Elevul la care se deschide întotdeauna catalogul

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elevul la care se deschide întotdeauna catalogul
Elevul la care se deschide întotdeauna catalogul

La secţia de limbă română a şcolii din Baraolt, judeţul Covasna, învaţă un singur băiat de clasa a V-a. Orele de matematică, română şi limbi străine şi le petrece singur cu profesorul. Vali Preda este singurul elev din clasa a V-a a Şcolii Generale „Gaál Mozes“ din Baraolt. Din cei 10.000 de locuitori ai oraşului covăsnean, doar 3% sunt români. Restul sunt maghiari.

Citiţi şi:


Înconjurat de elevi mai mari, Valentin Preda (11 ani) învaţă într-o clasă cu predare simultană. Din cauză că la secţia de limba română a şcolii generale din Baraolt sunt doar 20 de elevi, ei învaţă în clase formate din şcolari de vârste diferite.

La orele de matematică, limba română şi la cele de limbi străine, Vali este singurul elev din clasă. El şi profesorul. Într-o clasă mică, cu bănci din lemn în care îşi aşează un ghiozdan aproape cât el de mare, Valentin notează apăsat şi cu grijă ceea ce i se explică.

Copilul are mereu „ghinionul“ ca el să fie singurul ascultat de profesor, pentru că, orice ar face, catalogul se deschide mereu numai la el. Nu are de la cine să copieze la lucrările scrise, nu are cine să îi sufle la oral şi nu se ceartă cu colegii pentru locurile în bănci.

„Mă descurc, nu am probleme“

„M-am obişnuit. Cel mai mult îmi place să învăţ la limba română. Mă înţeleg destul de bine cu colegii, mai ies în pauză ori stau în clasă. Mă descurc, n-am probleme“, spune Valentin uşor îmbujorat.

„Măi, ţi se îndeplineşte visul! Devii vedetă!“, exclamă râzând unul dintre colegii de „simultană“. Cu toate că sunt doar o mână de elevi, băieţii îşi petrec timpul împreună atât la joacă, cât şi la rezolvarea temelor.

„Suntem puţini, dar ne înţelegem bine. Ne jucăm împreună, venim la ore, ne cunoaştem mai bine unii pe alţii“, spun copiii care mai de care mai gălăgioşi şi mai dornici să intre-n vorbă.

Văzut de partea cealaltă a catedrei, grupul de elevi pare unul închegat şi departe de a crea probleme. Directoarea adjunctă a şcolii, Szlenka Zsuzsanna, spune că diferenţele de vârstă dintre copii nu sunt mari, motiv pentru care s-au şi obişnuit uşor unii cu alţii.

„Ca anturaj le lipsesc totuşi colegii de aceeaşi clasă, dar sunt copii de vârste apropiate în colectiv şi nu putem spune că avem probleme. I-am văzut împreună şi la festivităţi şi la alte acţiuni ale şcolii şi sunt un colectiv închegat“, a precizat aceasta.

Profesoara de matematică a clasei a VII-a, Cristina Manolache, susţine că predarea simultană privită din punctul de vedere al profesorului poate însemna mai mult timp pentru a-i asculta pe copii – având în vedere numărul mic al acestora, însă –, pentru elev presupune o pregătire mai amănunţită.

Niciun elev în clasa I, secţia română

image

Vali nu are după cine copia la teze, fiindcă e singur în clasă



Clasele simultane la secţia română în Baraolt nu sunt ceva neobişnuit. La nivelul claselor V–VIII ale Şcolii Generale „Gaál Mozes“, la secţia română sunt şase elevi într-a V-a şi a VIII-a şi 12 elevi într-a VI-a şi a VII-a. Niciun boboc însă nu s-a înscris anul acesta la cursuri.

La ciclul primar, aceeaşi situaţie. Aici sunt înscrişi doar 12 elevi, iar numărul şcolarilor a scăzut de la an la an în ultima perioadă. Directorul şcolii, profesorul de matematică Zajzon Csaba, a afirmat că soluţia claselor simultane este una „de criză“, având în vedere numărul mic al elevilor de la secţia de limbă română.

„Reuşim să facem orarul, e greu, dar se poate face. Elevul de la simultan nu învaţă însă 50 de minute ca cei din clasele normale, ci învaţă doar 25“, a afirmat directorul şcolii.

La Şcoala „Gaál Mozes“ învaţă peste 1.000 de elevi, din care doar 18 sunt înscrişi la secţia de română.

image

M-am obişnuit. Cel mai mult îmi place să învăţ la limba română. Mă înţeleg destul de bine cu colegii, mai ies în pauză ori stau în clasă. Mă descurc, n-am probleme.

image


Valentin Preda
elev

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite