FOTO Om bogat, om sărac pe Autostrada Vestului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Om bogat, om sărac pe Autostrada Vestului
FOTO Om bogat, om sărac pe Autostrada Vestului

Construcţia Autostrăzii Nădlac-Timişoara-Deva a crescut preţurile terenurilor agricole din Remetea Mare de până la 4.200 de ori. Un hectar vândut în anul 2000 cu 100 de lei a fost plătit acum de stat cu 420.000 de lei, adică 100.000 de euro. Cei care au vândut înainte de expropriere simt că au ratat afacerea vieţii.

În plină dezvoltare a sectorului imobiliar, mulţi localnici din comuna Remetea Mare au vândut terenurile pentru a se construi case, avantajaţii fiind şi de distanţa mică dintre localitate şi Timişoara.

Citiţi şi:


Cei care nu au vrut să vândă s-au ocupat de agricultură. Construcţia Autostrăzii Nădlac-Arad-Timişoara-Lugoj-Deva i-a salvat însă pe mulţi dintre agricultori de la un trai greu, sumele primite din expropriere fiind de ordinul zecilor de mii de euro. Astfel, cei care în urmă cu zece ani au vândut terenul cu un euro metrul pătrat, fluieră acum a pagubă.

Afacere nereuşită

Viorica Milutin (72 de ani) trăieşte singură dintr-o pensie de 600 de lei. Are o fiică, dar s-a mutat în Germania în urmă cu mulţi ani. Bătrâna şi fratele său au moştenit împreună de la părinţi 2,6 hectare de teren în zona în care urmează să fie construită autostrada. Fratele femeii a murit, iar partea lui, un hectar, i-a rămas fiicei lui. În urmă cu zece ani, nepoata a vrut să vândă terenul, iar Viorica Milutin a semnat pentru tranzacţie. Nepoata a primit atunci 100 de lei pentru pământ.

Din cei peste 14.000 de metri pătraţi pe care îi deţine în zona nodului rutier de la Remetea, femeia a fost expropriată pentru 3.000 de metri pătraţi, pentru care a primit 30.000 de euro. Dacă ar fi păstrat terenul, acum ar fi primit peste 100.000 de euro. „Îmi pare rău pentru că s-a ajuns aici, pentru că, dacă ştiam, nici nu semnam când a vândut nepoata. Totuşi, m-am mulţumit cu cât am primit şi pentru bucata asta de teren, pentru că altfel aş fi pierdut toţi banii prin procese. Aşa măcar o să îmi renovez casa”, a spus bătrâna.

image

Viorica Milutin trăieşte într-o casă sărăcăcioasă, pe care o va renova însă cu banii primiţi la expropriere

Femeia se simte acum păcălită şi crede că la vânzarea terenului a fost dezavantajată, pentru că a rămas cu o parcelă mică pe care va trece autostrada, în timp ce terenul vândut a fost aproape în totalitate expropriat. „Parcelele sunt una lângă alta. Poate le-a schimbat, că ştia că trece autostrada pe acolo. Prima dată când m-a anunţat că o să fiu expropriată aveam 14.000 de metri pătraţi, iar după aceea, când s-au dat banii am aflat că de fapt parcela mea e aceea prin care trece mai puţin autostrada”, a spus femeia.

„Banii aveau altă valoare“

Inginerul Constantin Toma, un prosper om de afaceri din Remetea Mare, a fost cel care a cumpărat terenul de la familia Milutin. Toma, care dezvoltă afaceri şi în construcţii, cultivă în Remetea aproximativ 50 de hectare de teren agricol. Acesta a fost şi motivul pentru care a cumpărat mai multe terenuri în urmă cu aproximativ 10-12 ani la preţuri de nimic comparativ cu valoarea lor actuală. „Într-adevăr, preţurile au fost mai mici, dar şi banii aveau atunci o altă valoare. Oricum, nu ştiam eu atunci că autostrada va trece pe terenurile mele”, a spus Toma.

Cu toate că a încasat peste 200.000 de euro pentru cele 2,2 hectare de teren expropriat, Constantin Toma crede că preţul ar fi putut fi mai bun. „Iniţial nu am vrut să dau şi am vrut să merg în instanţă, dar mi-am dat seama că o să lupt cu morile de vânt. Am primit 9,8 euro pe metrul pătrat. În alte părţi s-a dat mai mult. Eu aş fi fost mulţumit cu 15 euro”, a spus Constantin Toma.

Bărbatul spune că suma primită pentru terenurile agricole a pus-o deoparte. „În vremurile astea trebuie să judecăm bine. Să ne gândim de două-trei ori înainte de a face ceva”, a motivat Toma decizia luată.

Secretar de stat inspirat

Şi în Arad au fost oameni de afaceri care au făcut tranzacţii inspirate. Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Eusebiu Pistru, şi soţia acestuia, viceprimarul Aradului Geanina Pistru, au deţinut două terenuri pe traseul viitoarei centuri în regim de autostradă. Terenurile de câte 5.000 de metri pătraţi au fost expropriate în proporţie de 80%.

Eusebiu Pistru a declarat la momentul respectiv că suma de 20 euro pe metru pătrat, primită cu titlu de despăgubire, nu îi convine. „Terenul sigur valorează mai mult”, a spus atunci secretarul de stat adăugând însă că, din postura în care se află, nu are cum să refuze oferta. (A mai contribuit Claudia Adjudean)

15 
milioane de euro este valoarea despăgubirilor plătite celor expropriaţi pentru 170 de hectare de teren pe traseul Nădlac-Arad-Timişoara-Deva.

32 
milioane de euro au primit clujenii pentru 600 de hectare de teren expropriat.

Peste o mie de clujeni, expropriaţi

Zeci de foşti proprietari de terenuri pe care este construită Autostrada Transilvania Braşov-Borş au fost instruiţi să-şi deschidă afaceri cu banii şi să nu-i risipească în investiţii nerentabile. 53 de clujeni din comunele Gilău şi Petreştii de Jos au participat la cursuri în vara acestui an, susţinute de Fundaţia Danis pentru Dezvoltare Managerială. Oamenii au fost ajutaţi să demareze afaceri în agroturism, ateliere de tâmplărie, creşterea animalelor, un centru de închiriere de ATV-uri, un parc de agrement sau un magazin alimentar. 

În judeţul Cluj au fost expropriaţi, în perioada 2004-2005, peste 1.000 de proprietari. Preţurile pe care le-au primit pe terenuri au variat între 0,5 şi 7 euro pe metru pătrat, în funcţie de zonă. Circa 100 de clujeni au atacat în instanţă Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, contenstând sumele primite. M. Bacalu

Informaţii strategice şi investiţii minime

Numeroase tranzacţii imobiliare pe ruta Autostrăzii Bucureşti-Braşov sunt suspectate de a fi fost realizate în baza unor informaţii exclusive. În afara porţiunilor care se intersectează cu autostrada, mai toţi au suprafeţe întinse de teren care se învecinează. Printre numele de notorietate care se regăsesc pe lista eventualilor expropriaţi de lux se numără Ramona Bucşaru, fiica lui Dumitru Bucşaru, în comuna ilfoveană Dascălu, Robert Negoiţă, în Voluntari, şi primarul comunei Ştefaneştii de Jos, Anghel Rababoc, tot în Voluntari.

Însă cel care a dat lovitura pe ruta Bucureşti-Braşov este omul de afaceri Cristian Burci, cu o tranzacţie făcută în mandatul lui Miron Mitrea la Ministerul Transporturilor. Astfel, prin firma Global SDS SRL, înfiinţată în 2002, socrul lui Sorin Roşca Stănescu a cumpărat 54 de hectare de teren în comuna prahoveană Dumbrava, la preţuri de un euro metrul pătrat.

Imediat după achiziţionarea terenurilor, firma respectivă ar fi fost preluată de un off-shore de-al lui Cristian Burci, prieten declarat de-al lui Mitrea. În momentul în care Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a început răscumpărarea terenurilor, firma controlată de Cristian Burci a obţinut de la stat aproximativ opt milioane de euro, din terenuri cumpărate iniţial cu 50.000 de euro. 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite