CFR te ţine în picioare şi îţi ia bani de bilet întreg

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Peroanele gărilor sunt pline de călători în preajma Sărbătorilor de iarnă
Peroanele gărilor sunt pline de călători în preajma Sărbătorilor de iarnă

CFR Călători profită de lacune legislative şi vinde bilete fără număr, astfel încât pasagerii sunt nevoiţi să călătorească ore întregi în picioare deşi au bilet cu loc. Reclamaţiile clienţilor CFR ţinuţi pe holuri sunt inutile pentru că legea dă voie companiei feroviare să vândă câte tichete vrea.

În preajma Sărbătorilor de iarnă, românii care lucrează în Bucureşti şi studenţii părăsesc Capitala şi pleacă spre Moldova, Ardeal sau Bucovina pentru a-şi petrece acasă vacanţa de Crăciun. În aceste condiţii, trenul este prima opţiune de transport.

„Cele mai aglomerate rute în preajma Sărbătorilor de iarnă sunt cele spre şi dinspre Bucureşti către principalele oraşe din ţară, staţiunile montante de pe Valea Prahovei şi nordul Moldovei", potrivit Corneliei Bolină, purtător de cuvânt la CFR Călători.

Un bilet întreg la Rapidul de Iaşi, de la ora 23.00, costă peste 70 de lei, la clasa a doua, iar durata deplasării depăşeşte cu mult şapte ore dacă se iau în calcul şi întârzierile de rigoare. Chiar dacă nu este deloc ieftină călătoria cu trenul, cei care plătesc biletul nu au nici măcar garanţia unui voiaj civilizat.

„Anul trecut trebuia să plec la Bârlad, la prietena mea, şi am cumpărat bilet de tren de la o agenţie de voiaj. Voiam să plec cu două zile înainte de Crăciun. În momentul în care am ajuns pe peron, m-am speriat. Era extrem de multă lume şi o grămadă de oameni care încercau să se caţere pe geam", povesteşte Bogdan Horga, inginer în Bucureşti.

„Am reuşit să urc până la urmă, dar am fost nevoit să merg o noapte întreagă în picioare, pe coridor, împins din toate părţile de alte persoane în aceeaşi situaţie şi prins între bagaje. Mai mult decât atât, am suportat toată noaptea mirosul de alcool de la cei care consumau bere în neştire. Pentru ca anul acesta să nu se repete povestea, o să-mi fac din timp o rezervare la microbuz", continuă el.

Bilete peste capacitatea de transport

Cu toate că situaţii similare au loc an de an în perioada Sărbătorilor, niciun român nu a făcut vreo reclamaţie în acest sens, potrivit lui Constantin Cerbulescu, directorul Autoriţăţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).

„Sunt de cinci ani în instituţie şi nu am primit până acum sesizări din partea călătorilor CFR", a declarat Cerbulescu. El a precizat că oricum nu ar avea soluţie pentru astfel de nemulţumiri. „În eventualitatea în care ar ajunge astfel de reclamaţii la ANPC, nu le-am putea soluţiona deoarece nu există legislaţie în baza căreia să putem da amenzi operatorului economic pe motiv că taie călătorilor prea multe „bilete în picioare", a precizat Cerbulescu.

Reprezentanţii CFR Călători profită de această lacună legislativă şi dau mult mai multe tichete decât capacitatea efectivă a mijlocului de transport.

Purtătorul de cuvânt al CFR, Cornelia Bolină, a precizat că, pentru rutele interne, se vând legitimaţii de călătorie cu anticipaţie de 30 de zile. În preajma sărbătorilor numărul celor care le achiziţionează creşte cu 40%.

Dau vina pe călători

Cei mai mulţi pasageri însă îşi cumpără biletul din gară cu circa 1-1,5 ore înainte de plecarea trenului.

„Din acest motiv, societatea este nevoită să vândă biletele fără loc, creându-se astfel disconfort", a declarat Cornelia Bolină. Ea susţine că, pe rutele aglomerate, CFR Călători suplimentează numărul de vagoane. Chiar şi în aceste condiţii însă călătoria poate fi un coşmar pentru pasagerii care au cumpărat bilet cu loc.

"Sunt de cinci ani în instituţie şi nu am primit până acum sesizări din partea călătorilor CFR."
Constantin Cerbulescu
director Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor

Criza loveşte în cfr

Agenţia de voiaj CFR Constanţa îşi restrânge spaţiul odată cu activitatea din cauza crizei financiare. În incintă au rămas disponibili 90 de metri pătraţi, ce sunt daţi spre închiriere. În plus, angajaţii înaintaţi în vârstă au fost pensionaţi, iar agenţia s-a reorganizat.

Rezervări ca pe vremea comuniştilor

Compania Căile Ferate Române nu are automate electronice pentru bilete în gări, iar rezervările prin telefon nu sunt posibile.

„Dacă vreţi bilet cu două săptămâni înainte, trebuie să veniţi personal până la gară să-l rezervaţi", ne-a spus un dispecer de la o agenţie CFR Bucureşti în momentul în care am solicitat un bilet la Rapidul Bucureşti-Satu Mare.

CFR Călători are însă de aproximativ o lună un serviciu online pentru achiziţionarea biletelor de călătorie cu plata prin card bancar, după ce ani de zile şi-a plimbat clienţii la agenţiile CFR din marile oraşe sau în gări.

În UE, trenul concurează cu avionul

Rezervările efectuate pe site-urile companiilor feroviare din Uniunea Europeană sunt cât se poate de obişnuite. În plus, pe lângă achiziţia biletului, pot fi făcute rezervări pentru camere de hotel sau închirierea unei maşini în oraşul de destinaţie.

În special trenurile de mare viteză concurează cu transportul aerian şi oferă aceleaşi facilităţi pentru alegerea traseului, a numărului de conexiuni, a preţului, într-un cuvânt, al tuturor elementelor pentru planificarea unei călătorii, atât de afaceri, cât şi turistice.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite