Bingo, reînviat de criză

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Bingo, reînviat de criză
Bingo, reînviat de criză

Concursurile, mai mult sau mai puţin transparente, cu premii în bani şi obiecte au răsărit în ultima vreme precum ciupercile după ploaie. Antena 1 vine, în această duminică, în coasta pro-gramului cu premii de la OTV cu „Super Bingo Metropolis“, un concurs care aminteşte românilor de celebrul îndemn „Zi-le domnu’ Geo“.  

Marile televiziuni încearcă să exploateze nevoia de bani a românilor, mai ales în aceste vremuri, motiv pentru care au reînviat bingo, ajutate şi de ordonanţa de urgenţă a Guvernului privind organizarea jocurilor de noroc, adoptată în această vară. În ultimele luni, nu mai puţin de trei posturi TV au lansat emisiuni-concurs cu premii în bani sau obiecte: OTV. TVR 2 şi Antena1. Dacă merge loto, de ce n-ar funcţiona şi bingo în aceste vremuri în care rata şomajului este în creştere şi fiecare român caută metode de-a câştiga bani uşor şi rapid?

Citiţi şi:


Mâine-seară, Antena 1 lansează concursul „Super Bingo Metropolis“. Postul din Băneasa revine astfel la o reţetă pe care a inventat-o în 1999 (Tele-Eurobingo Show). „Concursurile de acest tip au dispărut pentru că au fost împinse după ora 22.00 de CNA, iar costurile pentru a lua această licenţă erau mult prea mari la acea vreme“, explică Florin Nicoară, director de programe la Antena 1, dispariţia jocurilor bingo din epoca lor de început. Nicoară crede că acest concurs va avea succes. „Nu ştiu dacă va dura trei – patru ani, aşa cum a ţinut «Tele-Eurobingo Show», dar pe termen scurt cred că va fi un succes“, declară directorul de programe.

Prin acest joc popular, Antena 1 intră în competiţie directă, duminică seara, cu OTV, încercând să-i erodeze audienţa programului cu premii „100% Adevărat“. „Super Bingo Metropolis“ înlocuieşte în acest sezon Divertis Show, care s-a mutat la Pro TV. Astfel, Antena 1 a plasat duminică seară, în prime-time, un program mass-market, ducându-se pe terenul OTV. 

Şi OTV încearcă să-şi facă audienţă pe seama câştigurilor. Concursul televiziunii lui Diaconescu, „100% Adevărat“, este controversat atât în privinţa organizării, cât şi a premiilor puse la bătaie. (Oferă apartamente despre care spune că valorează 100.000 de euro, dar în realitate nu fac mai mult de 50.000 de euro). Şi postul TVR 2 a lansat în această vară concursul „Tombola câştigătorilor“, în jurul căruia s-au strâns numeroase suspiciuni.  

Românii caută câştiguri uşoare

Cum se explică reapariţia acestor „dinozauri“ ai norocului? În afara cursei televizunilor pentru rating există motivaţii de natură sociologică. Marius Pieleanu, sociolog, spune că „efectele crizei economice produc inevitabil o creştere a numărului celor care apelează la astfel de jocuri, astfel încât, printr-un noroc, să aibă posibilitatea să-şi rotunjească veniturile personale“.

Psihologul Lena Rusti creionează portretul participantului la loteria norocului în jurul românului care are ceva timp la dispoziţie, păstrează un anumit dram de naivitate şi refuză să creadă că, după o perioadă în care totul i-a mers pe dos, nu i se va întâmpla şi ceva bun. Psihologul crede că bărbaţii sunt mai predispuşi către astfel de jocuri întrucât ei sunt încontinuu în căutare de câştig, dornici de a-şi arăta „valoarea“ prin etalarea unei maşini sau a unor proprietăţi cu care „să le ia faţa“ sau „să le închidă gura celorlalţi“.

Sociologul Mircea Kivu crede că jocurile bingo nu vor avea un succes prea mare dacă nu vor aduce noutăţi semnificative, ci doar se va încerca o reeditare a celor care au făcut furori la scurt timp după Revoluţie. „Bingo a avut succes în perioada în care erau pe val tot soiul de ciudăţenii, gen Caritas şi bănci care ofereau dobânzi exorbitante“, explică Mircea Kivu, adăugând că între timp românii au învăţat să fie mai grijulii. Sociologul consideră însă că, deşi este destul de puţin probabil să se vorbească din nou despre o „manie bingo“, există o categorie de populaţie interesată de acest gen de jocuri.

Petrişor Obae, editorul site-ului paginademedia.ro, spune că, „în cazul unui concurs de acest gen, nu încasările din publicitate sunt cele care contează, ci numărul de participanţi“. El precizează că, spre deosebire de acum 10 ani, audienţa este cu totul alta deoarece piaţa s-a fragmentat, iar un astfel de program va avea o concurenţă puternică.

Nebunie în ţară

Constanţa. Vânzătorii de la bilete pentru Super Bingo Metropolis au împânzit oraşul. La piaţa de la Brotăcei, un băiat stătea la intrare cu o măsuţă şi îşi aştepta clienţii. „Sunt mulţi oameni care vin să cumpere. Treaba merge bine“, a spus vânzătorul. 

Cluj. Un singur vânzător a reuşit să comercializeze 5.000 de taloane în doar trei zile. „Oamenii mai renunţă la o bere şi vin şi cumpără. E o şansă de câştig şi merită“, ne-a spus vânzătorul Vasile Bărbos. 

Iaşi. Tot mai mulţi oameni se prezintă la standurile de bingo amplasate în aglomeraţiile comerciale. „Au reînceput angajările la sălile de bingo, ba chiar şi salariile au mai crescut“, a spus Mirela, care lucrează într-un mall din Iaşi. 

Galaţi. Pe străzi au reapărut vânzătorii  taloanelor de  participare la tombola televizată. Unul dintre aceştia ne-a declarat că ieri în doar două ore a dat 48 de bucăţi.  

„Am şi eu de ţigări, de-o bere cu prietenii“

image

Biletele de bingo se vând bine în Capitală Foto: Marian Iliescu



Mihai Niculescu, de 22 de ani, este student la Jurnalism şi, în timpul liber, vânzător ambulant de bilete bingo în zona Piaţa Victoriei din Capitală, opt ore pe zi, contract semnat, parafat. Nu e prea mulţumit de vânzări şi dă vina pe vad. „Eu primesc un procent de 4-5% din vânzările lunare, deci cu cât vând mai mult, câştig mai mult. Dar aici nu e vad, e zonă «office», nu se încadrează în «target»”, spune Mihai.

Biletele – 1,6 lei bucata – se vând bine în pieţele mari, „te sperii ce încasări au «ambulanţii» d-acolo”, dar la Victoriei nu se dau mai mult de 200 de cartoane pe zi. „Vând cam de 300 de lei pe zi. Am făcut un calcul şi aş ajunge undeva la vreo 700 de lei pe lună. Am şi eu de ţigări, de-o bere cu prietenii. Apoi, mai trece timpul, nu mă plictisesc. Lumea încă nu ştie de joc, aşa că trebuie să vorbesc mult, să explic”, mai spune studentul.

O distinsă doamnă se apropie de măsuţa lui Mihai, se interesează de preţuri. „Hm, foarte dubios. 4,8 lei setul de trei bilete? La „13 septembrie“, în staţia tramvaiului 25, mi-au cerut 15 lei pe trei bilete. Noroc că n-am luat”, se indignează doamna cu pricina.

Câştiguri mari

„Şi ce se câştigă la Superbingo ăsta?“, întreabă toată lumea. „Mi-au zis că sunt premii de 1,5 milioane de euro săptămânal. Dar cât e o linie, un Bingo, nu mi-au zis”, răspunde vânzătorul Mihai Niculescu.

Pe trotuarul celălalt, purtând aceeaşi vestă albastră SuperBingo, este Amalia Pavel, de 40 de ani. Deşi are vânzări mai slabe decât Mihai, Amalia este mai optimistă. „De două zile a început să meargă mai bine. A văzut lumea reclama la televizor. Sunt destui care vin să cumpere pentru că au câştigat pe vremea primului concurs similar. Dar cei mai mulţi habar n-au de joc”.

Amalia Pavel vinde bilete bingo doar 4 ore pe zi. „Mai am un part-time, ăsta e al doilea. Mă aştept la un câştig de 1.000 de lei pe lună. Dacă-mi iese mult sub această sumă, renunţ”.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite