Prioritatea UE este protejarea cetăţenilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Uniunea Europeană pune la bătaie 200 miliarde de euro pentru depăşirea crizei. Comisia Europeană şi statele membre vor aloca peste 200 miliarde de euro pentru ieşirea din criză, respectiv 1,5% din produsul intern brut al ţărilor UE.

Măsurile la nivel naţional vor reprezenta circa 170 miliarde de euro (1,2% din PIB-ul european), la care se adaugă 30 miliarde de euro de la bugetul comunitar şi Banca Europeană de Investiţii (BEI).

Suma anunţată de preşedintele Comisiei, Jose Manuel Barroso, depăşeşte estimările anunţate de presă anterior.

Decizia urmează să fie avizată de liderii UE la Consiliul European din decembrie. Există însă riscul ca deficitul public al unor state precum Franţa, Marea Britanie, Irlanda, Italia, Grecia şi Portugalia să depăşească pragul de 3 la sută.

Preşedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, a atras atenţia încă de la lansarea ideii că planul „va cuprinde acţiuni punctuale pe termen scurt“ pentru a încuraja creşterea şi menţinerea locurilor de muncă. Planul nu vizează însă subvenţii pentru industria auto.

Întrebarea este câtă industrie va păstra Europa?

Potrivit unor surse europene, întrebarea pe care trebuie să şi-o pună atât europenii, cât şi americanii este legată de delocalizarea industriei către Est. „Semnalul a fost dat de industria auto pentru că dezindustrializarea Statelor Unite şi a Europei nu este normală“, susţin sursele citate. În opinia acestora, „Statele Unite au pierdut controlul puţinei industrii pe care o mai are“.

Eurodeputatul francez Alain Lamassoure consideră că, în adoptarea unui asemenea plan, Germania are „un cuvânt de spus mai puternic“ decât alte state UE. „Germania a păstrat industrie mai mult decât alte ţări şi are excedent, ca şi China, în industrie“, explică Lamassoure.

 Ţările nordice au şi ele un cuvânt de spus, apreciază deputatul european, care regretă că în Franţa nu a existat niciodată un ataşament similar celui din Germania pentru industrie. „Şi întrebarea este ce şi cât păstrăm din industrie“, încheie Lamassoure.

Germania dă tonul

Deşi, iniţial, cancelarul german Angela Merkel s-a arătat reticent ideii unui plan vast la scară europeană de redresare economică, Berlin e gata să pună la bătaie 32 miliarde de euro pentru a ajuta industria germană, în următorii doi ani.

Pe de altă parte, Merkel a atras atenţia miercuri că statele membre ale Uniunii nu trebuie să intre în competiţie, în ceea ce priveşte valoarea stimulentelor menite să susţină economiile naţionale.

Cât priveşte industria auto, cancelarul german a anunţat că Berlin este pregătit să ajute Opel, în contextul în care compania-mamă, General Motors, a fost grav afectată de criza financiară, dar nu va acorda subvenţii producătorului auto.

În opinia sa, obiectivele de vânzare a activelor statului - respectiv privatizarea parţială a operatorului de cale ferată Deutsche Bahn - nu trebuie amânate din cauza situaţiei din sectorul financiar.

Reducerea TVA

Comisia Europeană a propus, totodată, statelor membre exemplul Marii Britanii privind reducerea taxei pe valoarea adăugată ca posibil instrument pentru susţinerea economiilor naţionale. Nivelul minim al TVA este stabilit la 15%, dar 25 de ţări membre din totalul de 27 utilizează, în prezent, procente superioare plafonului minimal. Excepţiile sunt Luxemburg şi Cipru, care au un TVA de 15%.

Guvernul britanic a anunţat deja reducerea TVA de la 17,5% la 15%, măsură care intră în vigoare de la 1 decembrie, cu valabilitate sfârşitul anului 2009.

Pe de altă parte, BEI a anunţat deja derularea, pe patru ani, a unui program de împrumuturi de 30 miliarde de euro destinat întreprinderilor mici şi mijlocii, iar industria auto va beneficia de un sprijin de 5 miliarde de euro, sub formă de credite cu dobândă redusă.

BEI decide pe 16 decembrie soarta proiectului în cauză. Banii vor fi alocaţi însă doar proiectelor de cercetare şi dezvoltarea de tehnologii eficiente din punct de vedere energetic, pentru maşini mai puţin poluante.

O altă posibilitate este realocarea de fonduri comunitare destinate cu precădere zonelor defavorizate din UE, dar şi accelerarea plăţilor pentru proiectele pe fonduri structurale.

Relansare

Planul de relansare are două elemente centrale:

în primul rând, măsuri de stimulare fiscală pe termen scurt pentru impulsionarea cererii, protejarea locurilor de muncă şi redarea încrederii consumatorilor, iar în al doilea rând, „investiţii inteligente“ pentru a determina creşterea economică.

Ce măsuri a luat Guvernul de la Bucureşti

În şedinţa de Guvern de săptămâna trecută au fost luate mai multe decizii menite să reducă impactul crizei financiare internaţionale în România. Au fost introduse astfel mai multe facilităţi pentru angajatori, dar şi pentru contribuabilii care sunt buni-platnici ori pentru românii care vor să economisească. 

- Angajatorii care creează locuri de muncă şi încadrează şomeri aflaţi de peste trei luni fără slujbă vor primi echivalentul în lei a 1.000 de euro pentru fiecare angajat.

- Contribuabilii care îşi plătesc taxele cu cel puţin 10 zile înainte de scadenţă vor beneficia de o bonificaţie de 5% din valoarea obligaţiilor bugetare datorate.

- De la 1 ianuarie 2009, veniturile din dobânzi nu se vor mai impozita; vor fi scutite de impozit şi dividendele reinvestite.

-  Locuinţele sociale, precum căminele de bătrâni sau casele de copii, ori locuinţele care au o suprafaţă de maximum 120 mp şi a căror valoare nu depăşeşte suma de 380.000 de lei, achiziţionate de orice persoană necăsătorită sau de familie, vor beneficia de o cotă redusă de TVA, de 5%;

- Pentru susţinerea industriei auto din România, Guvernul a hotărât suspendarea taxei de poluare pentru autovehiculele înmatriculate noi, care nu depăşesc 2.000 cmc, începând cu 1 decembrie 2008 până la 31 decembrie 2009. O altă decizie menită să susţină această industrie se referă la redustribuirea cotei rămase neconsumate în cadrul Programului de reînnoire a parcului auto.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite