De ce nu zboară tancurile ca avioanele / Explicaţia specialistului pentru Emil Boc

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Premierul Emil Boc l-a întrebat Gabriel Oprea, ministrul Apărării, de ce pot merge tancurile prin nisip în Irak şi în Afganistan, iar avioanele nu pot trece printr-un nor de praf vulcanic. Ion Fuiorea, fost rector al Academiei Tehnice Militare, a explicat pentru „Adevărul“ cum stau lucrurile în realitate.

Premierul Boc i-a cerut ministrului Apărării, Gabriel Oprea, să explice de ce avioanele nu pot zbura prin norul de cenuşă vulcanică, în timp ce tancurile sunt în stare să meargă prin nisip. Dialogul a avut loc în şedinţa de ieri a Guvernului.

Citiţi şi:

Norul de cenuşă a ieşit din România
Sub ameninţarea vulcanului Katla

Răspunsul ministrului Apărării a fost aproape de adevăr. Gabriel Oprea ştia ceva, dar nu a reuşit să se facă înţeles. Emil Boc a închis discuţia cu o concluzie: „Sunt convins că vor găsi soluţii, cum au găsit în armată să meargă tancurile prin nisip şi avioanele vor găsi soluţii să nu mai aibă probleme cu particulele de nor vulcanic".

Pentru a completa informaţiile pe această temă, merită amintit că Armata Română nu a avut niciodată tancuri în Afganistan şi în Irak. Militarii români din teatrele de luptă externe folosesc transportoare blindate, automobile Aro şi Humvee, precum şi autocamioane. Praful din Afganistan şi Irak a afectat mai ales automobilele Aro şi transportoarele blindate. Acestea au fost reparate la sol de mecanici. 

Explicaţia specialistului

General (r) profesor doctor inginer Ion Fuiorea, fost rector al Academiei Tehnice Militare din Bucureşti, a explicat care sunt diferenţele dintre motoarele de avion, fie cu reacţie, fie cu pistoane, şi motoarele în patru timpi, folosite la transportoarele blindate.

„Motorul unei aeronave are în interior pale foarte dese şi aspiră aerul într-un flux foarte mare. Granulele de praf de dimensiuni mari pot să blocheze mecanic motorul. Chiar dacă nu există decât granule de praf de dimensiuni mici, prezenţa acestora reduce procentul de oxigen din aerul aspirat. În această situaţie este posibilă stingerea motorului, întrucât oxigenul este un gaz care întreţine arderea.

Pe de altă parte, particulele de praf aspirate de motor produc uzura extrem de rapidă a acestuia, prin abraziune, plus apariţia de scântei. Teoretic, un avion care a intrat într-un nor de praf  poate fi salvat de pilot, întrucât avionul are şi o anumită capacitate de planare, cu motoarele oprite. Totuşi, pe timpul planării aeronava pierde rapid din înălţime, şi de aceea este importantă altitudinea la care se produce oprirea motoarelor", a declarat fostul rector al Academiei Militare. 

Tancurile nu se prăbuşesc

Pentru maşinile care se deplasează pe sol, cum sunt tancurile şi transportoarele blindate, praful nu este atât de periculos. „Fluxul de aer aspirat de motoarele blindatelor este mult mai mic decât la aeronave, astfel încât riscul de blocare este mai redus, iar uzura este mai lentă decât la avioane şi elicoptere.

Reducerea vitezei de deplasare a blindatelor, din cauza prafului din motoare, poate să nu fie un element dezastruos, întrucât un tanc se poate deplasa şi cu un kilometru pe oră. În schimb, la aeronave, reducerea vitezei sub o anumită limită duce la pierderea portanţei, adică la prăbuşire", a mai spus prof. dr. ing. Ion Fuiorea.

"Reducerea vitezei blindatelor, din cauza prafului din motoare, poate să nu fie un element dezastruos. La aeronave însă, reducerea vitezei sub o anumită limită duce la pierderea portanţei, adică la prăbuşire."
Ion Fuiorea
General profesor doctor

Boc: „La avioane de ce li se opresc motoarele?"

Emil Boc (stânga) şi Gabriel Oprea, la o paradă militară

image

Ieri, dialog comic în şedinţa de Guvern. Şeful Executivului avea o nedumerire: de ce motoarele avioanewlor se opresc de la cenuşa vulcanică, iar tancurile nu au numic atunci cînd înaintează prin deşert.

Emil Boc: - Domnule ministru Oprea, tancurile cum se descurcă în Afganistan şi... nu în Afganistan, în Irak, când era nisipul şi nu se opreau motoarele, la avioane de ce li se opresc motoarele? 

Gabriel Oprea: - În primul rând că în Irak se mai şi opreau, domnule prim-ministru, ca să ştiţi, pe nisipul fierbinte. Dar, de regulă, au funcţionat. Am întrebat şi eu, am crezut că este vorba de plafon, dar specialiştii mi-au spus că nu, datorită lipsei de oxigen, de aceea intervine şi se opresc motoarele la avioane, de aceea este pericol de prăbuşire a avioanelor. Şi eu am crezut că este vorba doar de vizibilitate, dar nu, de fapt lipsa de oxigen.

Emil Boc: - Sunt convins că vor găsi soluţii, cum au găsit în armată să meargă tancurile prin nisip şi avioanele vor găsi soluţii să nu mai aibă probleme cu particulele de nor vulcanic.

Principii de funcţionare

Motorul cu reacţie

Motoarele cu reacţie, folosite la avioane, absorb un volum foarte mare de aer prin partea din faţă. Un compresor măreşte presiunea aerului care este aprins în momentul în care este amestecat cu combustibilul. Gazele care ard se dilată şi formează un jet de evacuare care asigură propulsia.

Motorul în patru timpi

La motoarele în patru timpi, folosite la transportoarele blindate, energia degajată de arderea amestecului aer-combustibil acţionează pistoanele care transmit o mişcare de rotaţie prin intermediul unui ax. Aerul ajunge în camera de ardere printr-un filtru special, care opreşte particulele de praf.

Drepturile pasagerilor

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a pus la dispoziţia pasagerilor curselor aeriene numărul de telefon gratuit 0800.080.999. Ei se pot informa astfel cu privire la drepturile pe care le au având în vedere situaţia creată de perturbarea traficului aerian, ca urmare a propagării norului de cenuşă.

Preşedintele ANPC, Constantin Cerbulescu, a precizat că, deşi avem de-a face cu o circumstanţă extraordinară, drepturile pasagerilor români, ca şi ale celorlalţi europeni, se aplică în continuare. Astfel, trebuie ca pasagerilor să li se asigure băuturi răcoritoare, mese sau cazare.

În ceea ce priveşte rambursarea preţului biletului de avion, Irina Dinu, purtător de cuvânt la ANPC, a precizat că liniile aeriene trebuie să pună la dispoziţia pasagerilor un alt zbor în limita preţului pe care l-au plătit deja pentru biletul pe care nu l-au folosit. 

Potrivit ANPC, având în vedere că norul de cenuşă a creat o circumstanţă extraordinară, pasagerii nu sunt îndreptăţiţi să ceară compensaţii financiare suplimentare.

Cer deschis deasupra României

Traficul aerian tinde să se reia progresiv în Europa, după criza provocată de norii de cenuşă emanaţi de vulcanul islandez, informează AFP. Toate zborurile companiei aeriene Tarom vor fi operate, de azi, în regim normal, singurele excepţii în program putând apărea doar în eventualitatea restricţionării spaţiului aerian de către autorităţile unor alte state.

image
Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite