Companiile Imobiliare nu au o clasificare a clădirilor de birouri

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Companiile Imobiliare nu au o clasificare a clădirilor de birouri
Companiile Imobiliare nu au o clasificare a clădirilor de birouri

România nu are o standardizare unanim recunoscută pentru clasificarea clădirilor de birouri, iar raportările se fac la normele internaţionale, spun reprezentanţii companiilor imobiliare.

Potrivit normelor internaţionale, o clădire poate fi încadrată în clasa A numai dacă are o locaţie centrală sau ultracentrală, o suprafaţă totală de minim 10.000 de metri pătraţi şi amenajări moderne, la nivel occidental, înălţimea pe nivel mai mare de 2,7 metri sau climatizare prin ventiloconvectori cu patru ţei. În Bucureşti sunt mai puţin de zece clădiri care corespund acestor criterii. Printre cele mai cunoscute se numără Charles de Gaulle Plaza, Europe House, America House, BRD Tower.

"Locaţia constituie un factor important în clasificarea unui centru de afaceri. Puţine clădiri de birouri din Capitală se bucură în acelaşi timp de o locaţie care să le includă în clasa A, ca şi de facilităţi tehnice pe măsură", explică Lori Collin, senior consultant la firma de consultanţă imobiliară Jones Lang LaSalle.

În Bucureşti, cele mai exclusiviste locaţii de închiriat sunt în prezent Piaţa Charles de Gaulle şi Piaţa Victoriei, Piaţa Romană, Universitate şi Unirii, urmate de zona de nord a oraşului, situată între Piaţa Presei Libere şi Aeroportul Băneasa. Cele mai mici chirii pentru cladirile de birouri se regăsesc în zona de est a oraşului, Republica – Theodor Pallady.

"Locaţia continuă să primeze în stabilirea chiriei unui imobil de birouri, devansând factori precum calitatea finisajelor şi dotărilor şi determinând o valoare a chiriei în medie cu până la 20% mai ridicată", a declarat Sebastian Dragomir, manager în cadrul CBRE Eurisko.

De asemenea, legat de calitatea spaţiilor şi dotărilor, acesta susţine că, în România, suprafaţa care ar trebui să revină fiecărui om care lucrează într-o clădire de birouri este în medie de 12 metri pătraţi, un număr scăzut comparativ cu alte ţări europene, dar satisfăcător în ceea ce priveşte costurile de întreţinere şi confortul angajatului.

Totodată, suprafaţă variază şi în funcţie de tipul afacerii: suprafeţe mai mari pentru fiecare angajat în sediile centrale şi suprafeţe mai mici în sucursale, ajungând până la 6-8 mp per angajat. În general, locaţiile ultracentrale şi marile centre de afaceri găzduiesc sedii centrale, în timp ce locaţiile descentralizate sunt rezervate activităţilor de back-office", menţionează Lori Collin.

Legat de locurile de parcare aferente centrelor de afaceri, experţii imobiliari consideră că problema acestora se acutizeză, în special în cazul locaţiilor centrale şi chiar semicentrale.

Înainte constructorul avea obligaţia ca la 100 mp utili să asigure un loc de parcare, însă reglementările actuale, aliniate standardelor internaţionale, stabilesc ca la 60 mp trebuie să existe un loc de parcare, ceea ce duce la creşterea costurilor de construcţie prin necesitatea includerii parcărilor subterane pe mai multe niveluri.

În acest moment, cea mai mare parcare subterană din România, adaptata tuturor standardelor internaţionale, este deţinută de Charles de Gaulle Plaza. Parcarea are cinci niveluri, cu o capacitate de 350 de autovehicule.

În topul clădirilor de birouri ce au fost prevazute cu suficiente locuri de parcare urmează America House şi Premium Point, fiecare cu o parcare subterană pe trei niveluri.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite