Posturile TV ţin la secret preţurile la reclama electorală

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Televiziunile comerciale implicate în vânzarea de publicitate nu au făcut publice tarifele pentru candidaţii la uninominal, încălcând Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului. Preţurile de publicitate electorală avansate de unele canale TV sunt halucinante: peste 10.000 de euro costă prezenţa unui candidat în programele din prime-time.

Pentru a fi prezent într-o ediţie a emisiunii „Alege Premierul” de la Realitatea TV, un candidat la alegerile parlamentare trebuie să plătească televiziunii 20.000 euro, conform ofertei de publicitate electorală a grupului Realitatea-Caţavencu.

Potrivit aceluiaşi document, intrat în posesia „Adevărul”, preţul pe care candidaţii trebuie să-l achite pentru a apărea la programul „Realitatea te priveşte” este de 20.000 euro, iar pentru „Deschide lumea”, 10.000 euro.

Dezbatere sau promovare?

Toate aceste programe sunt prezentate ca fiind emisiuni de promovare electorală. Totuşi, Răzvan Dumitrescu, moderatorul,  prestează muncă editorială, alături de analişti în studio (cazul ediţiei din 3 noiembrie, când a fost invitat ziaristul Bogdan Chireac), ceea ce arată clar că „Alege Premierul” este o dezbatere şi nu promovare electorală, aşa cum a fost „vândută” candidaţilor.

Decizia CNA precizează că accesul politicienilor la programele audiovizuale este de două feluri: emisiuni de promovare electorală (la care posturile private percep tarife unice) şi cele de dezbateri (cu acces gratuit).

Astfel, sub masca unei emisiuni de dezbatere (moderator, candidaţi şi analişti), Realitatea TV încasează bani de la politicieni pentru apariţie.

4.240 de ştiri = 3,5 milioane euro

În şedinţa de ieri, membrii CNA au precizat încă o dată că dezbaterile televizate şi ştirile sunt formate tv gratuite şi că toate posturile care vor încălca această prevedere vor fi somate şi amendate. CNA se abţine să ia vreo măsură, deocamdată, mulţumindu-se să monitorizeze posturile angrenate în campanie.

Grupul Realitatea a pregătit partidelor un pachet maxim de publicitate electorală ce conţine un total de 4.240 de ştiri (30 de secunde), difuzate pe parcursul a 20 de zile, atât pe Realitatea TV, Romantica, The Money Channel, cât şi pe staţiile locale. Preţul net total al acestui pachet este de 3.526.400 euro! Asta înseamnă 831 de euro per ştire.

De asemenea, Realitatea TV pune la dispoziţia candidaţilor serviciile de producţie ale firmei M&C Strategy Development, ai căror acţionari sunt Dragoş Nedelcu (20%) - un apropiat al patronului Sorin Ovidiu Vîntu, Caţavencu SA (5%) şi firma 911 Communication (75%).

Conform prevederilor aceleiaşi decizii, posturile private trebuiau până acum să facă publice preţurile practicate pentru publicitatea electorală. Contactat de „Adevărul”, Vlad Nechita, director de comunicare Realitatea TV, a declarat că postul nu este obligat să facă publice aceste preţuri şi că, deja, acestea au fost comunicate... candidaţilor.

Acelaşi refuz a venit şi din partea Naţional TV, B1 TV şi a televiziunilor grupului Intact, a căror oferte de află în curs de finalizare, susţin surse din piaţă. 

Posibilii premieri se duc spre Pro TV şi TVR

Prim-ministrul Călin Popescu Tăriceanu va participa doar la emisiunile dedicate alegerii premierului, la Pro TV şi la TVR1, acolo unde nu se percep taxe pentru candidaţi, după cum declară consultantul său, Dan Andronic.

Andronic observă că din câteva participări, un candidat şi-ar consuma tot bugetul legal de campanie – 48.600 de euro, pentru un deputat, cazul prim-ministrului.

Mircea Geoană spune că el se va îndrepta spre Pro TV şi TVR, adăugând că preferă televiziunile generaliste în defavoarea celor de ştiri. „Ca şi candidat, nu mă interesează. Nu sunt dispus să particip la o campanie pe bani”, spune şeful PSD.

Preţurile pentru publicitatea electorală la posturile tv

10.000 euro costă o apariţie pe oră la „Dan Diaconescu Direct” – OTV

5.000 euro este preţul unei prezenţe la „Se întâmplă acum” – OTV

4.000 euro, la „Cafeaneaua politică” – OTV

5.000 euro se percep la canalele Etno TV şi Taraf TV, aparţinând lui Silviu Prigoană

5.000 de euro costă realizarea unui spot electoral la grupul Realitatea, iar difuzarea acestuia (30 sec.) se face contra sumei de

800 de euro  în extra prime-time şi 1.200 de euro în intervalul orar 
19 – 24

Pentru bugete între 300.000 şi 500.000 de euro, Realitatea face un discount de 10%

Pro TV şi Kanal D nu vor vinde publicitate electorală

Evenimente

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite