Doi americani au murit la bordul unui avion cumpărat din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un pilot militar în retragere şi un controlor aerian şi-au pierdut viaţa în Statele Unite, după ce avionul în care se aflau s-a prăbuşit în South Portland. Avionul cu două locuri, model Yak 52, fusese cumpărat în anul 2001 de la Forţele Aeriene Române.

Accidentul, petrecut sâmbătă, este relatat de ziarul local Portland Press Herald în ediţia electronică de astăzi. Cele două victime sunt Mark Haskell, în vârstă de 42 de ani, controlor aerian la aeroportul internaţional din Portland, şi Thomas Casagrande, în vârstă de 66 de ani, pilot militar de test, aflat în retragere, care locuia în Portland.

Avionul s-a prăbuşit pe bulevardul Western Avenue din South Portland sâmbătă după-amiază, la scurt timp după decolare. Accidentul nu a provocat rănirea nici unei persoane la sol, însă a blocat circulaţia pe bulevard pentru mai multe ore.

Vânzătorul: Forţele Aeriene Române

Haskell şi soţia lui cumpăraseră avionul Yak 52 în anul 2001 de la Forţele Aeriene ale României şi l-au denumit Lizzy-Lou, după numele fiicei lor, Elizabeth Louise, care s-a născut în ziua semnării contractului, relatează un site dedicat acestui model de avion, maineyak.net. Avionul a fost folosit de armata română pentru antrenamente şi zboruri acrobatice. În final, Armata Română l-a retrimis producătorului, firma Aerostar Bacău, pentru o ultimă revizie înainte de a fi livrat cumpărătorului din SUA.

Asamblarea finală a aparatului a avut loc în Statele Unite, la o uzină din localitatea Swanton, statul Vermont.
Potrivit unui prieten al victimelor, Paul Burke, cei doi ocupanţi ai avionului efectuau un zbor de verificare, obligatoriu din doi în doi ani pentru prelungirea autorizaţiilor de pilotaj. Administraţia Federală a Aviaţiei din SUA a declanşat o anchetă, pentru a stabili cauzele accidentului.

Avion pentru acrobaţii

Yak 52 este un avion uşor, destinat antrenamentului şi acrobaţiilor aeriene. Prototipul a fost conceput în fosta URSS, iar producţia de serie a început în anul 1970. Din anul 1978, singurul producător al acestui tip de avion a devenit firma românească Aerostar Bacău. În prezent, Aerostar produce o variantă îmbunătăţită a lui Yak 52, denumită Yak 52 W, dar asigură şi reparaţiile şi reviziile pentru avioanele Yak 52 aflate încă în exploatare.

Circa 1800 de avioane Yak 52 zboară încă în diferite ţări ale lumii, fiind în dotarea unor aerocluburi din spaţiul ex-sovietic, în cadrul Forţelor Aeriene din România, Ungaria şi Vietnam, dar şi în proprietatea unor piloţi din SUA, Marea Britanie, Danemarca, Italia şi Australia. În România, Şcoala de Aplicaţie a Forţelor Aeriene are în dotare 16 aeronave Iak 52.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite