Ardealul a fost invadat de rable

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În pieţele de maşini din Cluj şi Sibiu se mai vând doar autoturismele vechi de aproximativ 10 ani, care nu costă mai mult de 2.500 de euro. De la începutul lunii iulie, când a intrat în vigoare noua taxă  de poluare, ardelenii au dat iama în maşinile second-hand, ieftine.

Târgul de maşini de lângă comuna clujeană Gilău, unul dintre cele mai mari din ţară, şi-a crescut în ultimele luni capacitatea cu circa 2.000 de autovehicule. Cele mai vândute maşini sunt cele de peste 12 ani vechime, cu preţuri între 1.700 şi 2.300 de euro.

35.000 de rable la Cluj

„Nimic altceva nu mai merge. Indiferent de preţul cerut, la sfârşitul zilei, maşinile se dau cu cel mult 2.300 de euro”, ne-a declarat Mihaela Rus, una din persoanele care încheie contractele de vânzare-cumpărare direct în piaţă.

Marius Pop, directorul Registrului Auto Român (RAR) Cluj a declarat că numărul autoturismelor omologate a crescut, în primele 9 luni ale anului cu peste jumătate, faţă de anul trecut. Astfel, au fost aduse spre omologare 35.000 de maşini, dintre care cele mai multe sunt maşini vechi şi ieftine. „O treime din solicitările de omologare sunt respinse, deoarece autoturismele nu satisfac cerinţele europene de calitate, în special la noxe şi sisteme de siguranţă”, a mai spus Pop.

La Sibiu, situaţie similară

Din momentul intrării în vigoare a noii taxe de mediu, 1 iulie 2008, la Sibiu au fost aduse de 2,5 ori mai multe maşini second-hand ca şi înainte. La RAR Sibiu, sute de autoturisme cu o vechime de peste 15 ani au fost omologate de la 1 iulie.

Numărul acestora este de peste zece ori mai mare decât în perioada anterioară. Din cele peste 7.000 de automobile care au fost omologate la RAR Sibiu, de la 1 iulie până acum, un procent de aproximativ 15% sunt maşini care depăşesc 15 ani vechime.

Euro 1 şi 2

În timp ce acum maşinile noi au norma de poluare Euro 5, la Sibiu, numărul omologărilor de automobile care îndeplinesc normele de poluare Euro 1 sau Euro 2 a crescut îngrijorător de mult.

„Au o pondere foarte mare autoturismele care se încadrează în normele de poluare Euro 1 şi Euro 2, mai puţin cele non-euro la care taxa de mediu este un pic mai mare”, declară Ioan Opriş, director al reprezentanţei din Sibiu a Registrului Auto Român.

Sibienii care vizitează Oborul, în zi de vânzare a maşinilor, pot găsi oferte mai mult decât ieftine. Potrivit vânzătorilor cele mai căutate maşini sunt cele cu preţuri de maxim 2.500 - 3.000 de euro.

Atenţie la ceea ce cumpăraţi!

Îngrijoraţi de fenomenul „invaziei rablelor”, Asociaţia Constructorilor de Automobile din Europa a cerut, în luna octombrie, ţărilor europene să înăsprească condiţiile de mediu pentru înnoirea parcului auto.

Pe lângă problema de mediu, comercianţii de maşini noi avertizează posibilii clienţi în legătură cu achiziţionarea unui autovehicul second-hand. „Pentru ei în cel mult un an va urma coşmarul, când piesele vechi vor începe să cedeze şi când întreţinerea maşinii o vor face mai scumpă decât cele noi”, a susţinut Tudor Adrian, director de vânzări la Skoda.

Service-urile au de lucru

„Vin mai multe maşini vechi la reparat, aduse din străinătate. Pentru noi, e bine, că avem de lucru. Problemele acestor maşini sunt destul de diferite. Dar ţin, în principal, de motor, ambreiaj şi partea electronică. La bucşăraie sunt mai puţine probleme. Dar cedează şi partea de electronică, unde e mult mai dificil de lucrat, căci în cazul acestor maşini vechi nu avem la ce să folosim testerul”, a declarat Christian Fuchs, directorul Schunn Service din Sibiu.

Prefectul Clujului, Călin Platon, a raportat conducerii Ministerului de Interne fenomenul, apreciind că aceste autoturisme vor ridica gradul de poluare şi vor scădea gradul de siguranţă al şoferilor.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite