Norul de cenuşă provoacă cea mai mare criză din istoria transportului aerian

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Traficul aerian în România a fost închis, CFR a adăugat vagoane suplimentare trenurilor de cursă lungă, autocarele au devenit scumpe şi neîncăpătoare. Norul de cenuşă aruncat în atmosferă de vulcanul Eyjafjallajokull din Islanda s-a instalat deasupra României, provocând haos în aeroporturi, în gări şi în autogări.

Efectele norului de cenuşă călător au fost resimţite cel mai dramatic de companiile aeriene, care au fost nevoite să-şi anuleze cursele, suferind astfel pierderi uriaşe. La fel au pătimit şi clienţii lor, ţintuiţi la sol, „arşi" la buzunar şi văduviţi de timp preţios.

Cer închis

CFR Călători a reacţionat, suplimentând vagoanele trenurilor pe rutele interne şi internaţionale. O altă reacţie a venit de la firmele de transport auto, care au profitat de criză şi au mărit tarifele.

Guvernul României a decis, ieri, să închidă traficul aerian până cel devreme astăzi la ora 12.00. De altfel, începând de aseară de la ora 18.00, întreg spaţiul aerian pe teritoriul României a fost închis, iar oficialii Guvernului au precizat că este posibil ca măsura să se prelungească şi după ora 12.00, astăzi. Decizia a fost luată după o şedinţă a Comitetului pentru situaţii de urgenţă, în cadrul căreia premierul a fost informat că norul de cenuşă a acoperit integral teritoriul României ieri-seară, la ora 21.00.

Îngrijorare la Guvern

„Dacă alte ţări din vestul Europei vor fi poluate, atunci există posibilitatea ca şi în România să ajungă aer poluat", a declarat premierul Emil Boc, arătând că situaţia trebuie ţinută sub control. Acesta s-a arătat îngrijorat în privinţa efectelor pe termen lung ale unor fenomene de acest gen.

„Modificări climatice nu s-au conturat. Totul este cât timp va erupe vulcanul acesta. Dacă ţine doi ani de zile, cât a ţinut acum două secole, o să ne plimbăm cu barca", a mai spus Boc. Comitetul pentru situaţii de urgenţă se va întruni din nou astăzi pentru a actualiza deciziile luate şi pentru a face noi analize.

Despăgubiri de la companii

Călătorii care sunt afectaţi de anularea zborurilor vor primi banii pe bilet, dacă vor solicita companiilor aeriene acest lucru. Trebuie să se prezinte cu biletul la ghişeele firmelor din aeroporturile Otopeni şi Băneasa.

Zeci de mii de pasageri, afectaţi de blocarea zborurilor

Toate zborurile de pe cele două aeroporturi ale Capitalei, Henri Coandă şi Aurel Vlaicu, au fost ieri anulate. La fel s-a întâmplat şi pe celelalte aeroporturi din ţară. Pasagerii care aveau zboruri în această perioadă s-au reprogramat pentru o dată ulterioară, au cerut banii pe bilete sau au înnoptat la hotel. Unii au rămas să doarmă în aeroporturi în aşteptarea reluării traficului aerian.

„Au fost amânate peste 140 de zboruri pe ambele aeroporturi, cele de sâmbătă până duminică la ora 12.00", a spus Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al celor două aeroporturi.

„Dormim în aeroport"

Mulţi pasageri care au curse lungi au preferat să rămână în aeroporturi până când traficul aerian va fi reluat. „Aveam zbor spre Franţa vineri, dar a fost amânat, la fel şi zborul de sâmbătă. Sper că cel de duminică seară nu va fi amânat. Am dormit o noapte în aeroport şi vom dormi şi în această noapte tot aici. Mai rău e pentru copil care e foarte obosit", a spus, ieri, Maricica Ivanov care a venit de la Tulcea ca să ia avionul spre Franţa, la rude.

Un grup de aproximativ 30 de americani, care se află de două zile pe Aeroportul Henri Coandă, sunt nevoiţi să rămână pe teritoriul românesc cel puţin până miercuri. „Toate zborurile spre S.U.A. sunt amânate până miercuri. Asta este, o să mai mâncăm câteva zile supă de pui şi papanaşi", a spus Mark. Ei fac parte dintr-o organizaţie umanitară şi au venit să-i ajute pe copiii orfani şi pe bătrânii săraci din Târgovişte. Pentru unii dintre pasageri anularea zborurilor coincide cu pierderi financiare serioase.

„Pierd bani şi timp!"

„Trebuia să fiu sâmbătă la muncă, lucrez într-un restaurant. Dacă nici duminică nu plec nu o să fiu plătit pentru zilele acestea de muncă. Voi dormi în aeroport pentru că nu-mi permit să dau bani la hotel şi nici să mă întorc acasă", a spus Mircea care împreună cu Ion au venit pe Aeroportul Aurel Vlaicu tocmai dintr-un sat de lângă Iaşi pentru a lua cursa de Italia.

Aglomeraţie în gări, autocare pline-ochi

Cozi la casele de bilete internaţionale şi ghişee unde bate vântul la plecări interne. Aşa arată Gara de Nord, umplută de străinii care au fost forţaţi să aleagă trenul în locul avionelor blocate la sol din cauza norului de cenuşă.

Ora 15.30. Cu doar o jumătate de oră înainte ca trenul „Dacia" cu destinaţia Viena să plece din Gara de Nord, călătorii nu mai aveau loc pe peron. Trenul, suplimentat cu şase vagoane dintre care trei cuşetă şi două dormitor, s-a umplut în doar câteva minute, după ce mecanicii au tras garnitura pe linie. Nemţii, francezii, spaniolii sau românii, care au stat ore bune în aeroport, apoi ore bune la coadă la bilete, abia au aşteptat să audă fluierul de plecare, să se vadă odată plecaţi spre case. Unii călători români mai „norocoşi", care nu au avut nicio soluţie de a ajunge pe uscat la destinaţie, au făcut cale întoarsă spre casă.

Ora 16.00. Uşor, uşor, după fluierul locomotivei, trenul cu 15 vagoane a ieşit din gară pe direcţia Viena. La destinaţie, călătorii vor ajunge astăzi-dimineaţă, la ora 9. Un bilet la cuşetă, unde există şi toaletă cu duş, costă până la Viena aproape 80 de euro.

Ora 16.10. Cele două case de bilete unde se eliberează tichete pentru trenurile internaţionale abia fac faţă numărului de călători. Unii au aşteptat chiar şi două ore la coadă pentru a prinde un loc în trenurile cu plecare în ziua următoare.

„Nu facem faţă comenzilor"

De situaţia de haos de pe aeroporturi au profitat şi operatorii privaţi de transport cu autocarul. Ei au fost nevoiţi să suplimenteze numărul maşinilor pentru a-i duce sau aduce pe călători în ţară. Cele mai multe solicitări le-a avut Eurolines.

„Avem atâtea comenzi încât nu mai putem face faţă. De aseară s-au ocupat toate locurile în autocarele spre Londra, Budapesta, Bruxelles, München, Viena, Paris şi Amsterdam. Azi vor pleca un număr dublu de curse în comparaţie cu o zi normală, când avem 7-8 curse. Şi vor pleca pline-ochi", ne-a spus Dragoş Anastasiu, director general Eurolines.

Şi la Atlassib s-au înregistrat creşteri ale solicitărilor, cu precădere spre marile oraşe ale Germaniei, Franţei şi Italiei. „Nu pot spune însă că e o creştere spectaculoasă, pentru că la noi traficul e intens în fiecare zi", a declarat Daniel Micu, director general Atlassib.(Cozi la casele de bilete internaţionale şi ghişee unde bate vântul la plecări interne. Aşa arată Gara de Nord, umplută de străinii care au fost forţaţi să aleagă trenul în locul avionelor blocate la sol din cauza norului de cenuşă.

Ora 15.30. Cu doar o jumătate de oră înainte ca trenul „Dacia" cu destinaţia Viena să plece din Gara de Nord, călătorii nu mai aveau loc pe peron. Trenul, suplimentat cu şase vagoane dintre care trei cuşetă şi două dormitor, s-a umplut în doar câteva minute, după ce mecanicii au tras garnitura pe linie. Nemţii, francezii, spaniolii sau românii, care au stat ore bune în aeroport, apoi ore bune la coadă la bilete, abia au aşteptat să audă fluierul de plecare, să se vadă odată plecaţi spre case. Unii călători români mai „norocoşi", care nu au avut nicio soluţie de a ajunge pe uscat la destinaţie, au făcut cale întoarsă spre casă.

Ora 16.00. Uşor, uşor, după fluierul locomotivei, trenul cu 15 vagoane a ieşit din gară pe direcţia Viena. La destinaţie, călătorii vor ajunge astăzi-dimineaţă, la ora 9. Un bilet la cuşetă, unde există şi toaletă cu duş, costă până la Viena aproape 80 de euro.

Ora 16.10. Cele două case de bilete unde se eliberează tichete pentru trenurile internaţionale abia fac faţă numărului de călători. Unii au aşteptat chiar şi două ore la coadă pentru a prinde un loc în trenurile cu plecare în ziua următoare.

„Nu facem faţă comenzilor"

De situaţia de haos de pe aeroporturi au profitat şi operatorii privaţi de transport cu autocarul. Ei au fost nevoiţi să suplimenteze numărul maşinilor pentru a-i duce sau aduce pe călători în ţară. Cele mai multe solicitări le-a avut Eurolines.

„Avem atâtea comenzi încât nu mai putem face faţă. De aseară s-au ocupat toate locurile în autocarele spre Londra, Budapesta, Bruxelles, München, Viena, Paris şi Amsterdam. Azi vor pleca un număr dublu de curse în comparaţie cu o zi normală, când avem 7-8 curse. Şi vor pleca pline-ochi", ne-a spus Dragoş Anastasiu, director general Eurolines.

Şi la Atlassib s-au înregistrat creşteri ale solicitărilor, cu precădere spre marile oraşe ale Germaniei, Franţei şi Italiei. „Nu pot spune însă că e o creştere spectaculoasă, pentru că la noi traficul e intens în fiecare zi", a declarat Daniel Micu, director general Atlassib. (George Ciubotaru, Dan Brumar)

Guvernul, de partea companiilor

Companiile aeriene nu sunt obligate să despăgubească pasagerii pentru anularea curselor, deoarece există o situaţie de forţă majoră, iar soluţia este o nouă repartizare a călătorilor în cazul în care zborurile vor fi reluate, a declarat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Marin Anton (foto).

Întrebat la rândul său de jurnalişti dacă pasagerii vor fi despăgubiţi, prim‑ministrul Emil Boc a răspuns că, „din nefericire, este vorba de forţă majoră, cu implicaţii juridice".Altfel, Emil Boc a ţinut să precizeze că nu există nici un fel de risc în ceea ce priveşte viaţa de zi cu zi a românilor, nereţinându-se niciun fel de recomandare specială pentru populaţie din perspectiva norului vulcanic.

Traficul aerian, paralizat în toată Europa

image

Imagine dezolantă de la Aeroportul din Zürich

Traficul aerian în Europa este în continuare paralizat de norul de cenuşă vulcanică provenit din Islanda, care a determinat ieri anularea a 17.000 de zboruri.

Cele mai multe ţări din nordul, centrul şi sudul Europei au prelungit închiderea spaţiului aerian până ieri-seară sau până astăzi. Ucraina a închis şi ea aproape toate aeroporturile de pe teritoriul ţării, cu excepţia celor din Odessa şi Simferopol, din sud. În Rusia, 278 de curse aeriene au fost anulate sau amânate.

Un avion A321 al companiei ruse Ural Airlines, care efectua o cursă între Moscova şi Roma, a aterizat ieri la Viena, deşi spaţiul aerian austriac era închis. Aparatul a zburat la joasă altitudine, în zona spaţiului aerian care nu intră sub incidenţa măsurii de interzicere a traficului.

Serbia a anunţat că le permite cetăţenilor UE să tranziteze ţara doar în baza cărţilor de identitate, iar Belarus a decis să permită călătoriile pe teritoriul său fără vize de tranzit, pe durata blocării traficului aerian.

Mii de pasageri au aşteptat în zadar pe aeroporturile din Asia în speranţa că vor putea ajunge în Europa. Şi în SUA mii de pasageri au dormit în aeroporturi pentru a nu rata ocazia de a pleca spre Europa. Pe Aeroportul JFK din New York, pasagerii obosiţi au dormit pe scaune, păturile distribuite de personal fiind insuficiente. (Cătălina Mihai)

Pierde unul, câştigă trei

Trasportatorii aerieni înregistrează pierderi uriaşe, însă cei rutieri, de pe calea ferată şi hotelurile au numai de câştigat. Astfel, într-o perioadă normală de sâmbătă, pe tot teritoriul Europei se efectuează peste 22.000 de zboruri zilnice. Ieri, puţin peste 6.000 de aeronave au decolat de la sol de pe aeroporturile europene.

Eurocontrol, agenţia care coordonează zborurile aeriene din peste 38 de state, susţine că, zilnic, companiile aeriene înregistrează pierderi de peste 200 de milioane de euro. „Tarom a înregistrat pierderi de 1,1 milioane de euro, aproape 37.000 de pasageri fiind lăsaţi pe Otopeni", a declarat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Marin Anton.

În schimb, CFR Călători a suplimentat cu 100% garniturile pe relaţia Bucureşti-Budapesta şi cu 50% pe traseul Bucureşti-Viena. De câştigat au avut şi unităţile de cazare din imediata vecinătate a Aeroportului Otopeni, hotelurile Confort, Rin şi Traian. Acestea au înregistrat o creştere cu 30-40% a numărului de clienţi, marea majoritate a acestora fiind cetăţeni străini care s-au cazat cel mult două zile. (Iulian Buduşan)

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite