De pe Otopeni, banii zboară cu „Fly Taxi“
0Câştigătoare a unei licitaţii scandaloase, firma „Fly Taxi“ s-a făcut stăpână pe taximetria de pe Aeroportul Internaţional „Henri Coandă“, practicând tarife duble faţă de cele din oraş. Într-un exces de preocupare faţă de banii pasagerilor, conducerea Aeroportului Otopeni a scăpat de taximetriştii-pirat care furau clienţii ca-n codru. Acum e la mâna unei singure firme.
Mai citeşte şi:
Bucureşti: Sandvici cu brânză à la „Otopeni” – 22 de lei!
Jaful de la Otopeni
adevarul.es - Probleme la inaugurarea Terminalului 1 al aeroportului El Prat
Avionul a aterizat pe Aeroportul Otopeni. Ai luat „ţepele“ de rigoare în zona de tranzit de la casele de schimb valutar şi localurile aeroportului. Iată, în sfârşit, ieşirea. Pregăteşte-te, deci, pentru o nouă „ţeapă“.
Taximetriştii te înghiontesc cu oferte, ţi-au luat valiza, e deja în portbagaj, gata, vrei, nu vrei, te-ai ales cu un şofer până acasă. Firma care deţine monopolul taximetriei la Otopeni e „Fly Taxi“. Şi, ca orice deţinător de monopol care se respectă, are preţuri mari. Cele mai mari.
Tariful taximetriştilor din Bucureşti nu sare de obicei de 1,6 lei pe kilometru, dar la Fly e 2,5 lei pentru oraş. Iar dacă te-a luat de la aeroport, atunci se schimbă socoteala: dai 3,5 lei pe kilometru.
Tarif afişat, potrivit legii, sub formă de abţibild dreptunghiular, pe lateralele maşinii Fly. Unii taximetrişti însă – păzea, că-s destui - uită să-l reafişeze după ce l-au scrijelit temeinic, cu tot cu vopsea, de pe portieră.
Extraurbanul din buricul târgului
Maşina „Fly Taxi“ pleacă de la Otopeni cu tariful extraurban – 3,5 lei pe kilometru. La intrarea în Bucureşti, şoferul, de altfel destul de amabil şi respectuos, te ţine de vorbă şi uită să treacă aparatul de taxat pe tariful urban.
„Aşa avem ordin de la şefi“, îţi va spune candid taximetristul, în caz de justificată revoltă. Şi uite-aşa te împaci cu gândul şi dai suta până acasă. Cât două bilete de tren Bucureşti – Constanţa.
Ca român mai ai o şansă, măcar să te prinzi de escrocherie şi să faci comandă la o altă firmă de taximetrie. Ca străin pe meleaguri dâmboviţene, însă, te-ai asigurat de-o nouă „ţeapă“ românească.
Contractul păgubos
Firma de taximetrie „Fly“ plăteşte 20 de euro pentru fiecare maşină staţionată la Aeroportul Otopeni, în cele 150 de locuri arvunite. „Dar, de banii ăştia, aeroportul le asigură servicii – parcare, dispecerat, curăţenie, deszăpezire – deci nu câştigăm nimic din contractul cu Fly“, ne-a declarat Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al Aeroportului Internaţional „Henri Coandă“.
Celelalte firme de taxi, cu tarife normale, care pot opri la porţile Otopeniului numai solicitate prin comandă, au la dispoziţie numai zece locuri.
Încheiat la 16 iulie 2004, pe finalul mandatului de ministru al lui Miron Mitrea, contractul cu „Fly“ expiră la 15 iulie 2009. Numai că, în aşteptarea normelor metodologice ale noii legi a taximetriei, termenul s-a prelungit cu 45 de zile. „Când va expira acest termen, se va organiza licitaţie publică“, a punctat Valentin Iordache.
Licitaţie cu scandal
Câştigarea licitaţiei, în 2004, de către „Fly Taxi“ pentru serviciile de taximetrie la Aeroportul „Henri Coandă“ a iscat un scandal uriaş la momentul respectiv. Iniţial, au cumpărat caiet de sarcini patru firme de taximetrie: „Fly“, „Euroconstruct“, „Meridian“ şi „Asociaţia Profesională Euro Taxi“.
Dintre acestea, doar „Fly“ a depus oferta şi, firesc, a şi câştigat. Transportatorii au protestat vehement, acuzând că s-au făcut jocurile pentru „Fly“. Condiţiile din caietul de sarcini prevedeau un parc de minimum 60 de maşini de culoare gri-metalizat, fabricate în 2003, cu portbagaj mai mare de 600 de litri.
În noiembrie 2003, la două luni după înfiinţare, firma „Fly“ a cumpărat 60 de autoturisme tip „utilitară pentru transport persoane“, singurele modele cu portbagaj mai mare de 600 de litri. Evident, de culoare gri-metalizat. O lună mai târziu, Aeroportul Otopeni a anunţat licitaţia pentru serviciile de taximetrie.
Patronul firmei „Fly“ este omul de afaceri Fernando Enciu, cercetat de-a lungul timpului în dosare penale privind infracţiuni economice. Acesta a preluat firma, în 2004, de la Dan Besciu şi Sorin Vulpescu, patronii celebrului restaurant „Golden Blitz“ din Capitală.
Condiţii identice, tarif dublu

De la Aeroportul Otopeni până în centrul Capitalei sunt puţin peste 16 kilometri. Călătoria cu „Fly Taxi“ până în Piaţa Universităţii este taxată cu cel puţin 60 de lei, în condiţiile unui trafic lejer.
Aceeaşi distanţă, aeroport-centru, parcursă cu o altă firmă de taximetrie din Bucureşti nu este taxată cu mai mult de 30 de lei, evident, în aceleaşi condiţii presupus ideale de trafic.
Dacă destinaţia finală, cu startul la Otopeni, presupune străbaterea mai multor cartiere bucureştene, socoteala cu „Fly“ se încheie undeva la o sută de lei. Folosind o altă firmă, factura se înjumătăţeşte.
Tarif „Fly Taxi“ Tarife alte firme de taxi
Aeroport - 3,5 lei/km Aeroport – 1,39-1,94 lei/km
Zi (oraş) – 2,5 lei/km Zi (oraş) – 1,39-1,94 lei/km
Noapte (oraş) – 3,5 lei/km Noapte (oraş) – 1,39-194 lei/km