Autostradă la standarde româneşti
0Michael Mix, şeful de proiect al Bechtel răspunde întrebărilor incomode privind autostrada. Michael Mix, cel care conduce proiectul Autostrăzii Transilvania, ne asigură că lucrările respectă standarde româneşti.
ADV: În patru ani, Bechtel a asfaltat 9 km din autostradă. În acest ritm, în câţi ani va fi aceasta terminată?
Trebuie precizat că nu am lucrat patru ani efectiv. Iar munca noastră e mai complexă decât asfaltarea. Nu lucrăm pe verticală, ci pe orizontală. Munca noastră o măsurăm în escavări, în structuri şi nu neaparat în kilometri asfaltaţi.
După primii kilometri de asfalt, putem estima costul unui kilometru?
Nu facem astfel de calcule pentru că e prea devreme. Pentru celelalte tronsoane încă nu ne-au fost prezentate proiectele. Noi avem preţuri fixe pe unitate de lucru, pe cantităţi. De exemplu, numărul de escavări, cantităţile de ciment pe care le producem. Preţurile acestora nu se schimbă. Dar costurile totale le vom putea estima când vom primi proiectele de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale. Proiectarea este cheia costurilor.
De proiectare nu se mai ocupă Bechtel în urma renegocierii contractului. Vi s-a părut o decizie inspirată?
Treaba noastră e să o construim. Asta ştim face şi dacă au vrut să se ocupe ei de proiectare, noi am fost de acord.
Referitor la discuţiile despre corupţia din jurul contractului, ce părere aveţi?
Ce ştiu eu e că a răspuns cerinţelor. Contractul a fost pe internet, a fost transparent. Noi suntem buni la ceea ce facem şi am putea s-o facem şi mai repede.
Dar despre calitatea lucrărilor efectuate până în prezent?
Partea cea mai importantă a lucrărilor este calitatea. Ce pot să vă spun acum este că la sfârşit vom avea o autostradă de calitate şi va fi conformă cu standardele din România.
Comparativ cu alte proiecte de autostradă ale companiei Bechtel, cât de dificil este relieful şi celelalte condiţii tehnice din România?
Diferite ţări, diferite terenuri. Proiectul Autostrăzii Transilvania este catalogat ca unul logistic, întins pe o distanţă lungă. Este vorba de a avea oameni, echipament şi material la locul potrivit. De aceea trebuie aplicat progresiv. Provocarea beneficiarului este să ne asigure frontul de lucru la timpul potrivit. Noi i-am ajutat cu planul pe un an în avans, să ştie unde vom fi exact cu lucrările.
Şi totuşi există mari probleme cu terenurile.
După cum am mai spus, problema cea mai mare a unui asemenea proiect, oriunde în lume, este punerea la dispoziţie a frontului de lucru.
Bechtel putea munci dublu
Dintre finanţare şi întârzierea punerii la dispoziţie a terenurilor, care este problema care încurcă cel mai tare compania Bechtel?
Noi eram pregătiţi pentru de două ori mai multă muncă în acest an. Există o legătură directă dintre bani şi punerea la dispoziţie a terenurilor. Merg mână în mână pentru că dacă nu sunt bani, nu se pot plăti nici terenurile nici lucrările.
Este adevărat că Bechtel a cerut Guvernului să aprobe mai multe ore de lucru pentru muncitori?
Am solicitat să ni se permită acest lucru pentru muncitorii care doresc să facă ore suplimentare. Noi avem posibilitatea să-i cazăm şi bineînţeles că le plătim orele suplimentare şi taxele.
În cadrul altor ţări în care aţi avut proiecte similare, s-a aprobat acest lucru?
Nu cunosc detalii legislative, dar cred că s-ar putea aproba acest lucru.
După părerea dumneavoastră, cine ar trebui să repare drumurile judeţene?
Cred că ar trebui să fie o responsabilitate comună. Trebuie să te bazezi parţial pe infrastructura existentă pentru a construi una nouă. Noi intrăm pe drumurile publice forţat, pentru că în unele zone pe traseu nu am avut la dispoziţie teren pentru a construi drumurile noastre de servitute.
Referitor la angajaţii străini, care este politica Bechtel?
Peste 90% dintre angajaţii proiectului sunt români. Restul sunt străini. Pentru angajaţii noştri organizăm programe de training care însumează peste 3.000 de ore. La Bechtel University, angajaţii noştri participă la diferite cursuri.