Export ilegal de locomotive cu aburi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Export ilegal  de locomotive cu aburi
Export ilegal de locomotive cu aburi

Un austriac şi mai mulţi funcţionari din Hunedoara şi Cluj sunt cercetaţi pentru exportul ilegal a şase locomotive din patrimoniul naţional. Potrivit anchetatorilor, în perioada  2002 – 2005, locomotivele au fost achiziţionate şi apoi exportate ilegal de o societate comercială din comuna hunedoreană Crişcior.

Citeşte şi:

Hunedoara: Georg Hocevar, salvatorul mocăniţelor, îi acuză pe poliţişti de incompetenţă

Hunedoara: VIDEO Export ilegal de locomotive istorice - Foşti angajaţi ai Direcţiei de cultură, cercetaţi pentru corupţie

„Administratorul so­cietăţii, un cetăţean străin (Georg Hocevar, n.r.), a obţinut de la Direcţiile Judeţene de Cultură Hunedoara şi Cluj certificate de export ilegale, deşi bunurile în cauză nu au fost expertizate în prealabil pentru a se stabili dacă fac parte din patrimoniul cultural naţional.

Două dintre locomotivele exportate fac parte dintr-o serie unicat de şapte locomotive, fabricate special pentru România, în anul 1908, în Austria”, a declarat subinspectorul Bogdan Niţu, de la Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Hunedoara. La sediul firmei din Crişcior au fost efectuate mai multe percheziţii. Poliţiştii au găsit alte 20 de locomotive de diferite tipuri şi piese de schimb.

Apar pe lista obiectelor furate

Cele şase locomotive care fac obiectul anchetei au fost date în urmărire naţională şi internaţională. Pe pagina de internet a Poliţiei Române, ele apar ca obiecte furate şi care au fost exportate ilegal în Germania, Serbia, Slovacia şi Austria. „Unele au fost identificate şi vor fi aduse în ţară”, a declarat  comisarul-şef Remus Sabău, adjunct al şefului IPJ Hunedoara.

La rândul lui, colecţionarul austriac Georg Hocevar susţine că achiziţiile s-au făcut cu acte în regulă. „Poliţiştii au făcut percheziţii la firma pe care o deţin. Mi-au copiat fişierele din calculator cu fotografii ale mocăniţelor şi apoi le-au postat pe internet. Au informat că locomotivele sunt obiecte furate. Nu a reclamat nimeni niciun furt.

Dimpotrivă, locomotivele urmau să ajungă la fier vechi. Eu m-am rugat de administratorii firmelor care le aveau în proprietate să nu le taie, ci să mi le vândă mie. Am căutat asociaţii din Occident, care să le achiziţioneze şi să le folosească în circuitul turistic. În România, de aşa ceva nimeni nu a fost interesat”, a spus Georg Hocevar.

Angajaţi de la cultură, cercetaţi şi în alte dosare

Austriacul a fost ieri la sediul IPJ pentru a-şi ridica documentele confiscate de poliţişti. „Au ajuns la concluzia că este export ilegal de obiecte de patrimoniu, deşi locomotivele respective nu sunt trecute pe lista obiectelor care fac parte din patrimoniul cultural românesc”, a mai susţinut Hocevar.  

Foştii angajaţi ai Direcţiei de Cultură şi Culte Hunedoara cercetaţi în acest dosar mai sunt implicaţi şi într-un altul, de corupţie, pentru facilitarea exportului ilegal de obiecte de patrimoniu.

Fostul şef al secţiei de arheologie de la Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane Deva, Cătălin Rişcuţa, şi soţia sa, Cristina Rişcuţa, consilier în cadrul Direcţiei de Cultură Hunedoara, sunt acuzaţi că au exportat ilegal în Italia aproape 17.000 de obiecte de patrimoniu.

Locomotivele date în urmărire internaţională

Locomotivă cu abur seria 230.301, tipul 2C-h2 cu ardere mixtă păcură - cărbune, construită în anul 1935 la Uzinele de Fier şi Domeniile Reşiţa – România.

Locomotivă cu abur seria 764.407R, tipul Dt –n2 cu ardere mixtă cărbune-lemn şi frână de mana la tender, construită  în anul 1985 la I.U.P.S  Reghin pentru Căile Forestiere din România. 

Locomotivă cu abur seria 764.427, tipul Dt –n2 cu ardere mixtă cărbune-lemn şi frână de mână la tender, construită în anul 1954 la Uzinele Reşiţa pentru Căile Forestiere din România.

Locomotivă cu abur seria 40.006 de tipul 1-D-1t–n4 cu ardere mixtă păcură-cărbune, frână automată tip Westinghouse, distributie tip Heusinger şi frână de mână la tender, face parte dintr-o serie de şapte locomotive construite în anul 1908 la Uzinele Floridsdorf Wiena.

Locomotivă cu abur seria 40.003 de tipul 1-D-1t–n4 cu ardere mixtă păcură-cărbune, frână automată tip Westinghouse, distributie tip Heusinger şi frână de mână la tender, face parte dintr-o serie de şapte locomotive construite în anul 1908 la Uzinele Floridsdorf  Wiena.

Locomotivă cu abur seria 764.431, tipul Dt –n2 cu ardere mixtă cărbune-lemn şi frână de mână la tender, construită în anul 1954 la Uzinele R pentru Căile Forestiere din România.

Evenimente

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite