Mister în explicarea jafului din Pasul Gutâi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mister în explicarea jafului din Pasul Gutâi
Mister în explicarea jafului din Pasul Gutâi

Felul în care au procedat angajaţii firmei de transport valori G4S, traseul riscant folosit şi controversele privind avizul transportului complică filmul atacului armat din munţi. Poliţia a anunţat că există un cerc de suspecţi, dar nu s-a făcut nicio reţinere, în timp ce angajaţii firmei riscă puşcăria pentru neglijenţă în serviciu.  

Citeşte şi:

Jaful din Pasul Gutâi a ajuns pe mâna procurorilor

Anchetatorii maramureşeni au stabilit că, în cazul jafului de marţi din Pasul Gutâi, când au fost furaţi 240.000 de lei, au fost făcute cel puţin trei greşeli.

Astfel, transportul de valori nu avea un echipaj însoţitor, iar angajaţii au coborât din maşină pentru a prezenta actele falşilor poliţişti, deşi legea prevede că aceştia ar fi trebuit să verifice mai întâi veridicitatea transportului. Din aceste cauze, cei trei agenţi angajaţi ai firmei G4S sunt cercetaţi acum pentru neglijenţă în serviciu, iar dacă sunt găsiţi vinovaţi riscă pedeapsa cu închisoarea între 2 şi 10 ani.

Traseu riscant

O a treia greşeală o reprezintă traseul ales. Poliţiştii din Maramureş susţin că transportul de valori prin Pasul Gutâi nu a fost avizat de poliţie. „Firma nu şi-a actualizat planul de transport valori, astfel ei nu aveau aviz pentru acest traseu”, a precizat Voichiţa Zehan, purtător de cuvânt al IPJ Maramureş. 

De altfel, autorităţile au precizat că drumul prin Pasul Gutâi nu este recomandat, ci este chiar riscant pentru astfel de transporturi, deoarece 30 de kilometri din DN18 sunt izolaţi şi cu serpentine. „Se pare că traseul pe care l-au ales ei nu era cel mai bun. Noi, când aveam în custodie această problemă, nu am avizat traseul pe muntele Gutâi. Problema o gestionează acum Clujul şi noi trebuie să vedem acum ce se întâmplă. Din nou sunt disfuncţionalităţi. Atunci când se colaborează cu poliţia şi se respectă nişte reguli nu sunt probleme”, a declarat Ioan Isac, şeful IPJ Maramureş. Alte căi de a ajunge la Sighet mai sunt pe la Cavnic sau prin judeţul Satu Mare. 

Reprezentanţii firmei G4S consideră că oamenii lor nu au procedat greşit. „Împrejurările în care s-a produs incidentul (...) au creat pentru echipajul nostru aparenta legalitate, acţiunea atacatorilor fiind organizată similar cu filtrele de control ale poliţiei”, a precizat ieri directorul general Alice Tîrşea.

Firma se apără

Reprezenantul firmei a mai afirmat că echipajele de transport valori nu beneficiază de un regim special în raport cu ceilalţi participanţi la trafic pentru că legea nu defineşte sintagma „valori importante” pentru transportul cărora trebuie asigurat echipaj de însoţire.

Directorul general al G4S a precizat, de asemenea, că transportul din Pasul Gutâi a fost efectuat conform planului de bază avizat de poliţie şi că toate punctele de pe traseul pe care se deplasa autospeciala au fost incluse în acesta.

Verificări la sediul G4S

Poliţiştii au descins ieri-dimineaţă la sediul regional al firmei G4S din Cluj. Potrivit comisarului-şef  Ioan Păcurar, inspectorul general al Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Cluj, anchetatorii au examinat toate documentele firmei care sunt legate de planurile de transport de valori din teritoriu.

„Se efectuează un control la firmă pentru a vedea dacă avea avizele pentru transportul de valori. Activitatea este complexă, deoarece trebuie să vedem toate documentele beneficiarilor”, a declarat Păcuraru.

Potrivit purtătorului de cuvânt al IPJ Cluj, Gina Pop, transportul efectuat din Cluj-Napoca spre Maramureş avea plan de pază avizat de poliţie. „Transportul era avizat pe traseul pe care s-a întâmplat evenimentul. Se fac cercetări de către specialiştii Biroului de Ordine Publică din IPJ Cluj, pentru a vedea şi alte detalii, cum ar fi traseul efectuat, pentru care vor fi examinate înregistrările prin GPS”, a declarat ieri Gina Pop. 

Reconstituire cu sincope

image

Traseul blindatei va fi examinat după înregistrările GPS



În urma audierilor, surse apropiate anchetei poliţiştilor susţin că filmul evenimentelor din dimineaţa zilei de marţi nu este încă foarte clar. Astfel, cei trei angajaţi ai firmei de securitate ar fi declarat că au anunţat poliţia la 28 de minute după ce au fost abandonaţi de hoţi, pentru că până atunci nu ar fi avut semnal la telefoanele mobile.

Până în prezent, potrivit surselor, s-a stabilit că la:

Ora 6.00. Maşina porneşte din Baia Mare spre Sighet prin Pasul Gutâi.
Ora 6.45. Autospeciala intră în Pasul Gutâi.
Ora 6.30 – 7.20. Potrivit unor surse apropiate anchetei, cei şase atacatori simulează un control în trafic. Astfel, falşii poliţişti au oprit mai multe maşini şi au întrebat şoferii dacă transportă ţigări de contrabandă. „Am fost surprins când am văzut că poliţiştii de frontieră opresc şoferii în trafic. Erau înarmaţi, am crezut că s-a întâmplt ceva grav. Nu mi-au cerut actele, m-au întrebat doar dacă am ţigări de contrabandă”, a declarat un băimărean care a trecut prin „filtrul” atacatorilor. Acesta a fost audiat marţi de poliţişti.
Ora 7.20. Drumul este blocat pe ambele sensuri şi are loc jaful.
Ora 7.30. Cei trei agenţi sunt abandonaţi în maşina încuiată, pe un drum forestier, la 200 de metri de DN18.
Ora 7.48. Angajaţii firmei G4S anunţă incidentul la numărul de urgenţă 112.
Ora 8.30. Poliţia ajunge la locul jafului.
Ora  9.00. Angajaţii au fost scoşi din maşina blindată şi preluaţi de poliţişti. Anchetatorii au încheiat audierea acestora la ora 19.15. Cei trei angajaţi implicaţi în eveniment au fost audiaţi şi ieri. Ei trebuie să explice exact ce s-a petrecut de la momentul în care au fost jefuiţi şi până când au sunat la 112. 

Evenimente



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite