Orban, Berceanu şi Tiron ne-au blocat drumul spre mare!

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Orban, Berceanu şi Tiron ne-au blocat drumul spre mare!
Orban, Berceanu şi Tiron ne-au blocat drumul spre mare!

Pe Autostrada A2, mii de români stau ore întregi încolonaţi în maşini ca să plătească taxa de pod.Pentru şefa Companiei de Autostrăzi, Dorina Tiron, coloanele de peste 4 kilometri nu reprezintă o problemă, fiindcă “dacă cineva aşteaptă 5-10 minute nu o să scoatem taxa”.

De patru zile, de când a intrat în vigoare taxa de pod la Feteşti, Autostrada Soarelui a devenit un calvar pentru şoferi şi pasageri. Metoda de încasare a taxei este una rudimintară: la ghişee. Şi ele sunt puţine, doar trei.

Aşa se face că zilnic, coloanele de maşini se întind până la 4 kilometri lungime. Asta poate însemna şi două ore de aşteptare. Taxele sunt plătite de toate autovehiculele, fără exceptii: motocilcetă-7 lei, autoturism-10 lei, camion-până la 68 lei.

Mai citiţi şi:

Nistorescu şi taxa de pod de Adrian Halpert



Constanţa: Prima zi de taxă pe Autostrada Soarelui: revoltă și indignare printre șoferi
Drumul spre litoral a devenit mai scump



Probleme grave, soluţii trăsnite

Taxa de pod de la Feteşti a fost reinventată de fostul ministru al Transporturilor Ludovic Orban. Anul trecut, în luna februarie, Orban a emis Ordinul nr. 245 prin care aproba tarifele aplicate pentru trecerea peste poduri, printre care şi peste cel de la Feteşti.

Ordinul a fost preluat de actualul ministru, Radu Berceanu, şi pus în aplicare. Nu a contat cum, bani să iasă. Instituţia care gestionează direct Autostrada Soarelui este Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), condusă de Dorina Tiron. Ea nici măcar nu crede că sunt cozi la ghişeele de la pod.

„Cum, e coadă acolo? Dar nu a fost toată ziua, probabil e de vină ora de vârf. Noi vrem să introducem un bancomat, pentru ca plata să se facă prin card, iar omul să nu mai fie nevoit să aştepte după rest. În plus, vrem să deblocăm şi să semnalizăm ca atare şi banda de urgenţă, să o tranformăm în intrare pentru plăţi.Din câte ştiu eu, acolo există o bandă pentru camioane şi vehicule comerciale şi una pentru autoturisme private. Acuma, dacă cineva trebuie să stea 5-10 minute la rând, asta nu înseamnă că e cine ştie ce coadă şi gata, scoatem taxa de pod de la Feteşti”, explică, cu seninătate Tiron.

image

Ieri, la ora 11.30, pe Autostrada Soarelui, pe sensul Bucureşti-Constanţa, coloana formată la Podul Feteşti a avut o lungime de peste 4 kilometri   Foto: Mihai Ciobanu



Trecând peste faptul că banda de urgenţă este obligatorie, conform directivelor Comisiei Europene, şi că un bancomat mai mult ar încurca traficul, trebuie menţionat că taxa de pod de la Feteşti aduce în conturile CNADNR un profit estimat la peste 7 milioane de euro anual. Iar cei care plătesc sunt obligaţi să stea în coloane kilometrice.

Berceanu dă vina pe lipsa banilor

Ministrul Radu Berceanu a anunţat, ieri, într-o conferinţă de presă, că în cel mai scurt timp se vor înfiinţa încă 6-7 porţi de taxare.„Ne propunem ca în termen foarte scurt să luăm locaţia sau vom expropria un teren, dacă va fi nevoie, pentru a amplasa mai multe porţi de taxare la podul Feteşti-Cernavodă, ca să se circule bine în această zonă“, a declarat Radu Berceanu.

„Dacă vă întrebaţi de ce nu au fost făcute până acum aceste modernizări este pentru că nu existau fondurile necesare, taxa fiind aplicată întâi de Ceauşescu şi apoi printr-un ordin al fostului ministru, Ludovic Orban, dat la sfârşitul anului trecut“, a spus ministrul Transporturilor. 

Modelul european

Pe autostrăzile europene astfel de taxe se plătesc cu ajutorul unor sisteme automatizate care emit şi citesc cartele speciale. Mai mult, fiecare „poartă” are între 6 şi 10 terminale de plată, nu 3 cum sunt pe A2. O altă soluţie adopată în Europa este cea a vignetelor de autostradă. 

image


Dorina Tiron,
directoarea Companiei Naţionale de Autostrăzi, nu crede că va rezolva problema traficului pe A2 prin instalarea unui bancomat.

image

Radu Berceanu, ministrul Transporturilor, promite instalarea de noi terminale de plată.

image


Ludovic Orban este fostul ministru al Transporturilor, care a reinventat taxa de pod la Feteşti, în 2008.

Şoferilor nu le vine să creadă ce li se întâmplă

În primele două zile de activitate a punctului de taxare de pe Autostrada Soarelui de la Cernavodă, 35.000 de autovehicule au tranzitat barierele. În prima zi de taxare au fost înregistrate 26.000 de maşini, dintre care 2.300 au fost camioane. Astăzi, între orele 8.30 şi 11.30, în sensul de mers dinspre Bucureşti spre Constanţa, s-a format o coloană de maşini întinsă pe o distanţă de 4 kilometri.

De asemenea, traficul se intensifică şi între orele 15.00 şi 22.00. Cel mai nou mod de protest al şoferilor atunci când pe unul din sensurile de mers încetineşte activitatea este claxonatul la unison. „Este japcă pe faţă. Îşi mai şi bat joc de noi şi ne obligă să stăm cu orele să ne vină rândul la plată”, spune revoltat şoferul unei furgonete cu numărul de înmatriculare CT 02 KFM. Mulţi şoferi străini vor să plătească în euro. „Am zece euro şi mi-au spus că trebuie să schimb. Mă duc să văd, poate găsesc pe la şoferii care mai sunt prin zonă”, a declarat un cetăţean turc.

Şi navetiştii din Feteşti plătesc

Introducerea birului de trecere a podului peste braţul Borcea de pe Autostrada Soarelui le face navetiştilor găuri însemnate în buzunare. În cazul unui autoturism, zilnic trebuie achitată suma de 20 lei, costurile medii lunare fiind de 500 lei, circa jumătate din leafă. În  situaţia aceasta sunt zeci de persoane, mai ales că autobuzele de navetişti au fost scoase de pe traseu pentru că transportatorii ar fi avut de achitat la o singură cursă 94 de lei.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite