Marinari români răpiţi de piraţi de sub nasul NATO

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Teama de apele Golfului Aden din Oceanul Indian a redirecţionat traficul de mărfuri în toată lumea, afectând chiar şi Portul Constanţa. Forţele navale ale NATO nu reuşesc să stopeze uluitoarea recrudescenţă a unui fenomen de secol XIX.

MAI CITIŢI ŞI:

Remorcherul cu cinci români la bord care a fost capturat de piraţii somalezi a ajuns pe coastele Somaliei
O zonă folosită de piraţii somalezi este survolată de elicoptere
Cinci români, răpiţi de piraţii somalezi


Un remorcher sub pavilion italian  a fost capturat, sâmbătă, în Golful Aden din Oceanul Indian, având 16 persoane la bord. Vasul aparţine societăţii Micoperi Marine Contractors. „Zece italieni, cinci români şi un croat se află la bord”, a
declarat Claudio Bartolotti, reprezentantul societăţii italiene.

Echipajul remorcherului Buccaneer, care tracta două barje spre Italia, este format din zece italieni, cinci români şi un croat. Ministerul de Externe a informat, ieri, că păstrează legătura cu autorităţile italiene şi cu familiile celor cinci marinari români de la bordul navei. 

În zonă se aflau trei nave militare străine, dar timpul de intervenţie al acestora în cazuri de atacuri ale piraţilor a fost insuficient pentru împiedicarea capturării navelor civile.

Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, a declarat, ieri, că patru dintre marinarii răpiţi sunt constănţeni: ofiţerul 1 mecanic, motoristul, ajutorul mecanic şi un timonier; al cincilea nu fusese identificat.

În prezent, în zona coastelor Somaliei sunt capturaţi 10 marinari  români, în timp ce un al unsprezecelea este ostatic în Nigeria. De-a lungul timpului, 18 români au fost răpiţi în regiune, aproape jumătate fiind în cele din urmă eliberaţi.
În cursul anului trecut niciun marinar român „nu a avut de suferit“ din cauza piraţilor africani – evalua, ieri, situaţia Adinel Olariu, corespondentul „Adevărul“ din Constanţa.

Constanţa - pagubă colaterală

În urmă cu doar câteva zile, Adrian Mihălcioiu preciza, în cadrul unei conferinţe pe tema pirateriei, că, în opinia sa, pirateria din Golful Aden a redus traficul de mărfuri prin Portul Constanţa cu circa 20%. Principalele scăderi se regăsesc în traficul de containere, iar Mihălcioiu le explică prin faptul că multe nave nu mai trec prin Strâmtoarea Aden, ci aleg să ocolească Africa şi să ajungă în nordul Europei fără să mai tranziteze Portul Constanţa.

image

Militarii francezi au eliberat un iaht capturat de piraţi, dar cu preţul unor vieţi omeneşti

„Industria shippingului este consternată de faptul că naţiunile conducătoare ale lumii, cu resursele pe care le au la dispoziţie, nu sunt în stare să menţină securitatea într-un punct atât de strategic cum este cel care leagă Europa de Asia spre Marea Roşie prin Canalul de Suez“, se arată într-o scrisoare deschisă pe care multe organizaţii maritime, inclusiv româneşti, au trimis-o guvernelor lumii, în speranţa unei diminuări a atacurilor piratereşti.

Ape minate

Este incredibilă cursa în care distrugătorul USS Bainbridge urmăreşte, fără mare efect de intimidare, barca de salvare pe care piraţii îl ţin ostatic pe căpitanul vasului Maersk Alabama, sub pavilion SUA, atacat joi.

image


Respinşi în urma unei lupte cu echipajul, atacatorii încearcă acum să ducă ostaticul pe o navă mai mare, ceea ce le-ar spori siguranţa şi şansele unei recompense. Tot zilele acestea, militari francezi au sabordat un iaht capturat de piraţi – în confruntare au murit doi piraţi şi proprietarul francez al ambarcaţiunii, dar soţia şi copilul său plus alte două persoane au fost eliberate.

Stat eşuat

Anul trecut, patrulele navale internaţionale au arestat peste 150 de piraţi africani, dar colegii lor au atacat peste 130 de vase comerciale în Golful Aden, de două ori mai mult decât în 2007, informează Biroul Maritim Internaţional.

Fără administraţie din 1991, cutreierată acum de miliţii islamiste şi de pâlcuri ale „trupelor guvernamentale“ – sprijinite, fără succes, de SUA, chiar şi prin intermediul Etiopiei (vecină, dar adversară) –, Somalia este scufundată în violenţă şi în sărăcie. Apele sale sunt însă cea mai scurtă rută a unui bogat comerţ european, arab şi asiatic.

Pentru lorzii războiului, recompensele de milioane în schimbul navelor capturate în larg sunt cea mai lucrativă activitate; iar recruţii lor nu găsesc alta. (Vezi şi ediţia curentă a FP România.)

De un an, spre Cornul Africii se îndreaptă tot mai multe nave de luptă – alături de cele ale SUA, Rusiei, UE sau NATO, ultimele venite sunt chineze şi japoneze. 

10 este numărul marinarilor români captivi ai piraţilor somalezi.

Atacurile piraţilor s-au intensificat

Piraţii africani au atacat în 2008 de două ori mai multe vase comerciale decât în 2007.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite