Care sunt documente necesare pentru eliberarea cărţii de identitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Care sunt documente necesare pentru eliberarea cărţii de identitate
Care sunt documente necesare pentru eliberarea cărţii de identitate

Sute de oameni stau zilnic la cozi, în faţa birourilor de evidenţa populaţiei, pentru a solicita eliberarea cărţilor de identitate. Mulţi dintre ei pierd însă foarte mult timp la ghişee, deoarece nu ştiu ce acte trebuie să aducă sau ce taxe trebuie să plătească. „Adevărul” vine în ajutorul celor care au nevoie de cărţi de identitate.

Persoanele care şi-au pierdut cărţile de identitate, cele care îşi schimbă numele, sau cele cărora li se eliberează aceste documente ca urmare a împlinirii vârstei de 14 ani au nevoie de următoarele acte obligatorii:

- cererea pentru eliberarea actului de identitate;
- certificatul de naştere al solicitantului şi ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani;
- documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu;
- chitanţa reprezentând contravaloarea cărţii de identitate, respectiv 7 lei;
- timbru fiscal în valoare de 4 lei sau documentul cu care se face dovada achitării, în condiţiile legii, a taxei extrajudiciare de timbru.

Potrivit Inspectoratului Naţional pentru Evidenţa Persoanelor, în funcţie de motivul pentru care se solicită eliberarea cărţii de identitate şi de starea civilă a solicitantului, se pot solicita mai multe acte.

Prima carte de identitate

În cazul eliberării cărţii de identitate la împlinirea vârstei de 14 ani, mai trebuie aduse următoarele documente:
- actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului legal;
- certificatul de căsătorie al părinţilor sau, după caz, hotărârea judecătorească definitivă şi irevocabilă prin care se stabileşte căruia dintre părinţi îi este încredinţat minorul, dacă părinţii sunt divorţaţi.

Cum se procedează

Minorul depune cererea pentru eliberarea actului de identitate, însoţit de unul dintre părinţi sau, după caz, de reprezentantul său legal, de persoana desemnată din cadrul centrului specializat aflat sub autoritatea serviciului public de asistenţă socială sau de persoana căreia i-a fost încredinţat în plasament.

În situaţia în care părinţii au domicilii diferite, cererea pentru eliberarea actului de identitate se semnează de părintele la care minorul are domiciliul, în condiţiile legii.

Pentru minorul care, deşi a fost încredinţat prin hotărâre judecătorească, unuia dintre părinţi, locuieşte statornic la celălalt părinte, se solicită declaraţia de consimţământ a părintelui căruia i-a fost încredinţat din care să rezulte că este de acord ca în actul de identitate al minorului să fie înscrisă adresa la care acesta locuieşte statornic.

Eliberarea primului act de identitate nu se poate face pe bază de procură specială.

Schimbarea numelui

În cazul persoanelor căsătorite/divorţate/văduve:
- certificatul de căsătorie/hotărârea de divorţ definitivă şi irevocabilă/certificatul de
deces al soţului decedat.

Furt sau pierdere
În cazul pierderii, furtului, distrugerii sau deteriorării actului de identitate:
- un document oficial cu fotografie de dată recentă, pentru certificarea identităţii.

Evenimente



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite