Birocraţia şterge staţiuni de pe hartă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Administraţiile locale interesate mai au timp la dispoziţie până pe 10 noiembrie să trimită cererile de reacreditare către Ministerul de Turism. La nivel naţional, 19 localităţi turistice şi-ar putea pierde statutul de staţiune. Printre acestea, Bran şi Moeciu din Braşov. 

Judeţul Hunedoara riscă să rămână fără staţiuni, zonele turistice actuale neîncadrându-se în noile criterii de clasificare a unei staţiuni. Pentru a se încadra, localităţile turistice vor trebui să aibă cel puţin 30% din structurile de primire clasificate în categoriile de trei-cinci stele/flori.

Staţiunile vor trebui să îndeplinească toate cele 19 criterii obligatorii de atestare şi o parte din cele 15 suplimentare care au punctaje de la 5 la 50. Astfel, o staţiune de interes naţional trebuie să adune minimum 135 de puncte, iar cele de interes local, minimum 90 de puncte.

Existenţa canalizării, a energiei electrice şi a apei curente sunt  criterii obligatorii, la care se adaugă multe alte cerinţe, chiar şi existenţa locurilor de joacă pentru copii. Atestarea staţiunilor turistice se face de către Ministerul pentru IMM, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, la solicitarea autorităţilor administraţiei publice locale, şi se aprobă prin hotărâre de Guvern.

Ce se poate salva

Staţiunile montane din judeţul Hunedoara sunt însă „desfiinţate” de noua lege. Straja din masivul Vâlcan-Valea Jiului, renumită în sezonul de iarnă pentru pârtiile de schi, ar putea fi declasificată dintr-o singură lovitură.

Lipsa canalizării centralizate scoate actuala staţiune de pe listă, iar dacă ar exista bani pentru această investiţie, tot nu s-ar putea realiza o canalizare centralizată. „La Straja, dacă arunci un chibrit, ard zece cabane”, declara Alexandru Gruian din cadrul Consiliului Judeţean Hunedoara, încercând să explice dezvoltarea haotică din zonă.

Autorităţile locale au programată o investiţie de zeci de milioane de euro în Parâng pentru construcţia unei telegondole, a mai multor pârtii de schi şi a reabilitării infrastructurii.

Au avut 60 de zile la dispoziţie

Autorităţile locale care au în administrare localităţi sau părţi de localităţi atestate ca staţiuni turistice de interes local, respectiv naţional, au avut obligaţia de a depune la minister fişa staţiunii turistice în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii, adică 20 august.

Termenul a fost ignorat de unele autorităţi, astfel că staţiunea hunedoreană Vaţa riscă să rămână fără acreditare pentru că nu şi-a trimis dosarul.

„Am constatat că sunt staţiuni, chiar şi de interes naţional, care nu au depus sau, cel puţin, până în acest moment, documentaţia nu a ajuns la noi”, a precizat secretarul de stat pentru turism, Lucia Morariu, pentru NewsIn. Ea a mai adăugat că este posibil ca autorităţile locale să fi depus documentaţia necesară la minister şi să fie vorba de o eroare de comunicare.

„Am fost reticenţi”

De cealaltă parte, edilii au motivele lor pentru întârziere. „Am ştiut că trebuie să depunem dosarul pentru reacreditarea noastră ca staţiune. Numai că am fost puţin reticenţi, pentru că a fost lansată o informaţie, potrivit căreia, dacă suntem staţiune, nu mai putem accesa fonduri prin toate tipurile de programe europene.

 Nimeni nu a fost în stare să ne lămurească. S-a prelungit termenul de depunere pentru dosare, până la 10 noiembrie, ne vom încadra”, a declarat pentru „Adevărul”, primarul comunei Moeciu, Nicolae Clinciu.

În privinţa staţiunii de inte­res naţional, Poiana Braşov, lucrurile sunt rezolvate, după cum spune vice­primarul Adrian Gabor:
„Am pregătit tot materialul şi l-am trimis de acum două săptămâni”.

Dispută pe Lacu Sărat

Staţiunea Lacu Sărat este, de asemenea, una dintre cele 19 care şi-ar putea pierde acest statut. Primarul Municipiului Brăila, cel în subordinea căruia se află momentan localitatea, nu ştia cine din Primărie ar fi trebuit să trimită aceste acte. „E posibil ca aceasta să fi fost o reglementare mai nouă şi să nu fi ajuns la noi la timp. Voi verifica cine era responsabil să le trimită“, a spus edilul.

Momentan, pentru staţiunea Lacu Sărat, municipalitatea nu a accesat fonduri europene. De-abia anul acesta va fi întocmit Planul Urbanistic Zonal, urmând  să fie accesate fondurile Uniunii pentru lucrări de infrastructură.

În acest moment, la nivel local, există şi un litigiu între Primăria Municipiului Brăila, pe de o parte, şi Primăria comunei Chiscani, pe cealaltă parte, pentru a se  stabili care dintre cele două instituţii se vor ocupa pe viitor de staţiune. A mai contribuit Liviu Ghinea

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite