Amenzile de circulaţie, prea mici în România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sancţiunile blânde aplicate pentru abaterile de la legea circulaţiei au ca efect înmulţirea accidentelor rutiere cu urmări tragice. Agenţii rutieri se confruntă cu zeci de accidente şi cu o medie de şase morţi în fiecare zi. Poliţiştii acuză indulgenţa legislaţiei şi sugerează, drept soluţie, înăsprirea amenzilor.

Un raport al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS) plasează România în coada Europei la capitolul siguranţa rutieră.

Mai citeşte şi:

Cod rutier european unic este un mod sigur de a reduce accidentele

Cifrele sunt grăitoare: în primele patru luni ale anului, 730 de oameni au pierit în 3.000 de accidente rutiere - o medie de şase morţi pe zi. Iar alte 2.700 de persoane au suferit răni grave. Şi asta în condiţiile în care şi numărul accidentelor şi cel al deceselor sunt în scădere faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Directorul Poliţiei Rutiere, comisarul-şef Lucian Diniţă, identifică mai multe cauze pentru rata înaltă a mortalităţii pe şoselele din România:

„Infrastructura este proastă, şoselele sunt de multe ori un pericol pentru şoferi. Mai sunt lipsa de educaţie a participanţilor la trafic şi dispreţul lor faţă de reguli şi legislaţie. Iar acestea din urmă sunt consecinţa amenzilor foarte mici. Avem cele mai mici amenzi din Europa".

Amenzile, ignorate de şoferii români

Statistica Poliţiei Rutiere arată că, în perioada ianuarie-aprilie, au fost aplicate peste 950.000 de amenzi. Cu toate acestea, numărul morţilor a scăzut nesemnificativ. „Amenzile nu mai sperie pe nimeni. După ce că sunt mici, nici măcar nu le plătesc. Le contestă în instanţă şi mai şi câştigă", spune Lucian Diniţă, şeful Poliţiei Rutiere.

Poate de aceea - indică statistica - 233 de oameni au murit şi alţi 625 au fost grav răniţi în accidente rutiere doar pentru că nu au purtat centura de siguranţă. O abatere care în România se sancţionează cu 120 de lei, adică puţin peste 28 de euro. Iar dacă amenda este plătită în termen de 48 de ore, valoarea ei scade la jumătate - 60 de lei, deci 14 euro.

Spre comparaţie, Franţa pedepseşte lipsa centurii de siguranţă cu 135 de euro, Belgia şi Germania, cu 50 de euro, iar Marea Britanie - ţară recunoscută pentru amenzile uriaşe şi asprimea poliţiştilor rutieri - cu 600 de euro!

Cum e în UE

În Uniunea Europeană, abaterile grave - conducere sub influenţa băuturilor alcoolice sau conducere fără permis - sunt pedepsite exemplar.

În Marea Britanie, de pildă, amenda pentru şoferii băuţi este între 3.000 şi 6.000 de euro, în Germania, de 1.500 de euro, iar în Franţa porneşte de la 135 de euro şi poate ajunge la 4.500. Dacă alcoolemia depăşeşte o anumită limită stabilită de legislaţia statului respectiv, se lasă şi cu amendă, şi cu închisoare.

Lucru care se întâmplă şi în România atunci când alcoolemia depăşeşte 0,40 mg/l de alcool pur în aerul expirat. Dar amenzile sunt, în comparaţie, mult mai mici: între 540 şi 1.200 de lei, adică 128-285 de euro.

În UE, viteza excesivă este pedepsită drastic, în funcţie de numărul kilometrilor pe oră cu care se depăşeşte viteza legală. În Franţa, amenda porneşte de la 135 de euro dacă viteza legală este depăşită cu 20 până la 49 km/h şi ajunge la 1.500, dacă eşti prins circulând cu mai mult de 50 km/h peste limită. În ambele situaţii îţi va fi interzis să mai conduci pe teritoriul francez vreme de trei ani. 

În Marea Britanie, amenda cea mai mică se aplică în intervalul 1-24 km/h peste viteza legală şi creşte exponenţial până la limita superioară - peste 96 km/h, abatere sancţionată cu 900 de euro. Acestea sunt însă amenzile minime. În anumite situaţii, instanţa poate impune sancţiuni mult mai mari, până la 3.000 de euro. 

Viteza excesivă, aspru pedepsită

image

Amenzi de circulaţie în Uniunea Europeană

image
Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite