Carburanţii s-au scumpit din nou. Preţul benzinei a depăşit 6 lei / FMI: Preţurile ar putea creşte rapid

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Lukoil s-a alăturat companiilor Petrom şi Rompetrol şi a majorat astăzi preţul carburanţilor. Cel mai scump sortiment de benzină a ajuns la 6,01 lei pe litru în benzinăriile Petrom, la 6,02 lei pe litru în staţiile Rompetrol şi la 5,75 lei pe litru în staţiile de alimentare Lukoil.

În urma scumpirii, benzina OMV Carrera 100 costă, la Petrom, 6,01 lei litrul, fiind sortimentul cu cel mai ridicat preţ dintre combustibilii companiei.

Cele mai comercializate sortimente de benzină, Premium 95 şi, respectiv OMV Carrera 95 costă 5,21 şi, respectiv, 5,35 lei pe litru, iar sortimentul Top Premium 99+ costă 5,59 lei pe litru.

În ceea ce priveşte motorinele, cel mai ieftin sortiment, Euro Diesel 5, costă 5,24 lei pe litru, iar cel mai scump, OMV Alpin Diesel, 5,72 lei pe litru.

Petrom este cea mai mare companie petrolieră din România, deţinută în proporţie de 51% de grupul austriac OMV.

În benzinăriile Rompetrol, a doua companie de pe piaţă ca mărime, benzinele Efix 95 şi Alto 101 costă 5,35 lei pe litru, respectiv 6,02 lei pe litru. Nnoile preţuri ale sortimentelor de motorină Efix şi Alto 55 sunt 5,41 lei litru şi 5,72 lei pe litru.

Grupul Rompetrol este controlat integral de compania kazahă KazMunaiGaz.

Lukoil România, subsidiară a grupului petrolier rus Lukoil, a scumpit vineri cu până la şase bani pe litru preţul carburanţilor. Preţul benzinei Ecto a crescut de la 5,69 lei la 5,75 lei pe litru, iar cel al motorinei Ecto Super Diesel a fost majorat de la 5,59 lei la 5,65 lei pe litru, potrivit datelor publicate pe pagina de Internet a Lukoil România.

Sortimentele Euroluk 95 şi Euro L Diesel au fost scumpite cu cinci bani, la 5,26 lei şi 5,33 lei pe litru.

Grupul Lukoil deţine în România rafinăria Petrotel din Ploieşti şi o reţea de peste 300 de benzinării

La pompă, preţurile pot varia cu +/- 5% faţă de cele de referinţă.

De la începutul anului, companiile petroliere au scumpit carburanţii de mai multe ori. Potrivit Institutului Naţional de Statistică, combustibilii s-au scumpit anul trecut cu peste 15%, după ce în 2009 preţurile au fost majorate cu 13%.

Piaţa distribuţiei de carburanţi din România este analizată de Consiliul Concurenţei încă din 2005, dar deocamdată autoritatea nu a prezentat concluziile anchetei.

FMI: Preţurile ar putea creşte puternic pentru că petrolul este o resursă tot mai rară

Într-un raport prezentat joi, Fondul Monetar Internaţional (FMI) avertizează că economia globală a intrat într-o perioadă în care petrolul va fi tot mai greu de găsit, care ar putea conduce la o creştere rapidă a preţurilor.

În ultimul raport, FMI notează că tensiunile din piaţă sunt tot mai puternice, pe fondul cererii crescute de petrol de pe pieţele emergente aflate în expansiune puternică, precum China, care contrastează cu problemele de producţie, în special în contextul exploatărilor ajunse la maturitate.

"Există un risc ca tensiunile dintre cerere şi ofertă să se intensifice din nou, iar preţurile să crească rapid", a declarat Thomas Helbling, consilier al Departamentului de Cercetare al FMI şi autor al unui raport prezentat joi de instituţia de la Washington.

Preţul petrolului a depăşit în această săptămână 120 de dolari pe baril pentru prima dată în ultimii doi ani şi jumătate. Preţul petrolului Brent, una dintre cotaţiile de referinţă la nivel mondial, a urcat cu aproape opt dolari pe baril în ultimele cinci zile, atingând miercuri un maxim de 122,3 dolari pe baril.

Potrivit unui sondaj efectuat de Reuters în rândul traderilor de petrol, se preconizează creşterea preţului la peste 130 de dolari pe baril până la sfârşitul acestui an.

Evoluţia pieţei petrolului aprinde semnale de alarmă cu privire la inflaţie şi la revenirea economiei globale, care ar putea fi afectată puternic de scumpirea energiei.

Petrolul are o pondere de 33% în totalul surselor primare de energie, urmat de cărbune, cu 28% şi gaze naturale, cu 23%.

În prezent, China este cel mai mare consumator mondial de energie, deţinând o pondere de 11% în consumul mondial de petrol (faţă de 6% în anul 200), iar "viitorul evoluţiei consumului de energie va depinde în mare măsură de continuarea creşterii rapide a PIB-ului Chinei", consideră experţii FMI, care mai precizează că ţările cu venituri mari pot susţine creşterea PIB fără să mărească şi consumul de energie, sau crescându-l foarte puţin, dar în economiile cu venituri mici şi medii, creşterea cu 1% a PIB-ului pe cap de locuitor implică şi creşterea cu 1% a consumului de energie pe cap de locuitor.

Consumul de energie al Chinei a urmat acest model, iar PIB-ul Chinei este prevăzut să se dubleze până în 2017 şi să se tripleze în 2025, faţă de nivelul din 2008. "Rămâne însă de văzut în ce măsură China va putea să susţină un ritm de creştere atât de rapid", se întreabă autorii raportului.

FMI notează că, dacă tensiunile dintre cerere şi ofertă se vor intensifica, preţurile petrolului ar putea urca la niveluri apropiate de maximele istorice atinse în vara lui 2008, de aproape 150 dolari pe baril.

Astfel, din analiza FMI rezultă că, în cel mai probabil scenariu, o accentuare treptată şi moderată a "rarităţii" petrolului ar avea un impact redus pe termen mediu asupra creşterii economice globale.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite