Caută trecutul de sub autostradă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Unul din motivele invocate pentru justificarea repetatelor întârzieri ale proiectului Bechtel sunt lucrările arheologice. Arheologii clujeni se plâng că nu au acces la terenuri pentru a-şi respecta termenele. Ei lucrează cu aceleaşi tarife din 2004.

Motivele invocate de-a lungul timpului pentru întârzierile lucrărilor la Autostrada Transilvania ajung, probabil, la numărul de kilometri asfaltaţi până în prezent. Unul dintre acestea este faptul că arheologii nu predau la termen terenurile.

Guvernul, prin Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), şi-a asumat să pună la dispoziţia constructorului terenurile. Aceasta presupune rezolvarea situaţiei juridice, descărcarea de sarcină arheologică şi strămutarea utilităţilor.

 „Adevărul” a stat de vorba cu una dintre cele trei echipe de arheologi care şi-au împărţit descărcarea de sarcină a traseului autostrăzii din judeţul Cluj, cea a Insitutului de Arheologie şi Istorie a Artei din Cluj-Napoca.

 Lucrările, începute la sfârşitul lunii august, vor fi terminate în această săptămână. Arheologilor le-a fost pus la dispoziţie un teren aflat între kilometrii 46,3 şi 47,2 ai Autostrăzii. Pe această suprafaţă, însă arheologii nu pot lucra unitar, întrucât aici există cinci terenuri aflate în litigii. „Lucrăm doar unde avem acces. Ştim că va trebui să ne întoarcem şi pentru terenurile la care nu avem acum acces. Dacă vremea ne va permite, ne întoarcem în acest an”, spune Adrian Ursuţiu, unul dintre cercetătorii care conduc săpăturile.

Acelaşi preţ din 2004

De bani, nu vor să spună prea multe pentru că au un contract confidenţial cu CNADNR. Totuşi, arată că preţurile sunt aceleaşi din 2004, chiar dacă muncitori sau lucrări de excavări nu mai pot contracta la aceleaşi costuri de mult timp. Nu au avut inspiraţia Bechtel de a cere o clauză „călduţă” de actualizare a costurilor.

Plăţile facturilor adună şi ele câteva săptămâni de întârziere. Pe dealul din vecinătatea satului Stolna lucrează de dimineaţa devreme tineri arheologi, masteranzi sau doctoranzi. Au descoperit o aşezare săracă din epoca bronzului, cu doar câteva vase care vor putea fi reconstituite.

Pe dealul de vis-a-vis ştiu că este o aşezare neolitică, la care nu au încă acces. Dacă lucrările merg în acelaşi ritm ca în ultimii patru ani - 2,25 km pe an - autostrada va fi terminată peste 188 de ani.

Motive fără număr

Motivele cel mai des vehiculate pentru întârzierile la Autostrada Transilvania sunt lipsa banilor, a legilor care să permită cât mai rapid exproprierea terenurilor necesare şi incompetenţa unor funcţionari ai statului. Litigiile dintre cei care vor mai mulţi bani pe terenurile expropriate şi Compania de autostrăzi se prelungesc la nesfârşit.

 „Salvarea” este aşteptată de la modificarea legii exproprierilor, care va permite, în cazul unui proiect de  utilitate publică, folosirea terenurilor de către autorităţi şi pe durata unui litigiu. Acest lucru ar grăbi considerabil procedura actuală de exproprieri.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite