Marea numărătoare de pe drumurile naţionale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri a început, ieri, recensământul traficului rutier. Înarmaţi cu formulare, creioane şi gumă de şters, drumarii au numărat, timp de opt ore, toate auto­ve­hicu­lele care au trecut prin faţa celor peste 3.000 de puncte de lucru.

Decizia monitorizării traficului a fost luată la recomandarea Comisiei Economice pentru Europa, din cadrul Organizaţiei Naţiunilor Unite. Scopul:  identificarea zonelor cel mai intens circulate, cunoaşterea componenţei şi dinamicii traficului de marfă şi de persoane de pe reţeaua de drumuri naţionale.

Creioane în loc de utilaje

Încă de la primele ore ale dimineţii angajaţii Companiei Naţionale de Drumuri erau la datorie. Startul marii numărători s-a dat la ora 8.00, în toate cele 943 de posturi de măsurare de pe drumurile naţionale, 2.202 pe drumurile judeţene şi 184 pe drumurile comunale.

Punctele de lucru au fost amplasate pe marginea drumurilor, în aer liber. Dotări principale: o masă, două scaune, o umbrelă şi trei angajaţi ai Companiei Naţionale de Autostrăzi, cu ochii buni şi mintea "brici".

Dintre cei trei drumari, numai doi numără. Al treilea e "rezervă", dar e şi el instruit la fel ca ceilalţi. Astfel, dacă unul trebuie să plece de la post, cu vreo problemă urgentă, "rezerva" trece la numărat. Rezultatele sunt trecute într-un formular tipizat, în coloanele de sub desenele ce reprezintă tipurile de autovehicule, pentru 11 categorii, de la bicicletă la căruţă.

O căruţă, o liniuţă

Drumarii au o metodă simplă de numărare a autoturismelor, camioanelor, autobuzelor, tractoarelor, căruţelor, bicicletelor, motocicletelor şi a altor tipuri de vehicule care circulă pe drumurile din România. Unul dintre "numărători" ne-a explicat cum se face recensământul manual: "Fiecare tip de vehicul este notat cu o liniuţă. La zece liniuţe facem un "X" şi îl trecem în formular.

Astfel se numără mai uşor. Există şi aparate care pot măsura, dar acestea nu fac diferenţa între tipuri de autovehicule. Toate  datele sunt centralizate apoi la CNADNR", a explicat Marian Anton, unul dintre angajaţii Companiei Naţionale de Drumuri, care număra maşini la Postul de lucru 1, situat în centrul oraşului Otopeni, pe Drumul Naţional 1.

Recensământ o dată la cinci ani

Potrivit Ministerului Transporturilor, monitorizarea manuală de circulaţie se face astfel: în fiecare zi din săptămână pentru lunile cu trafic mediu (aprilie, mai, octombrie, noiembrie), o zi cu trafic mediu din luna de vârf (miercuri - luna august) şi două zile de weekend cu trafic maxim din luna august.

Concret, numărătorile se vor face în zilele de 12 şi 20 aprilie, 13 şi 16 mai, 8, 11 şi 14 august, 8 octombrie, 10 şi 13 noiembrie. Acest adevărat maraton are loc o dată la cinci ani.

„Înregistrarea circulaţiei pe reţeaua de drumuri publice se realizează folosind o metodă combinată manual şi automat. Astfel, înregistrările automate au caracter permanent şi se efectuează folosind contori de trafic de tip totalizator, înregistrator şi clasificator care acoperă circa 55% din reţeaua de drumuri. Înregistrările manuale se execută o dată la cinci ani", potrivit Companiei de Drumuri.

Efect

„În funcţie de datele obţinute, împreună cu cei de la Compania Naţională de Drumuri stabilim arterele care să fie supuse unor amenajări rutiere. Sunt drumuri care necesită sporirea capacităţii de circulaţie cu o bandă secundară. Sunt intersecţii foarte aglomerate care trebuie reamenajate, fie prin construirea unor benzi destinate virajului la stânga, a unor sensuri giratorii sau semaforizate, fie necesită pasaj denivelat," a spus comisarul-şef Cristian Călin, adjunctul Direcţiei Rutiere.

Răspândire

La nivel naţional sunt 943 de posturi de măsurare înregistrate pe drumurile naţionale, 2.202 pe drumurile judeţene şi 184 pe drumurile comunale.

Monitorizare non-stop la Viena

Spre deosebire de România, unde numărătoarea se face manual, în ţările vest-europene, monitorizarea traficului se face preponderent cu ajutorul unor sisteme electronice. Conform inginerului Martin Schipany, de la primăria din Viena, în capitala Austriei există trei tipuri de monitorizare a traficului.

Pentru cele de scurtă durată (câteva ore), municipalitatea apelează la numărători manuale. Pentru un studiu de trafic pe o perioadă de două-trei zile sunt folosite „benzi de contorizare" automate. Acestea sunt instalate pe carosabil şi înregistrează numărul maşinilor care trec peste ele. În plus, există 50 de staţii permanente de monitorizare, care contorizează non-stop valorile de trafic.

image
Evenimente



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite