Patronii şi-au trimis pasagerii la moarte

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Patronii şi-au trimis pasagerii la moarte
Patronii şi-au trimis pasagerii la moarte

Proprietarii firmei de transport care exploata ilegal „microbuzul morţii“ sunt anchetaţi de procurori. Ionel Dumitriu (41 de ani) şi Constantin Scîntei (42 de ani), patronii firmei ieşene Valcris Trans, încearcă să scape de puşcărie dând vina pe şoferul mort, Petrişor Apostu.

Citiţi şi:

adevarul.es - "Am călătorit înghesuiţi ca şobolanii"
ARR: Şoferul microbuzului, vinovat de accidentul de la Scânteia
Iaşi: VIDEO Durerea soţiei şoferului microbuzului pirat (UPDATE)
Ieşenii donează sânge pentru victimele accidentului de la Scânteia
UPDATE Imagini de la înmormântarea tinerilor zdrobiţi de tren (GALERIE FOTO şi VIDEO)
Barierele însângerate ale judeţului
Radiografia dezastrului de la Scânteia

La 14 august, microbuzul care transporta 16 persoane pe ruta Iaşi-Scânteia a fost spulberat de tren pe calea ferată. 13 oameni au murit în acea zi de vineri. Al 14-lea, şoferul Petrişor Apostu (26 de ani), a murit ieri, la spital.

În acelaşi timp, toţi cei care au răspundere penală, civilă sau morală pentru această catastrofă încearcă să se spele pe mâini.

Vina mortului

Şoferul Răzvan Petrişor Apostu este considerat principalul vinovat pentru tragedia de la Scânteia, atât de poliţie, cât şi de procurori şi de reprezentanţii Autorităţii Rutiere Române (ARR).

„Raportul preliminar indică drept cauză preliminară a accidentului nerespectarea regulilor de circulaţie la trecerea la nivel cu calea ferată fără barieră”, a declarat directorul adjunct al ARR, Florian Coman.

De altfel, cât încă se mai zbătea între viaţă şi moarte, Apostu devenise obiectul unei cercetări penale pentru ucidere din culpă şi producerea unei catastrofe feroviare. Petrişor Apostu a trecut calea ferată fără să se asigure, provocând tragedia. Pasagerii rămaşi în viaţă spun că în momentele premergătoare impactului cu trenul şoferul număra bani.

Vina patronilor

Patronii firmei de transport persoane Valcris Trans, Constantin Scâteie şi Ionel Dumitriu, sunt cei pentru care şoferul Petrişor Apostu lucra „la negru“.

Mai mult, microbuzul nu se afla pe raza autorizaţiei de transport şi nici nu avea autorizaţie ocazională de transport. Mai precis, microbuzul nu avea ce căuta în zona Scânteia, licenţa fiind valabilă pentru zona Paşcani. O altă neregulă semnalată în cazul celor doi patroni este faptul că Petrişor Apostu şi-a obţinut certificatul de competenţă profesională – documentul obligatoriu care-i conferea dreptul de a transporta persoane – abia la 25 iulie.

Potrivit soţiei şoferului decedat, acesta lucra de doi ani de zile pentru „Valcris Trans“, administratorii firmei tolerând ilegalitatea în tot acest timp. În plus, Petrişor Apostu era suprasolicitat de şefii săi, lucrând câte 18 ore pe zi, faţă de maximum 9 ore cât prevede legea.

image

Ionel Dumitriu, unul dintre cei doi patroni ai firmei Valcris Trans, din Iaşi   Foto: Dimitriţa Neamţu

Reprezentanţii firmei Valcris nu au dorit să facă niciun comentariu. „La firmă suntem doi. Eu am fost plecat în concediu, dar vom face o comunicare oficială în zilele următoare“, a precizat Constantin Scântei, directorul Valcris.

Lista neagră a autorităţilor

1 Autoritatea Rutieră Română (ARR) Instituţia care licenţiază, autorizează şi controlează activitatea firmelor de transport public de persoane este ARR. Firma Valcris apare „curată” în evidenţele ARR, deşi efectua ilegal transport de persoane în zona Scânteia.

Concret, maşina aparţine în acte firmei Valcris, iar unul dintre acţionarii acesteia, Ionel Dumitriu, deţine firma Izvoraş SRL, care avea licenţă de transport pentru zona Scânteia. Practic, Dumitriu a trecut vehiculul de la o firmă la alta şi de pe un traseu pe altul, fără să respecte legea.Locuitorii din Scânteia spun că acel microbuz circula regulat, dar Valcris Trans nu a fost sancţionată niciodată de ARR pentru transport ilegal de persoane.

2 Poliţia Rutieră În ultimul an, Petrişor Apostu a fost oprit de mai multe ori în trafic de către poliţiştii de la Rutieră, acesta fiind sancţionat contravenţional de şapte ori pentru abateri la legea circulaţiei. Niciunul dintre agenţii care l-au oprit pe Apostu n-a verificat documentele acestuia de transport, dacă avea licenţă pentru zona respectivă sau dacă avea certificatul obligatoriu de competenţă profesională.

3 Primăria Scânteia Reprezentanţii Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) au precizat că ştiau de „piraterie” de la autorităţile locale. Acum, primarul din Scânteia cere ca lumea să fie mulţumită cu explicaţia că şoferul este singurul vinovat. „Nu am circulat niciodată cu aceste mijloace de transport. Aşa, poate ştiam dacă erau în regulă. De ce căutaţi vinovaţi în toate părţile?”, a afirmat Fănică Săcăleanu, primarul comunei Scânteia.

Durere şi revoltă în numele morţilor

Uliţele din Scânteia şi Grajduri s-au cutremurat ieri de plânsetele şi strigătele de disperare ale rudelor pasagerilor din microbuzul blestemat. Trupurile Lăcrămioarei Sofronie (20 ani) şi ale Ionelei Iacob (26 ani) au fost însoţite de sute de oameni pe ultimul drum.

image

Ieri au fost îngropaţi 9 morţi din cei 14 din catastrofa de la Scânteia

Acestea au fost doar primele funeralii de ieri. În doar câteva ore, oamenii din Grajduri, Scânteia şi comuna Tăcuta, judeţul Vaslui, au îngropat nouă persoane, toate victime ale accidentului. Pe lângă sentimentele de durere din suflete, oamenii din Scânteia sunt decişi să ia măsuri împotriva transportatorilor. Daniel Sofronie, fratele mai mare al Lăcrămioarei, este hotărât să adune toate rudele celor ucişi în accident şi să desfiinţeze firma de maxi-taxi din comună.

„Îl rugăm pe patron să ia măsuri, altfel o să ne unim toţi cei implicaţi şi o să dărâmăm toate maşinile”, a spus Daniel Sofronie, la câteva minute după ce şi-a îngropat sora.

Frica de microbuz

image


Locuitorii din comunele Grajduri şi Scânteia nu mai vor să meargă cu microbuzele. Elena Cotruţă (foto), din comuna Grajduri, face naveta de aproape doi ani pentru a ajunge în municipiul Iaşi, unde lucrează ca infirmieră. „Sunt trenuri, la cinci, la opt şi la nouă dimineaţa şi nu pot merge cu ele.

Aşa că, de nevoie, mergem cu maxi-taxi”, spune femeia. Şoferul microbuzului în care Elena tocmai s-a urcat îşi varsă şi el năduful. „Două curse din astea şi îţi ies ochii din cap. Trebuie să fii atent să faci slalom printre gropi şi să te fereşti şi de celelalte maşini.“

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite