Politicienii joacă ping-pong cu metroul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Niciun ministru al Transporturilor nu s-a înţeles cu vreun primar al Capitalei, în ultimii 20 de ani, pe tema transferului Metrorex de la minister la administraţia locală. Transportul public din subteranele Capitalei este susţinut financiar de la bugetul de stat. Primăria Bucureşti nu administrează decât transportul public suprateran.

Scandalurile care au zguduit în ultima perioadă Metrorex SA şi, implicit, Ministerul Transporturilor readuc în discuţie o altă veche anomalie: metroul, un serviciu public funcţional numai în Capitală, „mănâncă" bani din taxele şi impozitele plătite de românii din toată ţara.

Mai citiţi şi:

Cel mai mic salariu net la Metrorex: 1.333 de lei pentru un muncitor necalificat

Metrorex declanşează greva generală doar dacă salariaţilor li se vor diminuna salariile

„Nu este normal, pentru că, pe aceeaşi logică, ne-ar putea cere oricine din ţară să le finanţăm transportul public din oraşe. De aceea, eu sunt pregătit să semnez şi mâine transferul Metrorex la Primăria Bucureşti", a explicat, ieri, pentru „Adevărul", ministrul Transporturilor, Radu Berceanu.

El a adăugat că se îndoieşte că municipalitatea ar răspunde favorabil, pentru că nu ar avea cum să acopere subvenţii de 300 de milioane de lei anual. Răspunsul nu a venit deloc, primarul Capitalei, Sorin Oprescu, refuzând să comunice ieri pe această temă. Tentative în a transfera metroul de la Ministerul Transporturilor la Primăria Municipiului Bucureşti au existat, în special după anul 2000, aproape la fiecare întâlnire dintre primarii şi miniştrii din această perioadă.

Udrişte s-a sucit

Cele mai multe tatonări au existat pe vremea edilului-şef Adriean Videanu şi a ministrului Radu Berceanu. Ambii susţineau că sunt de acord cu transferul, însă demersuri în acest sens nu au fost făcute niciodată. Mai mult, în mandatul lui Videanu, director al Direcţiei de Transport era Gheorghe Udrişte, actualul director al Metrorex. „Este normal ca societatea (Metrorex SA-n.r.) să ţină de Primăria Capitalei şi să fie subordonată Consiliului General", declara în 2007 Udrişte.

Astăzi, el susţine că, în urmă cu trei ani, nu avea „suficiente elemente care să probeze o altă soluţie". „Ulterior, în 2008, a apărut un studiu tehnico-economic, realizat de către o firmă de consultanţă, ca urmare a unui credit acordat de Banca Mondială Ministerului Transporturilor şi Metrorex-ului, care a arătat că soluţia optimă în ceea ce priveşte statutul atât al Metrorex, cât şi al RATB este aceea a integrării acestora într-o singură instituţie", a mai spus Gheorghe Udrişte.

Instituţia-umbrelă despre care vorbeşte directorul Metrorex ar trebui să fie Autoritatea Metropolitană de Transport, un proiect vechi de câţiva ani, dar care n-a fost niciodată concretizat din lipsa unei decizii politice.

Soluţia: o autoritate care nu există

Dacă va fi vreodată înfiinţată, iar Metrorex va fi cuprins în aceasta, alături de alte mijloace de transport public de pe raza viitoarei Zone Metropolitane Bucureşti, meciul Ministerul Transporturilor-Primăria Capitalei se va sfârşi cu scorul 0-0.

„Autoritatea Metropolitană de Transport va avea un comitet de conducere format din responsabili din ministerele Transporturilor, Interne, Finanţe, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi Consiliul Judeţean Ilfov, într-o primă etapă", a conchis Udrişte.

La coada europei

Astfel de instituţii care au preluat patrimoniul operatorilor de transport public au devenit ordonatori principali de credite şi au integrat complet acest serviciu, de la operare la tarifare, există în majoritatea marilor oraşe europene. Metroul din Viena este gestionat de „Liniile Vieneze", care are în administrare autobuzele şi tramvaiele.

„Liniile vieneze" este gestionată la rândul ei de Uzinele municipale vieneze, societate a cărei proprietar este Primăria Viena. Pe lângă investiţiile care sunt asigurate de către municipalitate, există şi suvenţii care vin de la stat.

"Eu semnez şi mâine transferul Metrorex-ului la Primăria Capitalei. Aştept reacţia primarului Sorin Oprescu."
Radu Berceanu
ministrul Transporturilor

"Soluţia ar fi integrarea Metrorex-ului şi RATB-ului într-o singură instituţie, Autoritatea Metropolitană de Transport."
Gheorghe Udrişte
directorul Metrorex

Afacerile din subteran ale lui Ion Rădoi

Uniunea Sindicatelor Libere din Metrou (USLM), condusă de fostul deputat PSD Ion Rădoi (foto), controlează prin firma Sindomet SRL majoritatea spaţiilor comerciale şi publicitare din staţiile de metrou. În 1992, sindicatul a încheiat un contract de asociere în participaţiune cu Regia Autonomă de Exploatare a Metroului, prin care Sindomet a primit o parte dintre spaţiile comerciale şi spaţiile publicitare din staţii.

De-a lungul anilor, procentul care a revenit părţilor a fost mereu în favoarea Sindomet, cea mai mare parte revenindu-i aceleiaşi firme la ultima reînnoire a contractului, adică în 2007. Potrivit documentului semnat de directorul Metrorex de la acea vreme, Gabriel Mocanu, şi de vicepreşedintele USLM, Florian Crişu, în calitate de administrator al Sindomet SRL, veniturile din închirierea spaţiilor comerciale erau repartizate astfel: 25% pentru Metrorex, 75% pentru Sindomet.

Consecinţa se vede la sfârşit de an, în bilanţurile asociaţilor Metrorex şi Sindomet. În anul 2009, Metrorex a primit din închirierea spaţiilor comerciale din staţii 460.000 de lei, iar societatea comercială a sindicatului lui Ion Rădoi a încasat 1.380.000 de lei. Aşadar, veniturile societăţii Sindomet pe 2009 au însumat 1,84 milioane de lei, adică aproximativ 438.000 de euro.

image

Spuneţi-vă părerea despre jocurile politice care menţin Metrorex la Ministerul Transporturilor! Aşteptăm comentariile dumneavoastră, mai jos:

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite