„Am văzut cum se surpă pământul în faţa mea!“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dumitru Ionescu (42 de ani), mecanic de tren, povesteşte cum a evitat o tragedie, sâmbătă, în Mehedinţi. El a frânat chiar înaintea unei zone unde pământul începuse să fugă de sub şine. Mecanicul trenului Timişoara - Bucureşti a reuşit în câteva secunde să oprească locomotiva. A văzut cu groază stâlpul de lângă şine cum i se apropie de cabină.

Un dezastru feroviar s-ar fi putut întâmpla sâmbătă seara, în apropiere de Balota, Mehedinţi, dacă mecanicul trenului Intercity 594 Timişoara-Bucureşti nu ar fi observat că pământul fugea de sub şine. O alunecare de teren deplasase terasamentul, un stâlp de electrificare înclinându-se chiar sub ochii săi.

Mai citiţi şi:

Casele din Tătaru o iau la vale

Dezastru pe DN1: gropile au învins maşinile şi asfaltul

Dumitru Ionescu (42 de ani), din Craiova, nu s-a pierdut cu firea. „Puţin a lipsit să nu se producă o catastrofă. Am avut noroc. A existat şi un Dumnezeu! Am prins alunecarea de teren în direct. Simţeam cum nu se mai opreşte trenul şi aveam senzaţia că stâlpul o să intre peste mine în cabina trenului", a spus ieri bărbatul.

Când a văzut că pământul fuge de sub şine, a decis imediat să dea trenul înapoi. Aşa s-a ajuns la povestea cu „mecanicul a oprit trenul la peste 30 de metri de stâlpul înclinat". Nu, el hotărâse că oamenii vor fi în siguranţă părăsind urgent zona în care exista risc de prăbuşire într-o văgăună adâncă de aproape 40 de metri.

„Nu e vorba de nişte fiare, ci de vieţi omeneşti. Când am văzut în autobuz toţi călătorii, tineri, bătrâni, copii, şi am ştiut că vor merge fiecare la casele lor, la viaţa lor, atunci am fost mulţumit de hotărârea pe care o luasem", a mai povestit Dumitru Ionescu.

„A fost foarte atent şi a frânat la timp, asta arată că a respectat întocmai instrucţiunile de serviciu. A oprit trenul în curbă şi toţi călătorii l-au apreciat când au văzut prăpastia", a spus Ion Cotârţă, comisar-şef Poliţia Transporturi Feroviare Mehedinţi. Zona în care a avut loc alunecarea de teren are cea mai mare înclinare din ţară, luând în calcul toate traseele de cale ferată.

„Nu m-am săturat să conduc trenul"

După 20 de ani petrecuţi în locomotivă, Dumitru crede că lucrurile bune se întâmplă cu un strop de noroc şi cu ajutor de la Dumnezeu. „Noi facem vizite medicale şi examen psihologic şi mă gândesc uneori ce mă fac dacă nu le mai trec cu bine, încotro o apuc? Nu ştiu să fac altceva. Asta mi-a luat toată viaţa. Niciodată nu m-am săturat să conduc un tren", a mai spus mecanicul.

Crăciunul l-a făcut la Bucureşti, Revelionul la Timişoara. Ori în tren, pe locomotivă, ori în cabina de odihnă. Rodica şi Alina, soţia şi fiica sa, s-au obişnuit, iar acum sunt mândre de ce a făcut Dumitru.

Două ore în plus pe ruta deviată

Din cauza alunecării de teren de sâmbătă, trenurile care circulau prin Filiaşi - Drobeta-Turnu Severin spre Timişoara sunt deviate prin Târgu-Jiu - Simeria - Arad, ceea ce înseamnă o prelungire cu peste 130 de kilometri a traseului Bucureşti-Timişoara. C

a timp, această ocolire înseamnă mai mult de două ore în plus de mers cu trenul. Nu există nici variante locale de parcurs, pentru că transportatorul feroviar CFR Călători nu mai asigură transbordarea auto a pasagerilor prin zona calamitată. „Pe tronsonul Filiaşi - Drobeta-Turnu Severin, CFR nu mai face transbordări, pentru că avem trenurile deviate", au explicat reprezentanţii companiei feroviare.

Companiile locale de transport rutier au fructificat imediat această oportunitate şi au ieşit în scurt timp cu oferte proprii. Pentru 50-60 de lei (în funcţie de compania transportatoare şi de gradul de confort al autocarului), pasagerii ajung de la Bucureşti la Timişoara în aproximativ nouă ore. Pentru comparaţie, biletul la un tren accelerat sau rapid costă între 70 şi 100 de lei, iar drumul durează peste 11 ore.

"A frânat la timp, asta arată că a respectat instrucţiunile de serviciu. Călătorii l-au apreciat când au văzut prăpastia."
Ion Cotârţă
comisar-şef Mehedinţi

"Am prins alunecarea de teren în direct. Simţeam cum nu se mai opreşte trenul. Credeam că stâlpul o să intre peste mine."
Dumitru Ionescu
mecanic locomotivă

S-a crăpat pământul!

Drumul de la Pucheni s-a surpat izolând astfel 2.500 de oameni

image

Problemele cu alunecările de teren au continuat şi ieri la Pucheni, unde 2.500 de persoane sunt izolate. Drumul s-a mai deplasat cu aproximativ 15 metri faţă de poziţia la care se oprise duminică seară. Zece case sunt în pericol de prăbuşire, iar zece stâlpi de electricitate sunt deja la pământ.

Situaţia este dificilă mai ales pentru persoanele care necesită îngrijiri medicale. Autorităţile au promis că alimentarea cu energie electrică se va relua în cel mai scurt timp posibil şi că un elicopter va sta la dispoziţia localnicilor în caz de urgenţe.

Sinistraţii din comuna dâmboviţeană Pucheni, izolaţi din cauza alunecărilor de teren au primit, ieri, câte o pâine şi o sticlă de apă minerală de la Crucea Roşie Dâmboviţa. Gheorghe Popescu, directorul Crucii Roşii, a declarat că în situaţia în care vor fi afectate şi distruse gospodării individuale, sunt pregătite şi alte materiale de strictă necesitate.

image
Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite