Bechtel turcesc cu apă rece

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dacă iniţial autorităţile române promiteau locuri de muncă la compania americană, s-a dovedit că Bechtel preferă turcii. Reporterii „Adevărul” au intrat în “lagărul Bechtel” de la Chiribiş, judeţul Bihor. Imaginile surprinse sunt statice, pentru că aproape nimeni nu munceşte.

Construirea “Autostrăzii Transilvania” reprezintă unul dintre cele mai controversate acte semnate de vreun guvern de după 1989. Din cauza clauzelor care defavorizează grav partea română, costul autostrăzii, estimat iniţial la 2,2 miliarde de euro, va ajunge până la final la circa 7,7 miliarde de euro. Mai mult, verificările “Adevărul” pe şantierele păzite ale Bechtel au scos la iveală şi alte aspecte grave.

Muncitorii români sunt înlocuiţi cu cei turci, lucrările sunt făcute superficial, riscând periclitarea circulaţiei rutiere, iar drumurile naţionale care fac legătura cu şantierele sunt distruse de utilaje Bechtel. Zona monitorizată: tronsonul 3C (Suplacu de Barcău – Borş), al Autostrăzii Transilvania. În momentul de faţă, lucrările sunt suspendate. Nici angajări nu se mai fac. Din nefericire, autorităţile române recunosc situaţiile “delicate” create de contractul cu Bechtel, însă se declară din start neputincioase, fiind legate “juridic” de mâini şi de picioare.   

Patron turc: “Nu facem angajări!”

Reporterii “Adevărul” au încercat să se angajeze pe şantierul Bechtel. La Oradea, cererea de angajare a fost respinsă din start. Nici măcar subcontractorul Bechtel, SC SEDA-N SRL, companie cu capital turcesc, nu mai angajează. Firma are sediul principal în localitatea Marghita, la mansarda unei clădiri care adăposteşte mai multe societăţi. O tânără ascunsă într-un birou mic te anunţă cu voce fermă: “Nu se fac angajări!” Ţi se şi explică de ce: toţi muncitorii de care avea nevoie firma fuseseră angajaţi, o parte din ei provenind din cei disponibilizaţi de Bechtel.

“Am fost ca robii la grof!”

Doi dintre muncitorii români care au fost izgoniţi de Bechtel au acceptat să povestească tot calvarul prin care  au trecut, cu condiţia de a le fi protejată identitatea. Cei doi lucrează în continuare pe şantierul Bechtel, dar ca angajaţi ai unui firme conduse de un turc. Firma SC SEDA-N SRL este subcontractor al Bechtel. Ei  se tem că, dacă le va fi dezvăluită identitatea, vor rămâne din nou fără loc de muncă. “Eu m-am angajat la Bechtel acum vreo doi ani. Am lucrat câte 10 ore pe zi, în loc de 8, am lucrat şi sâmbăta, am lucrat şi duminica, ne-au pus să lucrăm şi noaptea.

Am fost ca robii la grof. Am mai mârâit noi, că salariile tot mici erau, dar ce să facem, dacă ziceam ceva, imediat venea câte un şef şi ne spunea să plecăm dacă nu ne convine”, a povestit, cu amar, unul din cei doi muncitori, venit pe şantierul de la Chiribiş din nordul Transilvaniei. Colegul său, moldovean, avea altă supărare: “Rău de tot a început să fie când au adus tot mai mulţi turci. Îmi era ciudă că luau salariu de trei-patru ori cât noi şi erau necalificaţi. Nu ştiau să facă nimic, dar tot timpul erau cu gura mare. Vorbeau oamenii că aduc turci, că aştia dau şpagă un sfert de salariu la şefii lor. Nici măcar nu sunt angajaţi legal”.

Alungaţi cu “evaluări” false

„Ambii muncitori sunt calificaţi şi au zeci de ani de vechime. Cu toate acestea, la fiecare trei luni erau “evaluaţi” de maistru şi primeau o notă. “Ne ştia meşterul, ne ştia inginerul şi ne dădeau note. Amândoi am avut  note mari, de 10, că ne vedeam de treabă”, şi-a amintit ardeleanul. “Scandalul mare a început prin februarie. Ziceau că vor să dea oamenii afară. Să se înscrie oamenii care vor să plece, că dau salarii compensatorii. După aia au zis că nu mai pleacă nimeni. Dar au început măgăria cu evaluarea.

Nu l-au mai lăsat pe meşter să facă fişa, aduceau punctajele direct de la Săvădisla (cartierul general al companiei Bechtel - n.red.) şi scriau ce voiau ei. Au început să ne taie un sfert de salariu, că avem note mici. Au mai făcut aşa vreo trei luni, până au început oamenii să plece şi atunci au adus mai mulţi turci. Pe cei care nu voiau să plece, le dădeau note de 1 şi 2 şi îi concediau, că, vezi Doamne, nu sunt buni meseriaşi”, a încheiat supărat ardeleanul.

Autorităţile ştiu, dar nu pot

Situaţia este cunoscută la nivelul autorităţilor din judeţul Bihor. Daciana Nica, directorul adjunct de la Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Bihor, a confirmat că, la începutul anului 2008, şefii Bechtel au anunţat  că intenţionează să facă disponibilizări colective, dar că au renunţat la idee.

“Dacă oamenii au acceptat să plece, au greşit, pentru că nu vor putea solicita nici măcar ajutorul de şomaj”, a declarat Daciana Nica. Ea a mai spus că AJOFM a organizat târguri de locuri de muncă pentru Bechtel şi era nemulţumită deoarece
ulterior compania nu i-a mai angajat pe cei care se prezentaseră la aceste târguri. Ing. Liviu Lupea, şeful Inspectoratului Teritorial de Muncă Bihor, a declarat şi el că se cunosc neregulile de la Bechtel.

“În perioada iulie 2007 – august 2008 am efectuat trei controale pe şantierele Bechtel. De fiecare dată am constatat că angajaţii munceau cel puţin 9  ore pe zi, de luni până sâmbătă şi câteodată şi duminică şi că munceau şi de noapte. Pentru că nu se respecta legea, privind cele două zile consecutive de odihnă săptămânal, de fiecare dată am amendat firma, cu trei mii, cinci mii şi şase mii de lei şi le-am pus în vedere să intre în legalitate”, a spus Liviu Lupea.

Şi la nivel central sunt cunoscute neregulile grave ale Bechtel. 

Pretenţii exagerate ale Bechtel

 Într-un document oficial al companiei americane, aflat în posesia cotidianului “Adevărul”, într-o corespondenţă cu Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), Bechtel ridică pretenţii absurde pentru statul român pentru a respecta termenele angajate prin contract.

“Guvernul va declara că autostrada este un proiect de Interes Naţional şi va relaxa restricţiile privind orele de lucru”; “Guvernul şi Beneficiarul (CNADNR - n.red.) îşi vor transmite în scris suportul privind efectuarea de către Antreprenor (Bechtel - n.red.) a lucrărilor în două ture, 7 zile pe săptămână (…)”; “Antreprenorului i se va permite să aducă resurse din afara ţării (inclusiv muncitori turci - n.red.) atunci când consideră necesar (…)”. Conform citatelor de mai sus, Bechtel vrea modificarea legislaţiei muncii, astfel încât muncitorii români să poată lucra 7 zile din 7.

Citiţi mâine în Adevărul! Cum distruge autostrada Transilvania drumurile naţionale

Evenimente

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite