Românii nu ştiu cât plătesc pentru serviciile de telefonie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O analiză a Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei arată că utilizatorii nu pot alege raţional între ofertele de pe piaţă. Majoritatea

O analiză a Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei arată că utilizatorii nu pot alege raţional între ofertele de pe piaţă.

Majoritatea românilor care folosesc telefonia mobilă sau fixă nu ştiu cu exactitate cât plătesc pentru aceste servicii, arată o analiză a Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (ANRCTI). Utilizatorii au o percepţie eronată cu privire la cât de ieftine sau de scumpe sunt serviciile unele faţă de altele, motiv pentru care, spun specialiştii, le este imposibil să facă alegeri raţionale între furnizorii şi ofertele aflate pe piaţă.

În cazul telefoniei mobile, mai mult de jumătate din utilizatorii intervievaţi au afirmat că ştiu cât plătesc, însă aproximativ 80% din ei au indicat un preţ mai mic decât cel real. În ceea ce priveşte telefonia fixă, 31% din cei cuprinşi în sondaj au recunoscut că deţin puţine informaţii sau deloc despre preţurile şi oferta furnizorului pe care îl folosesc.

Concluziile reies în urma unei analize-diagnostic realizate de ANRCTI şi compania de consultanţă TASC Strategic Consulting, în baza unui sondaj efectuat de Gallup Organization România, în perioada 16-23 aprilie 2007.

Potrivit analizei, "utilizatorii răspund incorect la cele mai simple întrebări privind nivelul tarifelor şi au o percepţie eronată cu privire la cât de ieftine sau cât de scumpe sunt serviciile unele faţă de altele, ceea ce denotă că sunt în imposibilitatea de a face alegeri raţionale între furnizorii şi ofertele aflate la dispoziţia lor pe piaţă". La studiu au luat parte 784 de utilizatori de servicii de telefonie mobilă şi fixă, din mediul rural şi urban, cu vârste peste 16 ani.

Tarifele variate produc confuzie

În ceea ce priveşte telefonia fixă, s-a constatat că multitudinea de tarife existente creează confuzie în rândul utilizatorilor.

De exemplu, un operator de telefonie fixă comercializează apelurile de voce în România la nu mai puţin de opt preţuri diferite, în funcţie de distanţă, destinaţie şi interval orar. Aceeaşi situaţie se regăseşte şi în cazul telefoniei mobile, unde un operator comercializează serviciile de voce pentru cartele preplătite folosind şapte planuri tarifare.

În cazul abonamentelor, acelaşi operator de telefonie mobilă furnizează serviciile naţionale de voce în nu mai puţin de 26 de planuri tarifare.

Preţuri transparente, o soluţie a pieţei de comunicaţii

În urma rezultatelor analizei, ANRCTI îşi propune crearea unui mediu în care informaţiile privind disponibilitatea, condiţiile ofertei şi preţurile serviciilor să fie transparente, simplu de accesat şi la îndemâna tuturor clienţilor. Potrivit lui Dan Georgescu, preşedintele instituţiei, acest subiect va fi abordat în cadrul unei conferinţe internaţionale, desfăşurată pe 13 noiembrie, în care vor fi prezentate şi celelalte disfuncţii ale pieţei de comunicaţii.

Documentul privind strategia de reglementare a sectorului comunicaţiilor electronice din ţara noastră, pentru perioada 2007-2010, va fi supus consultării publice pe pagina web a ANRCTI.

80 la sută din români au indicat un preţ mai mic decât cel pe care l-au plătit în realitate pentru convorbirile telefonice .

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite