celor două forme de energie", a spus Dinu Fodor.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite