Bruxelles-ul pune pe jar piaţa auto

0
Publicat:
Ultima actualizare:

UE a hotărât să-i penalizeze pe producătorii de automobile care nu vor respecta normele reduse de poluare Comisia Europeană a propus ieri o lege potrivit căreia fabricanţii de maşini

UE a hotărât să-i penalizeze pe producătorii de automobile care nu vor respecta normele reduse de poluare

Comisia Europeană a propus ieri o lege potrivit căreia fabricanţii de maşini care nu vor avea în vedere reducerea graduală a noxelor până în 2012 vor primi sancţiuni usturătoare. Pentru a fi aplicată, această lege trebuie să fie ratificată de fiecare dintre statele membre ale Uniunii Europene.

Amenzile propuse de Comisia Europeană vor fi aplicate începând cu 2012 şi se vor cifra, pentru fiecare vehicul vândut, la 20 de euro pe gramul de dioxid de carbon emis peste limitele admise. Valoarea penalităţilor va creşte progresiv: în 2013, acestea vor ajunge la 35 de euro, în 2014, la 60 de euro şi, în 2015, se va ridica la 95 de euro. Comisia Europeană susţine că aceste penalităţi sunt mai mult decât necesare, având în vedere că angajamentele constructorilor de maşini de până acum nu au fost decât vorbe-n vânt.

Coloşii industriei automobilelor critică această lege şi acuză înaltul for european de naivitate. Un purtător de cuvânt al Peugeot a spus ieri că aceste măsuri sunt antisociale, antiecologice, antieconomice şi anticompetitive în relaţia cu fabricanţii de automobile din afara Uniunii Europene.

Bolizii nemţeşti, în pericol

Asociaţia europeană a constructorilor de automobile estimează că aceste măsuri sunt fără precedent şi susţine că, în raport cu beneficiile aduse mediului, costurile aplicării acestei legi vor fi imense. Guvernul de la Berlin cataloghează aceste penalizări ca fiind total inadecvate şi acuză Bruxelles-ul că e pe cale de a porni un război împotriva fabricanţilor germani.

Cancelarul Angela Merkel a declarat că noua politică industrială dusă de UE nu face decât să prejudicieze Germania.

Lupta se dă între maşinile europene de mic şi mare litraj. Francezii şi italienii construiesc aşa-zisele maşini de oraş, care consumă puţin carburant şi, în consecinţă, emit mai puţine noxe. "Bolizii" nemţeşti consumă foarte mult combustibil şi emit aproximativ 280 g CO2 pe kilometru. Producătorii din Germania vor fi nevoiţi, prin urmare, să facă eforturi mai mari decât cei care produc maşini de mic litraj, ce emit în jur de 145 g/km.

Ecologiştii salută Bruxelles-ul

În cazul în care legea va fi votată de guvernele statelor membre ale UE, toate companiile producătoare de maşini din afara Uniunii, dacă nu-şi vor adapta producţia în funcţie de noile impuneri, vor plăti amenzi usturătoare.

ONG-urile şi asociaţiile de mediu salută însă propunerea Comisiei Europene, afirmând că UE trebuie să lupte în prima linie împotriva încălzirii globale. Comisia europeană de mediu, condusă de Stavros Dimas, militează pentru aplicarea şi creşterea amenzilor până în anul 2012.

Dacia Renault stă bine

Pentru Dacia, situaţia nu e simplă, dar nici foarte rea, spune Constantin Stroe, vicepreşedinte Dacia Renault România. Maşinile Dacia emit în prezent între 145 şi 149 g CO2 pe kilometru, iar sarcina de coborâre până la 130 g/km este mai uşor de realizat decât pentru maşinile germane din aceeaşi clasă. Din 2012, toţi cumpărătorii vor plăti mai mult.

Preţul va creşte substanţial, cu până la 1.300 de euro per autoturism, mai arată Stroe. Motoarele noi vor consuma însă mai puţin combustibil, iar clientul îşi va recupera investiţia. Purtătorul de cuvânt al Dacia Renault, Silviu Sepciu, spune că Dacia a lansat încă din această toamnă un motor diesel de 85 de cai-putere, care emite numai 120 g/km. (Livia Cimpoeru)

Evenimente



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite