Bazilica „Sfânta Maria”, artă şi istorie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Bazilica „Sfânta Maria”, artă şi istorie
Bazilica „Sfânta Maria”, artă şi istorie

Biserica Romano-Catolică adăposteşte herma cu moaştele Sfântului Ladislau. Campania „Poveştile Oradei Mari” vă prezintă cel mai important edificiu ecleziastic în stil baroc din Oradea, monument istoric de interes naţional.

În imediata vecinătate a Palatului Baroc, în faţa Şirului Canonicilor, tronează unul dintre cele mai importante edificii în stil baroc din oraş şi din Transilvania, biserica romano-catolică cu hramul Sfânta Maria. Construcţia clădirii a durat trei decenii, între 1751 şi 1780.
Potrivit informaţiilor prezentate de Peter I. Zoltan în volumul „Clădirile monumente istorice ale Oradei”, planurile iniţiale ale bazilicii au fost realizate de  arhitectul italian Giovanni Battista Ricca (1691-1757), chemat în Sfântul Imperiu Roman de împărăteasa Maria Tereza. Implicarea arhitectului italian este demonstrată şi de forma clădirii, aceasta imitând biserica „Il Gesu” din Roma, creaţie a arhitectului italian Vignola.

Faţadă austriacă

După moartea primului arhitect, construcţia a fost continuată de Franz Anton Hillebrandt, din 1777. Acesta şi-a impus concepţia artistică, în special în realizarea faţadei şi a decoraţiunilor interioare. Hillebrandt a adus o serie de modificări în stil baroc austriac târziu, înlocuind cupola cu tambur cu o calotă integrantă a acoperişului. Faţada abundă de elemente morfologice de origine barocă - portalul secundar, portalul principal cu cartuş baroc, pilastrul cu capiteluri ionice, cu ghirlande în volute, fereastra elipsoidală, parterul tratat în manieră rustică, fereastra rectangulară cu fronton triunghiular.
Ceea ce diferenţiază această bazilică de celelalte biserici maghiare în stil baroc din secolul al XVIII-lea este stilul unitar al faţadei şi disproporţionalitatea, scrie Peter I. Zoltan, citându-l pe Biro Jozsef.

Preferinţă pentru simplitate

Potrivit informaţiilor primite de la Bianca Irimie, consilier în cadrul biroului de marketing cultural şi de promovare a imaginii patrimoniului din cadrul Primăriei Oradea, basilica este monument istoric de interes naţional. Altarele acesteia reflectă preferinţa pentru sobrietate şi simplitate, specifică etapei târzii a barocului.
Picturile de altar ilustrează teme specifice spiritualităţii contrareformei. Tema altarului principal, realizată de pictorul austriac Vincent Fischer, este „Înălţarea Fecioarei Maria la cer” (1778), după stilul Iui Giovanni Battista Tiepolo. Fischer este cel care i-a pictat şi pe Sfântul Ladislau şi pe Sfânta Familie, pe navele transversale.

Încărcată de istorie

Altarul principal este din marmură de Carrara, fiind sculptat de maistrul italian Triscornia, după planurile artistului Toth Stefan, în stilul neorenascentist (1897). Cele două statui, executate în anul 1897de Francisc Eberhardt, îi reprezintă pe Sfântul Ştefan şi pe Sfântul Emeric. Fresca de pe cupolă, „Triumful ceresc al lui Christos”, a fost realizată de către bavarezul  Johann Nepomuk Schopf, în stilul denumit II Correggro.
La intrarea laterală a catedralei există câteva monumente funerare din secolele XV şi XVI, în stil gotic şi renascentist, care au aparţinut vechii catedrale a Cetăţii. Orga datează din anul 1780, fiind opera Iul Fridolin Festl, dăruită catedralei de împărăteasa Maria Tereza a Austriei.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite